Elcykel 2022

Account

Trådstartare
Jag funderar på att byta ut min nuvarande elcykel mot en annan modell.
Idag har jag en med motorn fram och är väldigt obekväm med hur lätt man får sladd samt känslan av att någon drar mig framåt snarare än att man får hjälp med själva trampandet.

Jag har läst mig fram till att jag vill ha en med motorn på mitten, men sen funderar jag på hur stor skillnad det är att ha batteriet på mitten mot att ha det på pakethållaren?
Något annat att tänka på?
Hur stor roll spelar antal växlar? Min nuvarande har 7 och med motorhjälp så är högsta växeln för lätt på en vanlig asfaltsväg, blir det stor skillnad om man har motorn på mitten undrar jag då, eller kommer jag hinna med att trampa på ett annat sätt.

Vad har ni för modeller? Är en "billig" mellan 15 och 20' något att ha?
Hur är Aftonbladets testvinnare 2022, någon som provat den?
 
Jag funderar på att byta ut min nuvarande elcykel mot en annan modell.
Idag har jag en med motorn fram och är väldigt obekväm med hur lätt man får sladd samt känslan av att någon drar mig framåt snarare än att man får hjälp med själva trampandet.

Jag har läst mig fram till att jag vill ha en med motorn på mitten, men sen funderar jag på hur stor skillnad det är att ha batteriet på mitten mot att ha det på pakethållaren?
Något annat att tänka på?
Hur stor roll spelar antal växlar? Min nuvarande har 7 och med motorhjälp så är högsta växeln för lätt på en vanlig asfaltsväg, blir det stor skillnad om man har motorn på mitten undrar jag då, eller kommer jag hinna med att trampa på ett annat sätt.

Vad har ni för modeller? Är en "billig" mellan 15 och 20' något att ha?
Hur är Aftonbladets testvinnare 2022, någon som provat den?
Vi valde mittmotor efter att ha provcyklat några med drivning på hjulen sas. Tyckte det var skitläskigt med dom med drivning på hjulen faktiskt. Vi är jätte nöjda med dom vi har, Ortler är märket, mycket cykel för pengarna, betalade drygt 20" med lite rabatter. Pappa köpte dock Biltemas nya med mittmotor och är även nöjd med den, men den ligger ju oxå på 20".
På våra märker vi oxå att högsta hjälpen blir lite för lätt på plan asfalt sas men det är ju väldigt lätt att ställa om effekterna så inget som stör mig iaf. Våra har 9 växlar och fyra effektlägen. Batterierna sitter på ramen så kan inte säga hur det är med batterierna på pakethållaren.
 
På vilket sätt för lätt? Motorn slår ju ifrån när man närmar sig 25 km/h, och man får trampa desto mer ju snabbare man vill att det ska gå? Vill man cykla långsamt är det ju bara att ställa ner motorhjälpen, eller går inte det på alla cyklar? (Min har 5 effektlägen och 7 växlar.) Har en Batavus.

Jag har inga problem med framhjulsmotorn, den är mjuk i drivningen och har inga tendenser att få sladd. Hade jag tex velat ha cykelkärra hade jag valt mittmotor istället, men det verkar viktigare att ha komponenter av bra kvalitet. Däremot är det stor skillnad på batteriplacering, hade lätt betalat mer för att få batteriet lågt placerat på ramen istället för på pakethållaren.

Jag hade även velat ha skivbromsar istället för de rullbromsar jag har nu, och hatar fotbroms!
 
På vilket sätt för lätt? Motorn slår ju ifrån när man närmar sig 25 km/h, och man får trampa desto mer ju snabbare man vill att det ska gå? Vill man cykla långsamt är det ju bara att ställa ner motorhjälpen, eller går inte det på alla cyklar? (Min har 5 effektlägen och 7 växlar.) Har en Batavus.

Jag har inga problem med framhjulsmotorn, den är mjuk i drivningen och har inga tendenser att få sladd. Hade jag tex velat ha cykelkärra hade jag valt mittmotor istället, men det verkar viktigare att ha komponenter av bra kvalitet. Däremot är det stor skillnad på batteriplacering, hade lätt betalat mer för att få batteriet lågt placerat på ramen istället för på pakethållaren.

Jag hade även velat ha skivbromsar istället för de rullbromsar jag har nu, och hatar fotbroms!
Hur påverkar batteriplaceringen? (totalt nybörjare på elcyklar, men skulle gärna ha en i framtiden)
 
Jag funderar på att byta ut min nuvarande elcykel mot en annan modell.
Idag har jag en med motorn fram och är väldigt obekväm med hur lätt man får sladd samt känslan av att någon drar mig framåt snarare än att man får hjälp med själva trampandet.

Jag har läst mig fram till att jag vill ha en med motorn på mitten, men sen funderar jag på hur stor skillnad det är att ha batteriet på mitten mot att ha det på pakethållaren?
Något annat att tänka på?
Hur stor roll spelar antal växlar? Min nuvarande har 7 och med motorhjälp så är högsta växeln för lätt på en vanlig asfaltsväg, blir det stor skillnad om man har motorn på mitten undrar jag då, eller kommer jag hinna med att trampa på ett annat sätt.

Vad har ni för modeller? Är en "billig" mellan 15 och 20' något att ha?
Hur är Aftonbladets testvinnare 2022, någon som provat den?
Tycker bäst om mittmotor. Batteriets placering beror på batteri och inte på motor.
Nu kan jag bara lite om ett märke (Bafang) och den kan du koppla upp till en dator och ställa in hur mycket assistans du vill ha bland mycket annat.

Sedan är ju frågan om du vill byta ut hela cykeln eller "bara" byta ut motorn på den cykeln du har.
 
Jag har visserligen en äldre elcykel (ecoride Sense, tror den är 2017 års modell) men med just mittmotor, 8 växlar.
Cyklar också ibland på sambons från Biltema med frammotor och 7 eller 8 växlar. På hans, med högsta effekt, går tramporna knappt att använda vettigt mer än i branta uppförsbackar eftersom det blir full effekt direkt... I övrigt inget motstånd alls. Men på min så får jag mer tillbaka ju mer jag trampar och det känns mer som en vanlig cykel

Ang batteriets placering kanske det är mest en smaksak. Jag tycker centralt placerade batterier känns svårare att slita bort men har ingen direkt källa på det. Påverkar ju även om man tex vill ha cykelsits till barn eller liknande så det kan vara bra att tänka igenom behoven innan köp. :)
 
Min uppfattning är att om man cyklar mer aktivt offroad/mtb så är det en fördel ur tyngdpunkts- och balansaspekt att ha batteriet lågt och centralt. Likaså om man själv väger mycket, och/eller har tung last på pakethållaren, så finns det en fördel att flytta fram vikt med tanke på däckens belastning. Cyklar man mer "rakt upp och ner" lugnt på asfalt så spelar batteriplaceringen mindre roll.
 
På vilket sätt för lätt? Motorn slår ju ifrån när man närmar sig 25 km/h, och man får trampa desto mer ju snabbare man vill att det ska gå? Vill man cykla långsamt är det ju bara att ställa ner motorhjälpen, eller går inte det på alla cyklar? (Min har 5 effektlägen och 7 växlar.) Har en Batavus.

Jag har inga problem med framhjulsmotorn, den är mjuk i drivningen och har inga tendenser att få sladd. Hade jag tex velat ha cykelkärra hade jag valt mittmotor istället, men det verkar viktigare att ha komponenter av bra kvalitet. Däremot är det stor skillnad på batteriplacering, hade lätt betalat mer för att få batteriet lågt placerat på ramen istället för på pakethållaren.

Jag hade även velat ha skivbromsar istället för de rullbromsar jag har nu, och hatar fotbroms!
Jag får inget motstånd alls på pedalerna, benen går liksom som kolibrivingar.

Det är tre lägen på motorn, men jag upplever att det går bara reglera farten, inte kraften.
Växlar är det 7 stycken, fungerar som på en vanlig cykel, men med motorn på går det för lätt att trampa på plan mark även på högsta växeln, behöver inte ta i det minsta, det är först i en relativt rejäl uppförsbacke som man känner ett litet motstånd.
Stänga av motorn och cykla utan är inget alternativ, det går väldigt tungt.
Cykla långsamt med motorn på går inte om man behöver rulla, när man börjar trampa igen så skjutsar det igång för kraftigt.
 
På min kompis Ecoride är batterierna placerade mitt på och som en följd av detta är kedjan extra lång dvs man behöver köpa en specialkedja vid kedjebyte.
 
Jag har visserligen en äldre elcykel (ecoride Sense, tror den är 2017 års modell) men med just mittmotor, 8 växlar.
Cyklar också ibland på sambons från Biltema med frammotor och 7 eller 8 växlar. På hans, med högsta effekt, går tramporna knappt att använda vettigt mer än i branta uppförsbackar eftersom det blir full effekt direkt... I övrigt inget motstånd alls. Men på min så får jag mer tillbaka ju mer jag trampar och det känns mer som en vanlig cykel

Ang batteriets placering kanske det är mest en smaksak. Jag tycker centralt placerade batterier känns svårare att slita bort men har ingen direkt källa på det. Påverkar ju även om man tex vill ha cykelsits till barn eller liknande så det kan vara bra att tänka igenom behoven innan köp. :)
Precis samma känsla som jag har på min, att det bara blir motstånd i uppförsbacke


Jag har pakethållare ovanpå batteriet nu och det funkar bra. Batteriplaceringen bak i sig är det inga problem med på nuvarande cykel. Jag funderar på om ramplacering är värd de extra tusenlappar det kostar
 
Min uppfattning är att om man cyklar mer aktivt offroad/mtb så är det en fördel ur tyngdpunkts- och balansaspekt att ha batteriet lågt och centralt. Likaså om man själv väger mycket, och/eller har tung last på pakethållaren, så finns det en fördel att flytta fram vikt med tanke på däckens belastning. Cyklar man mer "rakt upp och ner" lugnt på asfalt så spelar batteriplaceringen mindre roll.

Tack!
Jag är inte särskilt tung, och cyklar mest på normala vägar, så kanske inte måste ha centralt placerat batteri.

Det händer dock att jag letar svamp cykelburet, dvs cyklar på diverse stigar och sandvägar med min nuvarande helt vanliga damcykel som nog är gjord för asfalt... 😁 Det går, men kanske inte helt hundra 😂 . Tänker att nästa cykel ska vara lite "sportigare" men samtidigt ha pakethållare (och cykelkorg) sas
 
Tycker bäst om mittmotor. Batteriets placering beror på batteri och inte på motor.
Nu kan jag bara lite om ett märke (Bafang) och den kan du koppla upp till en dator och ställa in hur mycket assistans du vill ha bland mycket annat.

Sedan är ju frågan om du vill byta ut hela cykeln eller "bara" byta ut motorn på den cykeln du har.
Det är en "vanlig" damcykel med upprätt ställning och cykelkorg. Tänker mig en lite sportigare modell nästa gång, men ändå en "vanlig" cykel
 
Jag har en fyra år gammal Kalkhoff elcykel. Det märket är vanligare i andra länder än här. En kille som hade en förklarade att de är ett av två märken som har borstlös motor och att det innebar att hur tungt det än gick då han drog cykelkärran med barnen i så tog inte motorn skada. Motorn sitter i mitten och den har inte fotbroms men nyare modeller har fotbroms och det vill jag ha då jag någon gång byter. De kostar drygt tjugotusen och uppöver, beroende på vilken modell.
 

Liknande trådar

Fordon Så elcykel :). Har länge tänkt köpa cykel och nu när jag ska göra slag i saken har jag starkt börjat överväga att köpa en elcykel. Men...
Svar
18
· Visningar
1 298
Övr. Hund Jag funderar på att köpa en trehjulig elcykel för att bl a försöka få bättre konditionsträning av hunden. Tyvärr har jag bara sett de...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: Lena_B
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 593
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På kursen jag går så ska man träna på att iaktta sig själv, sina känslor och sina reaktioner i olika situationer. Känns lite underligt...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp