Bapelsin

Trådstartare
Jag kommer att behöva byta ut min vanliga cykel mot en elcykel pga värk i kroppen. Jag har ansträngd ekonomi så jag har tittat på de billigaste på marknaden. Jag har fastnat för en Vaya Classic, Vaya verkar vara ett danskt märke.

Är det någon som har erfarenhet av märket?
Vad ska man tänka på när man köper elcykel? Vanliga misstag som kan undvikas?

Den har en 36V 250 W borstlös baknavsmotor, som ska räcka 50km enligt specifikationerna. Jag väger strax över 90kg och maxvikt är 100kg. Kan det bli ett problem?
 
Om du har långt att cykla kan det vara värt att ha i bakhuvudet att sträckan förmodligen mäts med en relativt lätt person som referens, och vid optimal temperatur. Tungt lastad och vid kallt väder kommer den orka betydligt kortare.

Hade jag köpt ny idag hade jag valt en med lägre monterat batteri, det blir lite svårmanövrerat med hög tyngdpunkt. Men det är ju en avvägning mot pris också, och hur du tycker att den känns att cykla på.

(Jag har en batavus stratus, också med pakethållemonterat batteri.)
 
Bromsarna - det måste vara bra och servicevänliga bromsar! Jag märker nu efter 30 cyklade mil i månaden att jag använder bromsarna så mycket mer än vad jag gjort med min traditionella tantcykel. Pga att hastigheten tenderar att bli högre.

Jag har hydrauliska (men fråga mig inte mer) vilket är bra om man vill använda på cykeln även på vintern för att de fryser inte som vanliga skivbromsar kan göra.

Batteri som är lätt att plocka i och sätta ur (för stöldrisk men även för att kunna ta med sig batteriet in i värmen på vintern)

Det viktiga är att cykeln blir stabil, med batteri på pakethållaren förflyttar man tyngdpunkten uppåt på cykeln och den kan kännas mer instabil (testcykla ordentligt) Jag valde batteri på mittenramen för ökad stabilitet främst pga att jag även kommer att använda cykeln under riktigt vinterföre (har dock inte testat den i det ännu)

Har aldrig varit särskilt förtjust i att cykla tidigare - utan det har varit mer av ett nödvändigt ont - men med elcykeln så älskar jag att cykla och längtar tills jag har kontorsdagar så att jag får pendla med min "Elly"
 
Jag har ingen koll alls på märket Vaya, men jag känner mig inte alls säker på att den kommer fungera bra, med tanke på det låga priset. När till och med Biltemas elcyklar kostar mer, så blir jag helt klart fundersam kring kvaliteten.
 
Jag är inne på min andra elcykel. Den första var en Lifebike. Superskön att cykla på men begränsad batterikapacitet. Så efter ett par år sålde jag den och köpte en Made. Den är odämpad, så för någon som har ont i kroppen kan jag tänka mig är en sak att ta i beaktande. Min Lifebike gled fram över trottoarkanten och min nuvarande hoppar ner och landar hårt, trots korrekt däcktryck. Dess fördel är alltså räckvidden.

Jag håller verkligen med @Sassy och @Derivata om batteriets placering. Min första hade batteri längs sadelstolpens baksida. Det var lite tricky när man skulle igång för cykeln hade tendens att stegra sig. Men väl igång gick den oerhört stabilt. Den nuvarande har batteri under pakethållaren och det blir obalans.

Ett tag hade jag en hundcykelkorg med 10 kg hund på pakethållaren. Lite läbbigt, speciellt när hunden rörde sig. Hon gillade dock korgen - trots att hon vuxit ur den egentligen. Vill fortfarande alltid in i korgen. Men jag skaffade en cykelkärra istället. Men batteri under pakethållaren begränsar också användningen av pakethållaren.

Jag är hur som helst glad varje gång jag tar fram elcykeln. Fantastiskt fordon!
 
Jag kommer att behöva byta ut min vanliga cykel mot en elcykel pga värk i kroppen. Jag har ansträngd ekonomi så jag har tittat på de billigaste på marknaden. Jag har fastnat för en Vaya Classic, Vaya verkar vara ett danskt märke.

Är det någon som har erfarenhet av märket?
Vad ska man tänka på när man köper elcykel? Vanliga misstag som kan undvikas?

Den har en 36V 250 W borstlös baknavsmotor, som ska räcka 50km enligt specifikationerna. Jag väger strax över 90kg och maxvikt är 100kg. Kan det bli ett problem?
Vi har köpt elcyklar både till både mig, sambo, mamma och pappa. Det jag upplevde att jag vill ha motorn kopplad till pedalerna. Alltså inte motor som är kopplad till hjulet, tyckte det var oerhört obehagligt att cykeln bara drar iväg vid lätt pedaltryck! På dom cyklarna vi valde så har vi mittmotor som då enbart styrs av pedaltryck, det blir som att cykla med konstant medvind eller hur jag ska förklara men cykeln beter sig inte som att den har eget liv.. Höll på att cykla över en när jag skulle provcykla en som inte hade mittmotor så den skulle jag inte rek. Våra cyklar är inköpta på Bikester i Stockholm. Mitt tips är att åka dit, om du bor i närheten och provcykla massa cyklar. Även biltemas dyrare variant har mittmotor så den har min pappa och han är nöjd med sin. För mina föräldrar som är äldre var det viktigt med lågt insteg och det kan ju oxå vara något att ta i beräkning och med facit i hand så skulle jag nog oxå kunnat tänka mig lågt insteg faktiskt, blir ju väldigt mycket enklare att ta sig på och av.
 
Det blev den budgetcykel som jag skrev om i första inlägget, och jag är jättenöjd! Den fyller precis den funktion jag var ute efter, att kunna cykla ner på stan med barnen och cykla till mataffären.

Tack till er som tog er tid att svara på mitt inlägg 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp