Bukefalos 28 år!

Elevernas protester försvårar kvarka-sanering

Elever vid Jönköpings Fältrittklubb protesterar mot att de uppmanas att inte rida i ridskor av läder innan ridskolan är sanerad. Hellre slutar de rida. Veterinär Maja-Lisa sabel har tagit Facebook till hjälp för att få ryttarna att inse allvaret bakom den temporära dresscode som gäller. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Nyh...ever-forsvarar-opnning-efter-kvarkautbrottet/
 
Ja, jag blev väldigt chockad faktiskt. Kommer ihåg ett tillfälle tydligt som jag själv tyckte var helt galet: barn i 10-12 års ålder stannade efter ridlektionen för att borsta på (friska) ponnys, som vanligt. Sen skulle några sjuka hästar tas in/ut från sin hage. Då fick dessa barn, i samma kläder, hjälpa till. Där får alltså ett tioårigt barn leda en häst med kvarka till hagen med order om "du får inte röra mulen". När hästen sen var ute kunde hon bara tvätta händerna och fortsätta bosta en frisk häst med samma kläder :eek:

Jag kan faktiskt tycka att det inte är helt uppåt väggarna att blanda friska och sjuka hästar - det kan ju vara strategiskt att vilja att alla hästar blir sjuka och det så samtidigt som möjligt. Risken är ju annars att man drar ut sjukdomen över tiden.

Det viktiga i det läget är ju att inte sprida till andra stall
 
Jag ser inte riktigt varför man skulle bli så upprörd över situationen. Jag hade helt enkelt köpt ett par billiga gummistövlar/skor att rida i tills allt var okej igen.

Så folk blev så otroligt upprörda över något så simpelt? Jag som inte ser något problem i det hela har så svårt att förstå upprördheten över påbudet.

Börjar jag bli gammal tro? :cautious:
Också gammal då, förmodar jag. Jag ser inte heller problemet...
 
Ja, jag blev väldigt chockad faktiskt. Kommer ihåg ett tillfälle tydligt som jag själv tyckte var helt galet: barn i 10-12 års ålder stannade efter ridlektionen för att borsta på (friska) ponnys, som vanligt. Sen skulle några sjuka hästar tas in/ut från sin hage. Då fick dessa barn, i samma kläder, hjälpa till. Där får alltså ett tioårigt barn leda en häst med kvarka till hagen med order om "du får inte röra mulen". När hästen sen var ute kunde hon bara tvätta händerna och fortsätta bosta en frisk häst med samma kläder :eek:

Redan att tioåringar får leda hästar till hagen själva tycker jag låter oansvarigt. Även utan kvarka.
 
Jag kan faktiskt tycka att det inte är helt uppåt väggarna att blanda friska och sjuka hästar - det kan ju vara strategiskt att vilja att alla hästar blir sjuka och det så samtidigt som möjligt. Risken är ju annars att man drar ut sjukdomen över tiden.

Det viktiga i det läget är ju att inte sprida till andra stall

Inte enligt veterinär. Ju mer smittämnen hästarna får i sig, ju fler smittade hästar de har omkring sig, desto sjukare blir de som smittas. Så sjuka hästar ska alltid hållas isolerade så långt möjligt, även i samma stall.
 
Inte enligt veterinär. Ju mer smittämnen hästarna får i sig, ju fler smittade hästar de har omkring sig, desto sjukare blir de som smittas. Så sjuka hästar ska alltid hållas isolerade så långt möjligt, även i samma stall.

Jo jag vet att det är så det rekommenderas, men jag vet också att alla inte följer den rekommendationen just för att utbrottet ska gå över så fort som möjligt
 
Jo jag vet att det är så det rekommenderas, men jag vet också att alla inte följer den rekommendationen just för att utbrottet ska gå över så fort som möjligt

Som jag har förstått det så skjuter man sig själv i foten då, de smittade hästarna blir mycket sjukare, är sjuka längre och större risk för komplikationer, om de står omgivna av sjuka hästar och har fått i sig mycket smittämne. Om några hästar dör blir det ju inte så ekonomiskt.
 
Jo jag vet att det är så det rekommenderas, men jag vet också att alla inte följer den rekommendationen just för att utbrottet ska gå över så fort som möjligt

Vad jag vet försökte man inte smitta hästarna medvetet, man ville inte ha för många hästar sjuka för man ville kunna hålla lektioner. Jag tror mer att de gav upp när fler hästar blev sjuka, men jag vet inte.
 
Som jag har förstått det så skjuter man sig själv i foten då, de smittade hästarna blir mycket sjukare, är sjuka längre och större risk för komplikationer, om de står omgivna av sjuka hästar och har fått i sig mycket smittämne. Om några hästar dör blir det ju inte så ekonomiskt.

Det är möjligt - de fallen jag känner till så har det inte blivit så
 
Nä, det vet jag också. Desto viktigare att sprida kunskap om hur det verkligen förhåller sig, tänker jag, det ligger ju i allas intresse att göra rätt när det gäller kvarka.
 
Det finns olika sorters kvarka och alla är inte farliga, har en hästveterinär sagt till mig. Så man behöver inte alltid vara så strikt med isolering.
 
Jag vet inte mer eftersom det var allt hon sa.

Gissningsvis pratade din veterinär om zooepidemicus. Den tillhör samma art som kvarkabakterien (Streptococcus equi) men är en annan underart. Kvarkabakterien är strikt patogen, dvs den förekommer normalt inte hos hästar medan zooepidemicus ibland kan finnas i luftvägarna utan att orsaka sjukdom. Zooepidemicus räknas inte som kvarka, men det finns säkert veterinärer som förenklar i dagligt tal.
 
Jag reagerar på två saker i det här. Varför öppnar de stallet innan det är sanerat? Får man ens det?

(Min fetning)

Ja det får man. Kvarka är ingen epizootisjukdom och det är därför upp till behandlande veterinär hur hen tycker att man ska förhindra smittspridning, och upp till djurägaren huruvida denne vill följa veterinärens råd (sålänge man inte bryter mot djurskyddslagen).
 
(Min fetning)

Ja det får man. Kvarka är ingen epizootisjukdom och det är därför upp till behandlande veterinär hur hen tycker att man ska förhindra smittspridning, och upp till djurägaren huruvida denne vill följa veterinärens råd (sålänge man inte bryter mot djurskyddslagen).

Jaha! Men det är ju fortfarande en anmälningspliktig sjukdom http://www.jordbruksverket.se/amnes...ningsplikt.4.4b00b7db11efe58e66b80003169.html så det låter ju konstigt.
Förr var det strikt karantän. Ingen diskussion alls. Ingen fick gå in i stallet som inte jobbade där eller hade sin egen häst där. Vi som jobbade var uppdelade i sjuka och friska hästar. Ingen som jobbade med friska hästar fick gå till en sjuk häst och vice versa och det var hårda regler kring hur man skulle göra rent sina kläder, skor och sig själv. Inga skottkärror, grepar, sopborstar eller annat fick blandas heller. Inga medryttare, inga skötare, inte ens de som satt i styrelsen fick gå in. Inga hovslagare heller.

Det kanske är just att det är slappare nu som har gjort att antalet kvarkasmittade hästar ökar?
 
Jaha! Men det är ju fortfarande en anmälningspliktig sjukdom http://www.jordbruksverket.se/amnes...ningsplikt.4.4b00b7db11efe58e66b80003169.html så det låter ju konstigt.
Förr var det strikt karantän. Ingen diskussion alls. Ingen fick gå in i stallet som inte jobbade där eller hade sin egen häst där. Vi som jobbade var uppdelade i sjuka och friska hästar. Ingen som jobbade med friska hästar fick gå till en sjuk häst och vice versa och det var hårda regler kring hur man skulle göra rent sina kläder, skor och sig själv. Inga skottkärror, grepar, sopborstar eller annat fick blandas heller. Inga medryttare, inga skötare, inte ens de som satt i styrelsen fick gå in. Inga hovslagare heller.

Det kanske är just att det är slappare nu som har gjort att antalet kvarkasmittade hästar ökar?

Anmälningspliktig är den men det har inte direkt några praktiska konsekvenser förutom att jordbruksverket får veta när nya fall upptäcks. Jag hittar inget om att kvarka skulle ha varit en epizooti förut heller, epizootisjukdomarna är dessutom allvarligare än kvarka så det verkar osannolikt. Men det kan ju ha varit praxis tidigare att göra som du beskriver :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Elever vid kvarkadrabbade Jönköpings Fältrittklubb uppmanas att inte rida i läderskor innan ridskolan är sanerad och att duscha och byta...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Diskussionerna kring att rida eller inte rida i ridskor av läder innan ridklubben är sanerad har varit många. Att Jönköpings...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp