Elskåpsfråga (Bubben kanske?)

J

joa

Kollade in mitt elskåp i stallet och blev lite fundersam om det var ok kopplat.
Har en jordelsbrytare på jag tror det var 25A. Till den är det kopplat 5 st 10A säkringar.
Jordfelsbrytaren har bara tre utgångar så det två sista säkringarna är påkopplade i seri från säkring 2 och 3.
Är det ok att göra så eller borde säkring 4 och 5 ha en egen jfb?
Hur många säkringar kan man koppla till en jfb om ovan nu är ok? Min gissning är 25Ax230V=5750Kw. Tycker dock att det så är konstigt att det bara finns tre utgångar på jfb.

Skall ta dit en kille för att installera min 400V värmefläkt så han kan ju svara på det, men innan han kommer så...

//Jocke
 
Du har en 3-fas jordfelsbrytare som tål max, 25A.
Då har du 3 "utgångar", L1, L2 och L3. (faserna)
Du kan ha hur många säkringar (grupper) som helst kopplade till jordfelsbrytaren.
Jag antar att huvudsäkringarna till centralen är på max 25A?
Iofs så får du inte ha större, eftersom JFB är på 25A.
Om du har 25A huvudsäkring till centralen, så kan du belasta centralen med max 18kW (3 x 6kW).
 
Huvudsäkringen är på 16A (ser ut som tre stycken sådana i skåpet ute på gården :confused:)
Då är det alltså ok att ha dem (säkring 4,5..osv) i serie ihopkopplade med säkringarna innan!?

//Jocke
 
Man kan ha hur många säkringsgrupper som helst efter en JFB, men ofta vill man ju inte att allt ska bli svart vid ett jordfel, därför kan man sätta upp fler för att sektionera.

Och det är precis som Bengal skriver, märkningen 25A är max för-säkring.
Sedan finns det ytterligare märkning, det är utlösningsströmmen som kan vara allt från 10mA till 500mA, beroende på vad den ska skydda, vanligast är 30mA för personskydd och 300mA för brandskydd.
Utlösningstiden är också av betydelse, och normalt (för en icke selektiv, om man har flera JFB i serie) är 30mS.
En sak som få vet om är att det finns ingen strömbegränsande funktion i en JFB, dvs innan den hinner bryta så kan en ström på flera tusen A rinna igenom, dock blir energin (I2T), ganska liten pga den snabba utlösningstiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp