Emaus hästhållning kritiseras

Sv: Emaus hästhållning kritiseras

(Bohusläningen)
Stallet på Emaus saknar både brandlarm och tjuvlarm.
Från eftermiddagen fram till morgonen sker inte heller någon tillsyn av de fjorton hästarna.

http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?id=375748&avdelning_1=101&avdelning_2=101

De flesta stall har varken brandlarm eller inbrottslarm och det är heller inget krav på det. Jag tycker det är märkliga anmärkningar som tas upp faktiskt.
 
Sv: Emaus hästhållning kritiseras

Djurstallar skall utformas så att det finns rimliga chanser att rädda djuren vid brand, det finns det lagkrav på... och bor det ingen på anläggningen så kan man ju definitivt ställa krav på att det finns brandlarm kopplat till räddningstjänsten.

Är man bosatt på anläggningen skulle det däremot kunna räcka med att stallet är avskilt från höloge och andra utrymmen med väggar/golv/tak som motstår brand i minst 60 minuter... kan också mer eller mindre betraktas som "lag" idag.

Tyvärr finns det åtskilliga stall som inte uppfyller något av dessa krav och som dessutom är katastrofer ur brandsäkerhetssynpunkt med gammla elsystem, kaffebryggare i sadelkammaren m.m.... MEN att det finns dom som inte bryr sig alls betyder inte att det är rätt !

Fram för flera och hårdare inspektioner !
 
Sv: Emaus hästhållning kritiseras

Djurstallar skall utformas så att det finns rimliga chanser att rädda djuren vid brand, det finns det lagkrav på... och bor det ingen på anläggningen så kan man ju definitivt ställa krav på att det finns brandlarm kopplat till räddningstjänsten.

Är man bosatt på anläggningen skulle det däremot kunna räcka med att stallet är avskilt från höloge och andra utrymmen med väggar/golv/tak som motstår brand i minst 60 minuter... kan också mer eller mindre betraktas som "lag" idag.

Tyvärr finns det åtskilliga stall som inte uppfyller något av dessa krav och som dessutom är katastrofer ur brandsäkerhetssynpunkt med gammla elsystem, kaffebryggare i sadelkammaren m.m.... MEN att det finns dom som inte bryr sig alls betyder inte att det är rätt !

Fram för flera och hårdare inspektioner !

Hur är den sk lagen utformad?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var jag lite korkad och var uppe lite senare än jag borde vilket medföljde att jag också gick upp senare än jag borde i morse...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Magiana
·
  • Artikel
Hästnyheter (Bohusläningen) SM i Strömsholm blev en stor framgång för Landi islandshästförening. Och till följd av det har nu fem ryttare blivit...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Bohusläningen) Frisk, lättfödd och ett starkt psyke. Nordsvensken är Lars Olssons favorithäst. - Den är användbar till allt, säger...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter (Bohusläningen) Partnerskap – om hästen själv får välja. Den filosofin, lite förenklat, driver Leslie Desmond, hästinstruktör som...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp