Bukefalos 28 år!

En eller två hästar?

Jag har de senaste 10 åren haft mellan två och fyra hästar, och står nu med endast en kvar. Ett tag hade jag tre st som behövde arbetas aktivt, och det tog på tok för mycket energi. Sedan hade jag två, och det fungerade bra även om jag stundtals borde ha stressat mindre. Min ambition har varit att hästarna ska arbetas sex dagar/vecka, och då blev det lite tufft med två i vissa perioder. Dock fungerade det oftast bra, och om jag skulle sänka ambitionsnivån lite tror jag att det skulle passa mig bra.

De fördelar jag ser med att ha en häst är att det tar mindre tid, kostar mindre pengar (egentligen inget problem), och jag kan jobba hästen väldigt mycket. Fördelarna med att ha två hästar är att jag alltid har en som kan vara sällskap vid ex boxvila (de går på lösdrift med två andra hästar i vanliga fall), och att jag får mer häst att jobba med. Jag är rätt nördig, och får lätt abstinens om jag inte får jobba med hästarna. Detta är också en fördel med att ha två- även om en blir sjuk finns det alltid en till att jobba med.

Ni som har ungefär samma förutsättningar som jag, dvs. heltidsjobb, inga barn och stort hästintresse: vilka fördelar respektive nackdelar ser ni med att ha en eller två hästar?

Jag har två hästar sedan ca 8 månader tillbaka. Min tanke med att köpa en till var att det var för att ha en unghäst under uppväxt eftersom min vuxna börjar bli till åren och att sedan bara (återigen) ha en ridhäst i full träning.
Jag har dock upptäckt jag gillar att ha två hästar lite för mkt... Det är kul att rida två de dagar jag har båda och kommer ha svårt att se mig bara ha en ridhäst - tycker redan nu det är trist att treåringen snart ska vila t.ex. Min äldre rids sällan mer än fem dagar i veckan, för att spara på honom och hans ben, så det blir ju liksom "glapp" då. :)

Värdelöst för både tid och ekonomi är det ju dock, två hästar uppstallade kostar sin slant - för att inte tala om hovslagarräkningarna, kraftkostnaderna o.s.v. Men tja, jag tycker det är värt det!
 
Jag har 100% jobb och 3 hästar att rida, det är lite i mesta laget kan jag erkänna, men det går ändå. En positiv grej med att ha flera hästar är att man blir bättre ryttare, då alla hästar är lite olika. Man riskerar inte att träna ihjäl sin häst heller, eftersom man kan välja på fler och de då per automatik får lite mer vilodagar.

Nackdelarna är att man kanske får mindre tid till varje häst (men har man bara två borde man hinna ändå, fler är värre) och att det kostar mer. Annars ser jag bara fördelar, man har alltid en reserv om det skulle vara något. Jag kan byta häst om en tappat sko och jag ska på träning t.ex.
 
Jag har två som tränas någorlunda aktivt. Jag rider den ena varannan dag och den andra varannan, båda utvecklas i lagom takt, båda är nöjda med motionen och de lediga dagarna. Det blir ju ridning 6-7 dagar i veckan, vilket kan vara påfrestande periodvis, men det går och jag kan ta ut en hästfri dag i veckan om det känns så.
Det är helt fast i en själv hur man vill ha det tycker jag, rider du genom hästen 3-4 gånger i veckan räcker det i många fall, den där ena dagen då folk med en häst ger sig ut och skrittar en timme för att hästen ska få en lugn dag går mina i hagen hela dagen i stället och får ut samma motion rörelsemässigt där, samt att många har sina hästar lediga i hagen en dag i veckan. Då är du snabbt nere vid de där 4 dagarna träning i alla fall. Och så är det ofta fast i om du bestämt rider en timme på banan då du har dressyr- eller hoppträning, eller endast de där momenten du har planerat att ska utföras, då kan det passet vara så kort som 20 minuter och det finns bra med tid över för ett liknande pass också för den andra hästen också.
 
Jag är oxå lite nördig, men håller mig till ponnys då jag trivs bäst med dem. Mina hästar går alla dagar i veckan och vilar när jag vill. Minst 5 dagar i veckan är mitt mål. Jag har två och vill absolut inte stå med bara en! Jag tränar dock mina tillsammans. De körs ca 3 dagar i veckan och då har jag antingen en kompis med som kör eller så går den ena hästen bredvid. När jag bara har haft en så har jag tyckt att hästarna tycker det är lite trist att vara ute och dra vagn. Med två har de alltså alltid sällskap av varandra och jag behöver aldrig ridsällskap för att hålla motivationen på topp. Jag kan släppa på bete när jag vill, ta in när jag vill osv. 2-3 dagar tränar jag dressyr och de passen är med lite utrustning och något kortare så då hinner jag lätt två hästar. I övrigt tar jag ofta långpromenader och då har jag en lös och en kopplad så då blir det som att träna en häst.
Sen är den ena hästen gammal så vill jag lägga extra tid på unghästen så kan gamlingen vila någon/några extra dagar.

Även när jag har haft hand om min systers två tävlingshästar en längre period så rider jag alltid ut med en i handen och lägger vilodagar så jag hinner dressyrträna båda.

Är man nördig så är två hästar lite roligare! Men jag skulle nog behöva träna dem ihop ibland och inte vara för låst i att de måste träna alla dagar. Ibland vill man själv vila för att hålla motivationen uppe och då får hästarna oxå vila utan mitt dåliga samvete. Jag har häst för min skull och då vill jag träna när jag vill utan att ha ångest när jag inte hinner.
 
@Ajabaja Jag har också ponnier och precis som dig brukar jag ta med mig en som handhäst när jag rider ut. Funkar fint i alla gångarter med min och det blir effektiv motion som dessutom är skonsam för den yngre som går vid hand:).
936072_10201884881155583_26063545_n.jpg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
255
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 652
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp