Bukefalos 28 år!

En eller två hästar?

Amk

Trådstartare
Jag har de senaste 10 åren haft mellan två och fyra hästar, och står nu med endast en kvar. Ett tag hade jag tre st som behövde arbetas aktivt, och det tog på tok för mycket energi. Sedan hade jag två, och det fungerade bra även om jag stundtals borde ha stressat mindre. Min ambition har varit att hästarna ska arbetas sex dagar/vecka, och då blev det lite tufft med två i vissa perioder. Dock fungerade det oftast bra, och om jag skulle sänka ambitionsnivån lite tror jag att det skulle passa mig bra.

De fördelar jag ser med att ha en häst är att det tar mindre tid, kostar mindre pengar (egentligen inget problem), och jag kan jobba hästen väldigt mycket. Fördelarna med att ha två hästar är att jag alltid har en som kan vara sällskap vid ex boxvila (de går på lösdrift med två andra hästar i vanliga fall), och att jag får mer häst att jobba med. Jag är rätt nördig, och får lätt abstinens om jag inte får jobba med hästarna. Detta är också en fördel med att ha två- även om en blir sjuk finns det alltid en till att jobba med.

Ni som har ungefär samma förutsättningar som jag, dvs. heltidsjobb, inga barn och stort hästintresse: vilka fördelar respektive nackdelar ser ni med att ha en eller två hästar?
 
Jag har de senaste 10 åren haft mellan två och fyra hästar, och står nu med endast en kvar. Ett tag hade jag tre st som behövde arbetas aktivt, och det tog på tok för mycket energi. Sedan hade jag två, och det fungerade bra även om jag stundtals borde ha stressat mindre. Min ambition har varit att hästarna ska arbetas sex dagar/vecka, och då blev det lite tufft med två i vissa perioder. Dock fungerade det oftast bra, och om jag skulle sänka ambitionsnivån lite tror jag att det skulle passa mig bra.

De fördelar jag ser med att ha en häst är att det tar mindre tid, kostar mindre pengar (egentligen inget problem), och jag kan jobba hästen väldigt mycket. Fördelarna med att ha två hästar är att jag alltid har en som kan vara sällskap vid ex boxvila (de går på lösdrift med två andra hästar i vanliga fall), och att jag får mer häst att jobba med. Jag är rätt nördig, och får lätt abstinens om jag inte får jobba med hästarna. Detta är också en fördel med att ha två- även om en blir sjuk finns det alltid en till att jobba med.

Ni som har ungefär samma förutsättningar som jag, dvs. heltidsjobb, inga barn och stort hästintresse: vilka fördelar respektive nackdelar ser ni med att ha en eller två hästar?

Jag ser nog inte argumentet att ha två hästar utifrån att en blir skadad eller behöver stå på box osv som ett argument öht att ha två hästar. Det är väldigt sällan hästar blir skadade rent generellt i förhållande till årens gång och antal dagar på året för att det skulle vara ett argument för mig om det handlar om heltid jobb, fullt upp som du antyder stressmässigt osv, och sen häst man vill hålla igång i topp 6 dagar i veckan.
jag ser det snarare tvärtom utifrån det: en häst: fokus fullt ut - du kan rida och satsa av hjärtans lust. Utan stress öht av andra delar av livet som gör att tiden blir knappare osv.
 
Jag har inget heltidsjobb men pluggar 100% på universitet. Som jag bor nu med egen gård måste jag ha minst två :D. Dock är det bara den ena som tränas och tävlas och den andra är pensionär. Tror även att det hade tagit lite för mycket tid och ork att hålla igång två samtidigt, speciellt vintertid eftersom jag inte har någon ridbana och det är svårt att göra något vettigt i mörker..
Hade jag bott på ett annat sätt och varit tvungen att stalla upp hästarna skulle nog det ekonomiska säga att en häst räcker
 
Jag har de senaste 10 åren haft mellan två och fyra hästar, och står nu med endast en kvar. Ett tag hade jag tre st som behövde arbetas aktivt, och det tog på tok för mycket energi. Sedan hade jag två, och det fungerade bra även om jag stundtals borde ha stressat mindre. Min ambition har varit att hästarna ska arbetas sex dagar/vecka, och då blev det lite tufft med två i vissa perioder. Dock fungerade det oftast bra, och om jag skulle sänka ambitionsnivån lite tror jag att det skulle passa mig bra.
De fördelar jag ser med att ha en häst är att det tar mindre tid, kostar mindre pengar (egentligen inget problem), och jag kan jobba hästen väldigt mycket. Fördelarna med att ha två hästar är att jag alltid har en som kan vara sällskap vid ex boxvila (de går på lösdrift med två andra hästar i vanliga fall), och att jag får mer häst att jobba med. Jag är rätt nördig, och får lätt abstinens om jag inte får jobba med hästarna. Detta är också en fördel med att ha två- även om en blir sjuk finns det alltid en till att jobba med.

Ni som har ungefär samma förutsättningar som jag, dvs. heltidsjobb, inga barn och stort hästintresse: vilka fördelar respektive nackdelar ser ni med att ha en eller två hästar?

Jag upplevde det som väldigt roligt och utvecklande att ha två, men också tidskrävande. Det jag främst ogillade var kostnaderna. Jag har tjänat bra och haft låga kostnader i övrigt så pengar fanns, men tyckte ändå inte att det var värt det, men det är så klart en högst personlig känsla/åsikt.

Med bara en häst har jag ett liv även utanför stallet vilket jag inte hade med två. Då gjorde det mig inget, det var som sagt väldigt kul, men just nu passar det bättre med en och jag tror inte jag kommer ha två hästar igen och ha båda igång.
 
Tack för bra synpunkter! Nu när jag bara har en häst har jag en känsla av att det är lite tomt, men samtidigt är det som ni säger skönt att kunna ta en riktig långtur därför att det inte står någon ytterligare häst i stallet som väntar på att få komma ut.

Jag har ett eget lösdriftsstall, och har just nu två inackorderingar. För att lösdriften ska fungera väl med grovfoderåtgång på vintern behöver vi ha 4-5 hästar, och det har alltid känts tryggt att veta att jag iallafall har två, även om någon flyttar. Nu står jag plötsligt med bara en, och känner mig genast mycket mer sårbar om någon av inackorderingarna byter stall. Det går säkert att hitta nya hyresgäster, men det finns gott om stall här och jag vill kunna vara väldigt kräsen med vilka jag har i stallet.
 
Det låter ju som att du vill ha 2 hästar av flera anledningar.
Då tycker jag att du ska ha det.
Jag hade dock valt att ha den andra mer som hobby/sällskapshäst Som inte måste gå 6 dagar i veckan utan hellre en som är nöjd med jobb 3-4 dagar och kan gå mer om du har ork och lust.
Jag hade helt enkelt valt en arbetsvillig andra häst men inte en arbetsnarkoman.
 
Så sammanfattat så vill du ha en häst till som sällskap till nuvarande om ngn flyttar och som lägre prioriterad ridhäst?

Köp en pensionerad häst ^_^ eller ta på foder, en som du kan rida 4 dagar i veckan utan att känna press över att du inte hinner med den en dag, en som du kan slänga upp vänner på och rida ut på långritter :D.

Många pensionerar sina hästar vid 17års åldern från tävling och säljer eller lånar ut på foder då, men en frisk häst som hålls rätt kan knata på på träningar ganska intensivt tills upp i 25+ års åldern.

Jag har en sån häst, fick hem henne när hon var 18 och nu är hon 22, rids sporadiskt men är främst sällskap.

Om vi måste lämna tillbaka henne så blir det en unghäst/påläggskalv istället, men gärna så pass ung att den blir färdig för intensivare ridning när min nuvarande ska trappa ner. Har inte ork att träna 2 hästar men behöver 2 då jag har eget stall.
 
Tack för bra synpunkter! Nu när jag bara har en häst har jag en känsla av att det är lite tomt, men samtidigt är det som ni säger skönt att kunna ta en riktig långtur därför att det inte står någon ytterligare häst i stallet som väntar på att få komma ut.

Jag har ett eget lösdriftsstall, och har just nu två inackorderingar. För att lösdriften ska fungera väl med grovfoderåtgång på vintern behöver vi ha 4-5 hästar, och det har alltid känts tryggt att veta att jag iallafall har två, även om någon flyttar. Nu står jag plötsligt med bara en, och känner mig genast mycket mer sårbar om någon av inackorderingarna byter stall. Det går säkert att hitta nya hyresgäster, men det finns gott om stall här och jag vill kunna vara väldigt kräsen med vilka jag har i stallet.
Det går ju att skaffa en shettis, finns foderlöningar för det om det skulle behövas :)
 
Jag funderar lite som dig @Amk

Har också alltid haft minst 2 egna, men har nu bara en. Jag känner mig också sårbar, har tex ingen som kan gå på bete med min eftersom de andra blir tjocka av luft.
Min häst är dessutom inte den friskaste och pga detta är hennes utbildningsnivå ganska låg, men jag vill mer. Jag kommer aldrig sälja henne, utan det enda sättet är att utöka med ännu en häst.

Men tidsmässig och ekonomiskt räcker det ibland med en. Jag hinner inte rida varje dag. Å andra sidan behöver man inte rida varje dag...
Nä, mycket kluven jag också.
 
Jag har 2, mamma och son. Mamman fyller 20 och sonen 1 så tanken är att de ska överlappa varandra. När mamman trappar ned vid 23 ska sonen börja ridas.

Jag vill inte ha igång 2 hästar fullt samtidigt, det hade jag inte hunnit och det hade bara blivit en stress.
 
Jag har heltidsjobb med tillhörande pendling plus att jag inte har stallet hemma. Jag har två stycken ponnys som körs regelbundet. Den ene tycker dock att tre dagar i veckan, max fyra, är lagom så han går inte mer än så. Den andre går 5-6 dagar i veckan, upp till 1,5 timme åt gången. Det är lagom för honom. Har dessutom en tredje som ska köras in, men han ska ju gå 2-3 dagar i veckan bara, korta turer i vagn första året. Kan du inte hitta en häst som behöver lagom med motion? En som min ene, som nöjer sig med tre dagar i veckan. Resonerar annars precis som du, att det är supersmidigt att ha två hästar istället för en när det gäller hagar osv. Man slipper vara beroende av andra.
 
Jag har haft två hästar i perioder. Det har funkat så länge den ena av dem ska ta det lite lugnare (tex unghäst eller pensionär) men jag tror jag funkar bäst med bara en häst. Då kan jag lägga fokus på bara en häst när det gäller träning mm. Då har jag jobbat heltid och inte haft barn mm.

Alla är vi olika du verkar ju ha många argument för att skaffa en till men inte så många emot ;)
 
Jag har fyra.

En ungponny utlånad.
En ungponny hemma.
En pensionär som inte vill arbeta om hon så fick betalt i fri tillgång på morötter.
Och så en halvpensionär som är triangelmärkt.

Den utlånade är en riktig arbetsnarkoman och är utlånad till en travtjej som förhoppningsvis får styr på hennes körning och med lite flyt får henne tävlad en del. Hon är utlånad så länge tjejen vill, jag kan hämta henne imorgon om det behövs. Men hon vill ha ett projekt och det lär dröja innan den inte är ett projekt längre :p

Ungponnyn som är kvar hemma arbetas väldigt sparsamt, hon löshoppas regelbundet och ska snart visas på treårs. Målet för i år är att hon ska gå att tömköra bärigt i alla gångarter. Hon är ganska lat och kommer nog inte roas av arbete mer än fyra dagar i veckan även som vuxen. Varannan dag eller något sådant tror jag kommer passa henne.

Halvpensionären rider jag ut på ibland, tömkör ibland och linlöper ibland. Hans exteriör är lite knepig och håller troligen inte för dressyrarbete på den nivån jag vill till sen men han har å andra sidan heller aldrig varit road av det :D

Kort och gott har jag satt samman en flock som kräver precis så lite eller mycket engagemang som jag vill och det passar mig perfekt.
 
Jag har också haft flera hästar sen tidiga tonåren, oftast två, men under några år var de tre. Nu gick min gammelponny bort i höstas, och det blev bara fyraåringen kvar. Eftersom jag inte har något jobb just nu är det lite skönt på ett sätt att "bara" ha en häst, och det är självklart den ekonomiska aspekten. Samtidigt kan jag inte sysselsätta mig tillräckligt med unghästen, eftersom hon måste vila ganska mycket jämfört med en vuxen häst, och jag hade utan problem hunnit med en häst till, det har jag ju även gjort när jag har jobbat eller studerat på heltid. Jag är också en nörd, det finns nog de som tycker att jag är alldeles för pedantisk med den hästen jag redan har.

Jag kommer skaffa en ponny till när den ekonomiska situationen har ordnat upp sig. Om det sen sker genom att betäcka den jag har, eller om jag köper en yngre ponny igen (den här köpte jag som ettåring) är väl inte skrivet i sten, men jag kommer med största sannolikhet skaffa en till. Jag vill ha eget stall i framtiden, och då är det mer eller mindre ett krav att ha två, eftersom hela poängen med att skaffa eget stall är att jag ska vill bestämma själv och slippa allt tjafs med andra.

För min del kändes det som att gränsen går någonstans vid tre hästar. Två fungerar alldeles utmärkt för mig, men tre börjar bli lite jobbigt, särskilt om alla ska ridas ordentligt. Då räknar jag med heltidsjobb med kontorstider i framtiden, inga barn eller annat som "binder upp mig".
 
Jag har en ridbar häst (dock inte för tillfället för hon har fång) och en unghäst. Jag längtar verkligen till att jag har två ridbara hästar. Förut var det alldeles lagom med en när dottern var liten, men nu vill jag ha mer ridtid helt enkelt. Är så himla frustrerande att fortfarande vara ridsugen när man ridit en häst. Nu tror jag att det är lite skillnad hur man har hästarna, vi har egen gård och snart eget ridhus och då är det ju inte så att man måste rida två hästar på raken.
 
Ni har så många bra funderingar. Nu är jag nyss hemkommen efter en ridtur på 1,5 timme och efter att ha jobbat hela dagen var det precis lagom för mig. Jag hann dessutom ta hand om fårskallarna vi har och pyssla i stallet. Då fåren tar en del tid har vi bestämt oss för att sluta med dem, och då kommer jag att ha ännu mer fri tid.... men, som sagt, idag var det underbart att bara ha en häst.

Det flera har nämnt om att det räcker med en arbetsnarkoman stämmer verkligen, och en sådan har jag nu. Men, vad skaffar man då för andra häst? Jag har fastnat rätt hårt för den ras jag har, Morgans, och de är jäkligt arbetsglada. Men, det kanske finns någon mindre tossig än min, och som nöjer sig med att arbeta 3-4 dagar/vecka. Min börjar apportera sten och pinnar om han inte får jobba en dag, så han behöver verkligen stimuleras för att vara harmonisk.

Att köpa en gammal häst känns inte så kul, eftersom jag oroat mig så mycket för den äldre häst jag haft. Han blev bara 22, men de senaste 4 åren har jag tänkt mycket på tänderna, fått ge lite extra kraftfoder, träningen har mest varit underhållande "friskgymnastik" och skogsridning. Ingen direkt utveckling, alltså.

Min dröm är att köpa ett föl igen. Då har jag några år med massor av kul markarbete, inridning och inkörning. problemet är ju att den kommer att var i full gång om en sisådär 5-6 år, och hur orkar man då med två turbohästar? Inte kan man se på ett föl att " det här blir en häst som blir nöjd av att jobba några dagar i veckan..."?
 
Intressant tråd. Jag står just nu inför ett inköp av en andra häst och funderar nu mkt kring om jag ska våga ta detta steg. Jag har alltid bara haft en häst, och vid sidan av ridit andras hästar men dock bara haft ridningen av dem och inte ansvaret och all skötsel.
Jag har ett sjuårigt halvblod som varit skadad och är under igångsättning, men som kräver ridning 6 dagar/vecka i vilket fall. Jag har flyttat henne till lösdrift för ett par veckor sedan, förhoppningen är att jag inte behöver rida henne lika mkt då men det kan man ju inte räkna med. Speciellt inte nu när hon dessutom blivit tjock av kombination dygnetruntbete och bristfällig träning pga skadan.

Jag har räknat ut att jag ror runt det ekonomiskt med två hästar i full träning så länge jag har dem på lösdriften. Hyra in på stall är inte att tänka på då de flesta stall här kostar från 3000 kr och uppåt, lösdriften går på 1500 kr/häst inkl hö.
Jag har länge velat ha en ridponny, för att prova på att ha två hästar och för att känna efter vad jag vill satsa på. Jag ser det som en tillfällighet med två hästar, 1-2 år. Känner jag att jag vill satsa på ponny så är min plan att sälja storhästen när den är igång igen, eller behålla den och sälja ponnyn om jag känner för det. Men att stå med två hästar för all framtid tror jag inte på. Men ett par år har jag inga problem med att jag inte gör så mkt annat än är i stallet och jobbar. Tyvärr blir jag bunden till lösdriften och att den måste fungera, då jag inte skulle hinna med eller ha råd att stalla in två.

Planen är att köpa en unghäst, som inte rids fullt ut än på några år. Det gör att jag har tid att rida båda hästarna tills dess att jag vet vilken jag vill satsa på. Dessutom vill jag ha en ungponny för att forma den själv, så det är inte bara tidsmässigt planerat.
 
Jag har tre så jag kanske inte är rätt person att svara :) En som jag tränar och tävlar, en ridaruntiskogenhäst och en relativt nyinköpt som utbildas och som jag tänker mig ska tävlas längre fram. Jag har haft tre i rätt många år och upplever det som ganska lagom. Just nu är det hack i mina rutiner eftersom ridaruntiskogenhästen har en senskada och är under rehab och körs helst varje dag. Annars brukar jag "träna" två hästar per dag, de går två dagar-vilar en-går två dagar osv. Har aldrig haft någon häst som behöver jobba 6-7 dagar i veckan. Även den mest heta och arbetsvilliga har varit helt nöjd med färre men regelbundna pass. En vinter reds hon två dagar i veckan (onsdag och söndag tror jag det var) och var väldigt trevlig. Det jag anser är grejen med en sådan häst är regelbundenheten och att man faktiskt rider/tränar ordentligt då man gör det.

Jag tränar och tävlar på hobbynivå men strävar givetvis högre hela tiden men jag är inte besatt av träning och scheman för det, sist jag tävlade hade jag ridit två pass under veckan innan. Hinner jag inte så hinner jag inte. Är vädret/underlaget dåligt så får de semester. Mina går på lösdrift och lever ett fullgott hästliv helt utan min inblandning (ja, så länge jag fyller på med mat och vatten alltså) och jag har aldrig dåligt samvete över för mycket eller för lite träning. Jag har dem hemma och styr allt själv vilket för mig är en enorm fördel. Jag står inte utan sällskap till min enda häst en vacker dag för att kompisen flyttat eller sådant. Färre än två egna hade jag inte velat ha, bland annat för att inte riskera att bli utan hästkompis. Tre är rätt bra eftersom det då går att ha storbal under vintern utan att det blir dåligt.[/QUOTE]
 
Jag har de senaste 10 åren haft mellan två och fyra hästar, och står nu med endast en kvar. Ett tag hade jag tre st som behövde arbetas aktivt, och det tog på tok för mycket energi. Sedan hade jag två, och det fungerade bra även om jag stundtals borde ha stressat mindre. Min ambition har varit att hästarna ska arbetas sex dagar/vecka, och då blev det lite tufft med två i vissa perioder. Dock fungerade det oftast bra, och om jag skulle sänka ambitionsnivån lite tror jag att det skulle passa mig bra.

De fördelar jag ser med att ha en häst är att det tar mindre tid, kostar mindre pengar (egentligen inget problem), och jag kan jobba hästen väldigt mycket. Fördelarna med att ha två hästar är att jag alltid har en som kan vara sällskap vid ex boxvila (de går på lösdrift med två andra hästar i vanliga fall), och att jag får mer häst att jobba med. Jag är rätt nördig, och får lätt abstinens om jag inte får jobba med hästarna. Detta är också en fördel med att ha två- även om en blir sjuk finns det alltid en till att jobba med.

Ni som har ungefär samma förutsättningar som jag, dvs. heltidsjobb, inga barn och stort hästintresse: vilka fördelar respektive nackdelar ser ni med att ha en eller två hästar?

Under 8 års tid hade jag två ridhästar inackorderade. Då jobbade jag mer än 100% och var singel. Jag var sällan eller aldrig hemma före 22.00 på vardagkvällarna. Eftersom jag höll igång båda dagligen. Jag vägde 10 kg mindre än var jag gör idag (och idag är jag normalviktig). Det var en rolig tid, men tog mycket kraft och var dyrbart. Jag upplevde det mindre stressande när jag sedan valde att ha en häst. Jag kunde lägga fullt fokus på den och verkligen njuta. Snart kommer jag att ha två hästar här under sommaren. Dels en foderhäst och dels min egen häst som kommer hem tillfälligtvis. Nu är det under sommaren så det blir både mindre kännbart ekonomiskt och tidsmässigt.
 
Jag har två nu och har i många perioder haft endast en. Fördelar med två är:
*Man har sina hästar i egen hage. Blir inget gnäll om nån häst har gnagt sönder ett täcke, sparkats, bitits, behöver annan foderstat/foder osv. Med bara ens egna hästar känns allt sånt lättare och man har eget ansvar om hästarna ska gå på bete, alltid sällskap om någon behöver stå inne osv. Mycket smidigt!

*Mer att rida! För mig är det en fördel eftersom jag vill rida och träna och tävla. Jag rider inte mer än 5 dgr i veckan även om jag bara har en häst då jag tycker det räcker för en hobby/lätt tävlingshäst.

*Om en häst är halt har du den andra att rida på. För mig just nu en JÄTTEfördel!

Nackdelar:
*Tiden. Men det är förstås individuellt och beror helt på hur ens liv ser ut i övrigt. För mig känns inte tiden som ett stort bekymmer.

*Pengarna. Det drygaste är hovslagarkostnaden tycker jag. Men om pengar inte var en aspekt att ta hänsyn till hade jag troligen haft en häst till:p.

*Hmm, kommer inte på fler nackdelar:D.

Slutsatsen är att jag gillar verkligen att ha två hästar!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 601
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp