En fråga ang. färg

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Blondi3958
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 765
B

Blondi3958

Visst är det så att honer kan vara två färgade :confused:
Fick höra att det är bara hanar som kan vara två färgade :confused:
Har för mig att vi hade en två färgad hona :confused:
Jag vet att tre färgade katter är bara honor.
Men två färgade :confused:
:bow:

Sv: En fråga ang. färg

Jag vet inte hundra vad du menar med två och trefärgade, men det stämmer att den bara är honor som kan vara sköldpaddsfärgade. (svart-röda eller grå-creme osv) Vitt i detta gör inte katten trefärgad, vit är ingen färg, utan det är en sköldpadda med vitfläck.

Hanar kan normalt inte bli sköldpaddsfärgade eftersom det krävs två x-kromosomer. Det sitter bara anlag för basfärg på x-kromosomen, en hankatt har ju en x och en y-kromosom, medans honor har två x-kromosomer och därför kan ha två färger. Defekter kan ge två x-kromosomer til en hane, och då kan han också vara sköldpaddsfärgad. En sköldpaddsfärgad katt kan också ha alla mönster en enfärgad katt har: tabby, tigré, spotted osv.

Svartsköldpadda

Blåsköldpaddsspotted och vit

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag ska försäkra min katt men behöver då veta vad han är för färg. Vi ska göra besiktning snart men vill försäkra han innan det...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: Filippa
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 181
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
792
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 083
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår