Bukefalos 28 år!

En fråga till er uppfödare.

Sulax

Trådstartare
Ni som har uppfödning av katt, raskatt som bondkatt, hur intresserade är ni om vart era avkommor "tar vägen"?

Det jag tänker på är om den som köpt katten av er, senare säljer katten vidare eller er bort den. Vill ni veta och "följa" katten hela dess liv eller har ni då klippt navelsträngen?

Jag har ju en omplacering, en raskatt som tydligen visat sig vara Internationell Champion i utställning osv.
Hittade lite information om hennes förflutna när jag googlade på hennes namn.

Hon är chipmärkt, men inget ägarbyte har gjorts sen jag tog över henne, men hon bor här och jag står för allt.

Så då slog mig en tanke...vill uppfödaren veta att hon bor hos mig nu och är omplacerad? Vill uppfödaren veta allt som hänt henne sedan dess? Katten och jag fick ju en ganska tuff start nämligen, men nu är hon kry igen.

Vad säger ni som föder upp katter? Jag har aldrig haft raskatt förut så jag vet inte om det är någon skillnad i det här fallet. Tell me!

Vill uppfödaren ha kontakt, eller komma och hälsa på så är hon så klart väldigt välkommen! :)
 
Sv: En fråga till er uppfödare.

Nu är inte jag uppfödare men jag har för mig att jag fick rätt tydlig info om att jag skulle informera uppfödaren om ägarbyte om jag skulle sälja henne. Helst skulle jag även kontakta uppfödaren innan.
 
Sv: En fråga till er uppfödare.

Jag vill helst att ägaren kontaktar mig inför omplacering (inte för att jag ifrågasätter att man kan behöva omplacera en katt, utan för att jag vill veta om något gått snett eller om jag kan hjälpa till med något).

Det varierar hur mycket kontakt jag har med köparna, men jag vill absolut att man hör av sig om något är knas. Det kan ju vara ganska små saker (lättstressad katt, känslig mage mm) som om det uppstår i en hel kull eller hos många avkommor till samma katt kan få mig att omvärdera min avel.

Att få någon rapport om hur katten har det, hur den blev som vuxen och en bild är jag oerhört tacksam för. De flesta uppfödningar är små och kattungarna är älskade familjemedlemmar under uppväxttiden. Jag vill inte ligga på och "jaga" folk men sedan tex facebook kom och man kan följa på lite lagom avstånd har det blivit lättare att hålla kontakten med de små illbattingarna :)
 
Sv: En fråga till er uppfödare.

Jag tycker att det är himla kul att få uppdateringar om de katter jag har sålt, men initiativet får komma från ägaren. Under det första året kan jag maila och kolla av läget lite, men sedan får ägaren själv bestämma. Det innebär att jag har väldigt bra kontakt med vissa av ägarna även efter många år medan jag inte har hört av andra på flera år.

Jag är alltid noga med att understryka att jag gärna hjälper till med omplacering om det behövs och att jag gärna vill veta om katten flyttar.

Om du hittar din katts uppfödare tycker jag att du ska dra iväg ett mail eller ringa och bara berätta lite om hur ni har det. Jag tror säkert att det skulle uppskattas. Jag skulle uppskatta det iaf.
 
Sv: En fråga till er uppfödare.

Jag tycker att det är himla kul att få uppdateringar om de katter jag har sålt, men initiativet får komma från ägaren. Under det första året kan jag maila och kolla av läget lite, men sedan får ägaren själv bestämma. Det innebär att jag har väldigt bra kontakt med vissa av ägarna även efter många år medan jag inte har hört av andra på flera år.

Jag är alltid noga med att understryka att jag gärna hjälper till med omplacering om det behövs och att jag gärna vill veta om katten flyttar.

Om du hittar din katts uppfödare tycker jag att du ska dra iväg ett mail eller ringa och bara berätta lite om hur ni har det. Jag tror säkert att det skulle uppskattas. Jag skulle uppskatta det iaf.

Har redan mailat upofödaren och väntar på svar. :)
 
Sv: En fråga till er uppfödare.

Nu har jag inte uppfödning av katt utan av iller :)

Jag tycker det är jätteroligt att få lite uppdateringar allt eftersom mina valpar växer. Försöker även att uppdatera mina valpköpare vad som händer med min avel. Jag vill också gärna veta om något allvarligt händer mina valpar speciellt när det kommer till olika sjukdomar. Sjukdomar är ju viktigt att veta för min fortsatta avel.

Jag hjälper gärna till vid eventuell omplacering och har det även inskrivit i kontraktet att valpägaren ska kontakta mig först. Nu har jag haft tur i två år och inte haft ett enda fall med omplacering. Försöker förklara för mina valpköpare varför jag tycker det är viktigt att dom kontaktar mig.

Gjorde efterforskningar efter Musters Parzivals uppfödare och hittade honom efter många om och men. Skickade bilder, en lite berättelse om hur Pazi hamnade i Sverige, lite om hur var han och vad han hade gett för kullar. Det blev mycket uppskattat hos den uppfödaren.

Sulax: Jag hoppas du kommer att få svar och jag håller en tumme för det :)
 
Sv: En fråga till er uppfödare.

Jag fick svar idag! :)

Uppfödaren visste inte om att katten flyttat till mig och var glad att nu få den informationen. Jag gav henne även mina kontaktuppgifter ifall hon vill komma på besök och se hur vi har det!

Anledningen till att jag kontaktade henne var att jag läste om min katt på hennes hemsida och hittade att hon haft något med njurarna som ungkatt och denna åkomma gjorde att hon kastrerades och togs ur avel.
Jag blev ju så klart orolig över detta... det är ju 6 år sen. Så jag ville veta om det är något jag bör hålla extra koll på.
Katten verkar just nu frisk och kry, så jag oroar mig inte i nuläget, men man vill ju gärna veta så mycket som möjligt om sjukdomshistoriken, speciellt om det kan vara något allvarligt.
Nu visade det sig vara en liten liten deffekt som inte på något sätt var akut alls. Så...vanlig hälsokoll räcker i nuläget.

Så det lönade sig att googla på kattens namn. ;)

Nu har jag etablera kontakt med henne och jag lovade att höra av mig om något skulle hända. Jag lovade också att så långt det är möjligt, om inget oförutsett händer, låta katten bo hos mig resten av sitt liv eftersom hon verkar trivas och redan har fått flytta en del gånger. Så... vi ska bli gamla tillsamman, jag och lurvbollen! :D
 
Sv: En fråga till er uppfödare.

Jag är nybliven uppfödare som ännu inte haft min första kull.
Jag kommer förvänta mig att ha en viss kontakt med de som köper katt ifrån mig och att de berättar om sådana här saker.
Jag gör det själv till de som jag har köpt min hona utav.
Så om du vet vem uppfödaren är så är jag säker på att den blir glad att höra vad en utav dess avkommor har hamnat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Marty
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 838
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag är kattägare sedan länge men har alltid haft bondkatter. Nu har vi funderat hemma och nästa katt kommer att bli en raskatt. Men det...
2
Svar
31
· Visningar
5 553
Senast: Marty
·
Hundavel & Ras Okej, efter mycket om och men så blir det som både jag och sambon vill och vår familj ska utökas med både en finsk lapphund och en...
Svar
11
· Visningar
3 034
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp