Bukefalos 28 år!

En fråga...

S

Sweet

Då det är ont om duktiga AR tränare där jag bor vilket gör det svårt för mig att rida regelbundet för instruktör utan att behöva åka långt med min häst undrar jag nu om man på egen hand kan lära sig att rida enligt AR med hjälp av böcker och dylikt, vara åskådare på kurser och någon gång ibland rida för instruktör på tex en kurs eller liknande?

Är det möjligt?
 
Oavsett inriktning så blir man ju defintivt inte mindre duktig av att läsa, titta och diskutera =) Sedan är det nog väldigt beroende på ekipaget hur mkt man kan omsätta i praktiken..

Själv vill jag ju helst ha med mig någon jämnt.. eller i alla fall vid vartannat ridpass =) Men även då-och-då träning känner jag ger utslag och enstaka lektioner för ny tränare likaså. Har dessutom varit ridande deltagare och fotfolk på AR/barock/klassiska kurser och det har gett väldigt mycket tycker jag (även då jag 'bara' varit teorideltagare).

Skaraborg står det - nog borde du väl hitta några duktiga tränare inom rimligt köravstånd om du bor där någonstans?
 
Ingen riktigt nära vad jag vet... Jag bor ca 1 mil utanför Nossebro.

Om någon vet någon instruktör som finns i närheten så är det väl bara att hojta.
 
Det beror på hurdana kunskaper du har innan. Men för dom flesta som inte kan så mycket så säger jag Nej det går inte att bara träna då och då även om man går på kurs eller liknande.
 
Man ska nog gå på kurs med sin häst, och läsa och sen imellanåt ta hjälp av någon som kan visa...annars så går det visst att prova sig fram, men man måste då ha tålamod och förstår inte hästen dig så gör du fel eller inte är tillräckligt visande. Men visst går det :smirk:
 
Vad nu du tycker är bra instruktör eller inte lämnar jag åt dig att bestämma. runt dig har du bl.a:
Christina Drangel, Linda Jensen, snart Carina Eriksson, Susanne Cewe (några få kurser), Birgitta Järnåker (när nu hon är tillbaka från Stengården) och Katrin Wallberg.

Inne på http://www.akademiskridkonst.se finns det en hel del kurser i Västergötland som du kan kolla på samt länkar till alla tränarna så du kan maila dem om du vill det.


Läs allt som går att komma över. Det skadar aldrig så länge man är kritisk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 702
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 535
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 931
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 512
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp