En fundering kring sadelgjordar...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Varför har vissa sadelgjordar ett sånt nylonband som ser till att stropparna går paralellt med gjorden, och andra inte? Är detta för att förhindra att gjorden ska dra fram sadeln?

Kanske har förklarat lite dumt, men här är en bild på en gjord med ett sånt nylonband:
dressyrgjord_tounge.jpg

Gjord som inte har det:
Sadelgjord100-b550pix.jpg

Eller fyller det någon annan funktion?

Sv: En fundering kring sadelgjordar...

Jag har fått förklaring att det är för att inte gjorden ska vika sej och orsaka skav och sår....

Måste du ställa såna frågor jag inte kan svara på ;)

Ofta sys det på band för stropparna för att inte "flärpen" som skyddar hästen mot gjordspännena ska vika sig och hamna mellan gjorden och hästen. På styvare gjordar behövs inte det.

Nylonbanden ska ju förhindra att sadelgjorden viker sej uptill och dom nedre nylonbanden är till för att dom överflödiga stropparna inte ska lägga sej under gjorden och orsaka skav.

då lärde man sig ngt idag oxå, har funderat lite på det innan....:D

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
435
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 384
Senast: Raderad medlem 147980
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka