Bukefalos 28 år!

En liten, rolig, säker bil.

Jag har haft en VW Polo (och Lupo innan dess) och båda var superkäcka, men Polon är ju absolut en favorit och den perfekta "singelbilen" när man mest åker själv eller med någon väninna på olika shoppingresor och vill ha en bil som det får plats relativt mycket packning i, som drar lite och som är käck att parkera.
Köper man en ny är dom ju snygga också! :)

(Nuförtiden har vi familjebilar och det blir ju givetvis en helt annan grej, men om vi bara pratar småbilar så)
 
Jag hade en Ford Fiesta nör jag tog mitt sabbatsår i USA. Jag som är van vid nya Volvos och att pappa ofta leasar en Mustang tyckte väldigt mycket om Fiestan. Sjukt smidig och kändes inte otrygg ens på motorvägen bland alla monster till bilar folk kör med där.
 
Fast vissa av bilarna vi provkörde var inte små, även kombi och suvar ingick i de som testades. Så det är viktigt att testa runt, gärna flera samma dag.

Sen är inte priset allt, min bil är ett säkert skepp, men jag är smått skadad av att ha haft en pappa som jobbat med krockade bilar.

Nu får många av dagens nya småbilar faktiskt bra betyg i EuroNCAP, men jo, för många av oss är kostnaden avgörande. Jag klarar mig säkert bättre i en Volvo V70, men en sån har jag inte råd att äga. Nu är Volvo ett dumt exempel, jag skulle inte ta emot en Volvo ens om jag fick den, men jo, vissa av oss har inte obegränsat med pengar.
 
Flera av de modellerna ni rekommenderar tycker jag har alldeles för mycket väg/motorljud för att vara bekväma att köra. Tex Skodas mindre modeller tycker jag dånar alldeles för mycket (jag kör iofs nyare Volvo, så jag är lite bortskämd).

Min sambo har en Renault Megane, den blir året nu, innan den inköptes testade vi massor av bilar. Tex Toyotas hybrider, som hade hur mycket vägljud som helst. Hans Megane är himla fin, kul att köra, snål och relativt tyst för klassen.
Håller verkligen med! Både angående Renaulten (även om jag även gillar nyare Clio :)) och ljudet generellt.

Jag pendlade ett tag med en pegeuot 107 och kände mig trött i huvudet varenda gång jag kört fortare än 60 typ - eftersom ljudet var så himla högt! Nu är det ju bara ett plåtskåp på hjul men ja.
 
Det är en 2004 som då hade gått 16500 mil. Lika mycket som priset. Jag har haft den i ett år och kört 1600 mil med den. Manuell låda och så har jag en ekonomisk körstil.

Ja det är en mycket rymlig bil. TS borde ha en liten modell.
Min 306a var skitkul att köra och även om jag körde som en galning med den så drog del aldrig mer än 0,7.

Då är det liknande som min. Den har gått ca 18.000 mil och är från 2004. Bytt kamrem, avgassystem, styrled och fjäder på båda fram två gånger. Servad varje år.
Gammal automat drar tyvärr mer än manuell.
Kanske kan få 15.000 kr för den då...hmm
 
Jag gillar min Skoda Fabia, tycker den är tuff och kul att köra! Och så tycker jag den är väldigt fin :D
Visa bifogad fil 28849

Har inte körkort själv, men min mamma har en någon årsmodell tidigare än din Fabia. Hon är rent utsagt skitnöjd! Haft Peugeoter innan som strulat, så gjort hon blitt än mer nöjd med Fabian. Bra utrymme i bilen för va så liten bil. Den dagen jag skaffar körkort och bil, kommer jag nog överväga deftintiv en Fabia :love:
 
Maken har en Honda Civic type-r. Superkul bil :D Vet inte hur de ligger i pris dock.

Har själv haft en Polo. Det var ju en käck liten bil också men inte särskilt kul att köra, lät som en symaskin och så svag. Finns säkert med roligare motor.
Har alltid varit kär i Golf. Drömde länge om en golf gti :love:
 
Maken har en Honda Civic type-r. Superkul bil :D Vet inte hur de ligger i pris dock.

Har själv haft en Polo. Det var ju en käck liten bil också men inte särskilt kul att köra, lät som en symaskin och så svag. Finns säkert med roligare motor.
Har alltid varit kär i Golf. Drömde länge om en golf gti :love:
Nämen jag ljög :o Hondan är ju inte en 5 dörrars. So nevermind den :p Dock finns ju vanliga civicen m 5 dörrar.
 
Jag är ju lite av ett Volvo-fan, men nu skulle det ju vara en liten bil så då funkar ju Polo och Golf, även Ford Focus är en bra bil. Och anses ju vara roliga dessutom.

Förutom Volvo är Mini Cooper min favoritras bland bilar så jag tycker du ska köpa en sådan om du bryr dig om hur den ska se ut! :love::D
 
Sambon tittar på att köpa en Volvo V40 D3 och de tycker jag är riktigt trevliga. Rätt pigga, tysta och bekväma. De minsta motoralternativen var lite väl slöa men undviker man dom så var det betydligt roligare bilar. Har inget emot Polo eller Golf heller mer än att jag har fått för mig att det är lättare att hitta en Volvo som inte är buskörd med om man tittar på varianter med lite större motor.
 
Jag må säga Skoda Fabia jag med. Då är det den senaste modellen jag syftar på (dock inte nödvändigtvis senaste årsmodellen). Har testat den otaliga gånger och den är en väldigt reko bil. Låter lite klonkigt när man stänger dörrarna haha... men det funkar bra endå.
 
I vilken värld är en Ford Focus rolig? 😅 Golf och Polo är roliga om de har lite större motor iaf.

Instämmer, jag höll på att gråta senast jag hyrde bil och fick en Ford Focus...

@Tassetass: Jag hade tittat på Golf eller Polo. Audi A1 är byggd på samma plattform som Polon men varför betala mer för att det står Audi på den... personligen gillar jag heller inte A1 (bla för att den lever om lite för mycket) men jag gillar å andra sidan rediga kombibilar eller små bilar med för mycket motor (Golf GTI, Audi S3, Audi TT osv) :D

Golf är en väldigt bra och pålitlig bil och man får relativt mycket för pengarna.
 
Senast ändrad:
Nämen jag ljög :o Hondan är ju inte en 5 dörrars. So nevermind den :p Dock finns ju vanliga civicen m 5 dörrar.
Fast civic är hemsk :p (inte kört någon type-r, en granne har dock en och den ser kul ut). När jag körde en förut så var den nästan läskig, det var som om hela bilen var en enda död vinkel. Det gick knappt att se ut ur den!
 
Flera av de modellerna ni rekommenderar tycker jag har alldeles för mycket väg/motorljud för att vara bekväma att köra. Tex Skodas mindre modeller tycker jag dånar alldeles för mycket (jag kör iofs nyare Volvo, så jag är lite bortskämd).

Min sambo har en Renault Megane, den blir året nu, innan den inköptes testade vi massor av bilar. Tex Toyotas hybrider, som hade hur mycket vägljud som helst. Hans Megane är himla fin, kul att köra, snål och relativt tyst för klassen.

Jag kommer köra rätt korta sträckor (runt milen) och har nästan alltid hörlurar på mig, så jag är inte jättebrydd om vägljud. :)
 
Jag sitter ofta i bilköer och då hade det varit skönt med en automatlåda.

När vi köpte Yarisen 2017, hade el-hybriden en bättre automatlåda än bensinvarianten. Det var den ena anledningen till jag borde ha köpt en el-hybrid.

Den andra anledningen är att en el-hybrid är tystare än en bensinare.
 
Fast civic är hemsk :p (inte kört någon type-r, en granne har dock en och den ser kul ut). När jag körde en förut så var den nästan läskig, det var som om hela bilen var en enda död vinkel. Det gick knappt att se ut ur den!

Så kände jag när jag körde en Clio för ett tag sen. Iaf när jag skulle backa. Riktigt läskigt att ha så dålig sikt bakåt!
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 636
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
775
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp