Tips på bra bil

Twihard

Trådstartare
Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar att ta ett facklån och leta efter en bra begagnad bil, men... Jag kan inget om bilar. Den jag har nu fick jag av min pappa, hans gamla, och den är smidig men då jag nyligen tog körkort och lärde mig köra med backkamera och sensorer är jag alltid stressad att parkera i den då den inte har några sådana funktioner.

Jag kommer inte köpa en helt ny bil eftersom de tappar värdet direkt. Men jag vill ändå ha en bättre bil som är modernare än min 01a :D

Har ni tips på bra bilmärken att kolla på? Det jag vill ha i en bil är:

*Backkamera
*Dragkrok - vill kunna köra släp men har bara små ponnyer så de väger inte mycket.
*Sidosensorer osv vore ju najs så den varnar om jag är nära något
*Bensinbil då diesel är så dyrt och el inte passar ute på vischan där jag bor.

Är en noob i denna bildjungel så önskar bra tips:D
 
Stirra dig inte blind på just den grejen; i praktiken är många dieselbilar så mycket snålare i förbrukning att det trots högre bränslepris ger billigare mil.
Instämmer. Jag halverade mina bränsleräkningar när jag bytte till diesel.
Gick från en bil som drog närmare litern på blandad körning till en diesel som drar runt 0,4.

Den går billigt, min Peugeot 308. :)
 
Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar att ta ett facklån och leta efter en bra begagnad bil, men... Jag kan inget om bilar. Den jag har nu fick jag av min pappa, hans gamla, och den är smidig men då jag nyligen tog körkort och lärde mig köra med backkamera och sensorer är jag alltid stressad att parkera i den då den inte har några sådana funktioner.

Jag kommer inte köpa en helt ny bil eftersom de tappar värdet direkt. Men jag vill ändå ha en bättre bil som är modernare än min 01a :D

Har ni tips på bra bilmärken att kolla på? Det jag vill ha i en bil är:

*Backkamera
*Dragkrok - vill kunna köra släp men har bara små ponnyer så de väger inte mycket.
*Sidosensorer osv vore ju najs så den varnar om jag är nära något
*Bensinbil då diesel är så dyrt och el inte passar ute på vischan där jag bor.

Är en noob i denna bildjungel så önskar bra tips:D

Jag gillar min Seat Ateca med fyrhjulsdrift, drag, back-kamera, lite högre markfrigång och 360-kamera. Det sistnämnda är en sjukt bra funktion som jag innan köp tänkte var helt onödig. Men jag är glad att jag fick tag på en begagnad där förre ägaren hade valt den topputrustade modellen och dessutom haft den goda smaken att välja en manuellt växlad diesel, som blivit alltmer sällsynta och på nya nästan icke-existerande.

Drar 0,5 liter milen och har toklåg skatt jämfört med mina tidigare dieselbilar, så diesel är inte dyrare än bensin.

(Sidnot: Volkswagen Tiguan och Skoda Karoq är exakt samma bil)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
706
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 001
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp