Bukefalos 28 år!

En naturvetares funderingar...

fejko

Trådstartare
Jag har aldrig sett mig själv som en kulturell person, tycker kultur för det mesta är tråkigt och läser hellre facklitteratur än skönlitteratur. Gillar teknik och problemlösning. Går ej heller på teater eller konserter (om det inte är rockkonserter förstås, är det kultur?).

Jag är mao inte särskilt insatt i kulturvärlden, men nu måste jag ändå fråga: Varför slänger de inte ut den där jävla Horace ur svenska akademin? Det är ju trots allt han som låtit skandalerna fortgå år efter år och han är väl dessutom personlig vän med Kulturprofilen? Han (H) är dessutom dryg och överlägsen och när han dessutom var uppkäftig mot Kung Karl Gustav själv trodde jag han hade satt sin sista potatis. Men inte?
Har Horace någon hållhake på etablissemanget?
 
Kan inte ens kungen slänga ut honom? Han är väl förenings beskyddare eller något.
 
Kan inte ens kungen slänga ut honom? Han är väl förenings beskyddare eller något.
Han har ändrat stadgarna något, så att det är möjligt att utträda på eget bevåg osv. (det har inte gått innan). Känns löjligt att kungen ens har inflytande, men sedan är ju akademien en gammal institution. Sedan är knappats Horace det enda problemet, Frostenson verkar ju rent av vägra att lämna sin stol och Göran Malmqvist ger knappast ett sympatiskt intryck. Sedan ska det egentligen vara möjligt att utesluta en ledamot om denne brutit mot någon lag eller läckt pristagare.
 
Fast kungen borde faktiskt gå in och styra upp det hela tycker jag. Allt enligt donatorns vilja.
 
Jag har aldrig sett mig själv som en kulturell person, tycker kultur för det mesta är tråkigt och läser hellre facklitteratur än skönlitteratur. Gillar teknik och problemlösning. Går ej heller på teater eller konserter (om det inte är rockkonserter förstås, är det kultur?).

Jag är mao inte särskilt insatt i kulturvärlden, men nu måste jag ändå fråga: Varför slänger de inte ut den där jävla Horace ur svenska akademin? Det är ju trots allt han som låtit skandalerna fortgå år efter år och han är väl dessutom personlig vän med Kulturprofilen? Han (H) är dessutom dryg och överlägsen och när han dessutom var uppkäftig mot Kung Karl Gustav själv trodde jag han hade satt sin sista potatis. Men inte?
Har Horace någon hållhake på etablissemanget?
Vem bryr sig? Svenska akademin är ju helt betydelselös och ointressant. Låt de leka i sin sandlåda. Som du är inne på finns det betydligt mer betydelsefulla saker att ägna sig åt. Tex forskning och teknik.
 
Fast kungen borde faktiskt gå in och styra upp det hela tycker jag. Allt enligt donatorns vilja.
Kungen vill styra så lite som möjligt för det är inte okontroversiellt. Jurister är tom oense om han ens får göra det som han gjort nu.

Problemet är att reglerna är så gamla och samhället har ändrats så mycket att de inte passar ihop med varandra längre. Andra "kungliga sällskap" och liknande institutioner (exempelvis Vetenskapsakademin) har förändrats lite allt eftersom under 200 år och moderniserat sig såpass att deras regler är "begripliga" i en nutidskontext.

Sen är väl grundarens mening att akademien ska agera sjävlständigt och mest styra sig själv. Medan kungen i princip bara svävar som en välvillig ande över dem och sprider sin glans, fast utan att ha reell praktisk betydelse. Efter vad jag har förstått.
 
Vem bryr sig? Svenska akademin är ju helt betydelselös och ointressant. Låt de leka i sin sandlåda. Som du är inne på finns det betydligt mer betydelsefulla saker att ägna sig åt. Tex forskning och teknik.
De producerar viktig normbildning för vårt språk.
Ordbok, ordlista, grammatik,
https://www.svenskaakademien.se/svenska-spraket

Skulle behövas att någon annan fick både officiellt uppdrag och finansiering för att fylla den funktionen innan SA kan få bli sen egen interna sandlåda. (Någon universitetsinstitution? Språkrådet?)
 
De producerar viktig normbildning för vårt språk.
Ordbok, ordlista, grammatik,
https://www.svenskaakademien.se/svenska-spraket

Skulle behövas att någon annan fick både officiellt uppdrag och finansiering för att fylla den funktionen innan SA kan få bli sen egen interna sandlåda. (Någon universitetsinstitution? Språkrådet?)
Det kan uppenbarligen inte skötas enligt urgamla normer med invalda personer som sitter på livstid och kungen som inte kan bestämma något.

Vi har ju facit på hur de klarade av det.

Ja en annan form vore mer lämpligt.
 
Man får tycka vad man vill men Nobelpriset i litteratur är iaf ett riktigt Nobelpris till skillnad mot Nobelpriset i ekonomi som instiftades av några klåfingriga politiker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp