En skada ger en annan? Era erfarenheter av överbelastning till följd av primärskada

Poppa

Trådstartare
Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med kraftig svullnad och lymfangitliknande symtom. Vi har under senhösten också råkat ut för en del lindrigare hovproblematik typ svamp/strålröta som jag dock rätt snabbt fick stopp på.

7,5 månader in i konvalescensen noterar jag att frakturhoven börjar ändra form (skodd med ringsko sedan 6 juli). Den börjar få en lätt bockhovsform.

Hästen promeneras kortare sträckor och är ute i mindre hage nu sedan någon vecka tillbaka. Jag har noterat att hon nu tycker det är jobbigt att belasta det friska bakbenet?? Detta märks vid hovkratsning och skoning. I rörelse ser det ok ut i skritt men i trav/tölt är hon halt. Min första tanke var förstås att läkningen av frakturen nu orsakat artrosbildning i hoven MEN faktum är att jag tycker hon nu är halt vänster bak alltså den sida som borde vara frisk. Har någon erfarenheter av låsningar/inflammationer efter en liknande lång boxvila (7,5 månader).

Vi ska på återbesök på kliniken nu i mars och jag tar förstås upp mina frågeställningar när jag beställer tiden.
 
Tidigare häst fick så. Slutade med diagnos med artros i höftleden och han togs bort då det blev värre.
 
Han hade fått en pinne i foten där det blivit skit kvar som de opererade bort.
Men som de var nog att påpeka. Artros beror inte på en sak, utan en samverkan av många delar som var och en ger en ökad benägenhet för att det ska utvecklas.

Det var lite spökigt i början av och till. Försvann när han kom igång. Ville inte vända tvärt åt ena hållet och liknande. Idag med andra förutsättningar hade han kanske fått vara kvar lite längre så länge han sett nöjd ut med livet, men sådant vet man inte.
 
Min dam har också haft en hovbensfraktur på höger bak. När jag skulle sätta igång henne tyckte jag hon var halt runt om. Så jag pratade med min veterinär som är mycket erfaren och rätt pragmatisk. Han tyckte vi skulle börja med 10 dagar på metacam och se hur hon såg ut sen. Det fungerade bra. Ett par år senare hittade vi en artros i höger höft men jag tror den funnits där sedan en lång tid tillbaka, dvs innan frakturen. Hon behandlades också nyligen, tre år efter hovbensbrottet för en lindrig kotledsinflammation. Det är allt. Nu är hon pigg och glad igen.

Så, att en häst är halt efter en lång boxvila behöver inte vara allvarligt. Man får hålla koll, låta vet följa hästen, ha tålamod med igångsättningen och ha is i magen.
 
Min dam har också haft en hovbensfraktur på höger bak. När jag skulle sätta igång henne tyckte jag hon var halt runt om. Så jag pratade med min veterinär som är mycket erfaren och rätt pragmatisk. Han tyckte vi skulle börja med 10 dagar på metacam och se hur hon såg ut sen. Det fungerade bra. Ett par år senare hittade vi en artros i höger höft men jag tror den funnits där sedan en lång tid tillbaka, dvs innan frakturen. Hon behandlades också nyligen, tre år efter hovbensbrottet för en lindrig kotledsinflammation. Det är allt. Nu är hon pigg och glad igen.

Så, att en häst är halt efter en lång boxvila behöver inte vara allvarligt. Man får hålla koll, låta vet följa hästen, ha tålamod med igångsättningen och ha is i magen.
Hoppas att vi också kommer vidare med rehabiliteringen. Ska snart boka tid för återbesök @akleja minns du vad lång tid er rehabilitering tog. Vi som nu är 7,5 månader in i konvalescens längtar så efter en normal tillvaro
 
Min häst stod två månader på box och tre i sjukhage. Sen satte jag igang henne under fyra månader ca. Men hur forloppet ser ut beror ju på var i hovbenet brottet sitter, bland annat. Men jag tycker regeln om lika lang igångsattning som sjukvila ar ett bra riktmärke. Jag promenerade mycket avsuttet I borjan och arbetar alltid mycket från marken.
 
Hoppas att vi också kommer vidare med rehabiliteringen. Ska snart boka tid för återbesök @akleja minns du vad lång tid er rehabilitering tog. Vi som nu är 7,5 månader in i konvalescens längtar så efter en normal tillvaro
Man brukar väl säga att det "ska" ta dubbla sjukdomstiden att komma helt igen. Att ha stått på box så länge lär nog gjort både muskler och senor stela + lederna dåligt smörjda kanske pga begränsad rörelse.
När ni är på återbesöket kan du ju passa på och höra om det är ok att någon massör eller equiterapeut eller så kan komma ut och gå igenom hästen och mjuka upp den lite.
 
Efter så lång boxvila hade jag snarare tyckt att det vore konstigt om inte hela hästen var påverkad. Om än tråkigt förstås. Det tar enormt att avlasta en kroppsdel även för oss människor som kan ligga ner så mycket mer än hästen kan och överbelastningsskador är vanliga även efter mindre allvarliga skador utan boxvila. Ett felaktigt rörelsemönster ger helt enkelt symptom. När ni har varit på återbesök så hjälp hästen försiktigt igång igen. Både genom att lägga upp ett bra långsiktigt träningsprogram och genom massage/annat. Bara att gå i hagen full tid igen kan vara jobbigt för hästen så ta det lugnt och successivt med allt. Skelett, senor och ligament måste försiktigt stärkas igen precis som musklerna för annars får hästen ont och avlastar än mer, får ett felaktigt rörelsemönster också är den onda cirkeln igång.

Jag önskar er ett stort lycka till!
 
Min häst fick en sekundär inflammation i andra sidans framknä av att bara gå i hagen o skrittas när han hade ett skadat ligament vid hovleden på andra benet o ingen hälta någon annan än vet såg. Han har dock lätt för att överbelasta det framknäet pga tidigare problem med den sidan bakknä.
 
Man brukar väl säga att det "ska" ta dubbla sjukdomstiden att komma helt igen. Att ha stått på box så länge lär nog gjort både muskler och senor stela + lederna dåligt smörjda kanske pga begränsad rörelse.
När ni är på återbesöket kan du ju passa på och höra om det är ok att någon massör eller equiterapeut eller så kan komma ut och gå igenom hästen och mjuka upp den lite.
Hej @skuggi
Jag hade ute equiterapeut nu i veckan. Just den dagen hon kom var det stormvindar och ny blötsnö så jag kunde tyvärr inte visa min överladdade häst i rörelse. Hon fick akupunktur och massage. Hela "bakkärrans" muskulatur var ordentligt spänd och irriterad. Jag visade hästen i skritt efter behandlingen (ledde henne lite på plogad väg) och equiterapeuten var nöjd. Jag fick i uppdrag att stretcha och massera lite själv under tiden vi kommer igång mer med rörelse. Vi får kämpa på helt enkelt
 
Efter så lång boxvila hade jag snarare tyckt att det vore konstigt om inte hela hästen var påverkad. Om än tråkigt förstås. Det tar enormt att avlasta en kroppsdel även för oss människor som kan ligga ner så mycket mer än hästen kan och överbelastningsskador är vanliga även efter mindre allvarliga skador utan boxvila. Ett felaktigt rörelsemönster ger helt enkelt symptom. När ni har varit på återbesök så hjälp hästen försiktigt igång igen. Både genom att lägga upp ett bra långsiktigt träningsprogram och genom massage/annat. Bara att gå i hagen full tid igen kan vara jobbigt för hästen så ta det lugnt och successivt med allt. Skelett, senor och ligament måste försiktigt stärkas igen precis som musklerna för annars får hästen ont och avlastar än mer, får ett felaktigt rörelsemönster också är den onda cirkeln igång.

Jag önskar er ett stort lycka till!
Hej @TinyWiny
Precis det du skriver har jag i veckan fått bekräftat av den equiterapeut som var här och kikade på/behandlade hästen i veckan :) Det finns en del att läsa på webben om skador och läkningstid men när det gäller hovbensfraktur har jag inte hittat så mycket bra tips på hur man rehabtränar sin häst när frakturen bedöms vara tillräckligt läkt.. Jag fick redan i november tillåtelse att skritta hästen för hand och öka på tiden 5 min per vecka. Detta har jag inte riktigt kunnat följa då dåligt underlag, mörker och överladdad häst gjort att jag inte velat vara utanför paddocken och promenerat. Vi har promenerat 800 m- 1000m som mest. Nu blev jag färskräckt över att se att rörelserna blivit sämre. Känns skönt att få "bolla" mina tankar i oron som finns runt denna skada. Tack för svar och lyckönskande :)
 
Min häst fick en sekundär inflammation i andra sidans framknä av att bara gå i hagen o skrittas när han hade ett skadat ligament vid hovleden på andra benet o ingen hälta någon annan än vet såg. Han har dock lätt för att överbelasta det framknäet pga tidigare problem med den sidan bakknä.
Tack för att du delar med dig. Blev din häst fullt återställd?
 
Tack för att du delar med dig. Blev din häst fullt återställd?

Efter 2.5 år från första skadan. Han fick en ny likadan skada efter 1 år vilket ju såklart inte hjälpte till. Men efter 2. år hade han gått en H90 fälttävlan och varit fin på vetcheck :)

Det var efter detta han skadade ligamentet i hovleden o fick inflammation i framknäet av att skrittas. Det är samma framknä som tagit stryk iom de andra skadorna också. Det viktigaste under dessa åren (och i mina ögon enda chansen för att han blev helt återställd) är att jag tog hjälp av en riktigt duktig ryttare som kunde bryta det felaktiga belastningsmönstret o få honom att bära sig bättre och jämnare. Jag är stensäker på att han inte hade blivit ridbar igen utan den hjälpen. Oavsett hur försiktigt jag satte igång honom så kom inflammationen i framknäet tillbaka tills dess att jag fick ridhjälp. O det är ju väldigt logiskt faktiskt. Hästen börjar ju inte belasta det fd skadade benet korrekt av sig själv när den gått snett och haft ont.
 
Vår ponny var diffust halt i ett bakben och blev opererad. Efter konvalescensen var hon istället halt i motsatt framben, släckning gav inget och inget annat hittades så behandlande vet ville döma ut. Det visade sig vara otroliga (muskel)spänningar som gjort ponnyn sned i hela kroppen och därmed överbelastat först frambenet och sen bakbenet som opererades. Efter ca ett år av regelbunden massage, kiropraktik och stärkande arbete var problemen borta. Hela spektaklet tog tre år att reda ut innan hon blev bra, och vi dömde aldrig ute henne.
 
Vår ponny var diffust halt i ett bakben och blev opererad. Efter konvalescensen var hon istället halt i motsatt framben, släckning gav inget och inget annat hittades så behandlande vet ville döma ut. Det visade sig vara otroliga (muskel)spänningar som gjort ponnyn sned i hela kroppen och därmed överbelastat först frambenet och sen bakbenet som opererades. Efter ca ett år av regelbunden massage, kiropraktik och stärkande arbete var problemen borta. Hela spektaklet tog tre år att reda ut innan hon blev bra, och vi dömde aldrig ute henne.

Fick hon aldrig inflammationer?

Jag tycker det är lite konstigt att min häst får det så lätt. Han är väldigt fin i kroppen i övrigt o väldigt fin i ridningen. Men han verkar väldigt klen med just det. Han är iofs väldigt mjuk o lite överrörlig så kanske spelar in?
 
Fick hon aldrig inflammationer?

Jag tycker det är lite konstigt att min häst får det så lätt. Han är väldigt fin i kroppen i övrigt o väldigt fin i ridningen. Men han verkar väldigt klen med just det. Han är iofs väldigt mjuk o lite överrörlig så kanske spelar in?

Nej konstigt nog. När hältan upptäcktes tävlades ponnyn på LA nivå i hoppning, hon började vägra. Då hade hon varit i vår ägo i två år och tränats och tävlats. Veterinärerna upptäckte knappt att hon haltade och när de efter operationen inte kunde hitta något fel på henne (röntgad, ultraljudad, sprutad etc) så trodde de att det var något kroniskt men visste inte riktigt vad.
Ponnyn har ganska bra och luftiga gångarter (878) men har lätt för att spänna sig och bli lite stel.
 

Liknande trådar

Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 053
Senast: Bufera
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 504
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp