En svår fråga, finns det något generellt svar? BEHÖVER ÅSIKTER.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Magnetism
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 728
M

Magnetism

Jag har en fråga angående hältor/överbelastningar/younameit, som jag antar att jag kommer få ganska många olika svar på, men jag frågar i alla fall.

En häst som har en rörelsestörning på vänster bak (tuppspatt efter yttre trauma), så pass lindrig att man inte ser det när hästen är igång och under arbete utan mestadels första stegen när man sitter upp och börjar skritta, om man av någon anledning stått stilla en stund (genomgång på träning t.ex) osv.

OM, OM, OM denna häst inte "orkar" med sitt bakben riktigt utan börjar kompensera och överbelasta någon annanstans. Var är det mest troligt att den hästen blir halt?

Hoppas ni förstår min fråga och kan spåna lite tillsammans med mig som verkligen behöver ha svar :)

Sv: En svår fråga, finns det något generellt svar? BEHÖVER ÅSIKTER.

Skulle gissa på att den överbelastar till andra bakbenet först och därefter frambenen, troligt höger fram först sen vänster fram. Och där kan det komma en hälta. (fram) Svårt att säga generellt! Och då du inte skrivit så mkt hur hästen används.

Jag tror eg inte att man kan förutspå war en enskild indiwid kommer att få sekundära inflammationer. Det dåliga benet har ju i sig fler leder som kan tänkas bli öwerbelastade om hästen will skydda hasen. Knäet, höften. Om hästen istället kompenserar genom att skjuta öwer wikt på det andra bakbenet kan man räkna med spänningar i de stora muskelgrupperna i "rumpan" wilket kan leda till nedsatt rörlighet i kors osw.. Kan ju också ge en öwerbelastning i det andra bakbenet. Bakbenshältor ger ju ofta en diagnonalhälta, oftast en inflammation i det diagonala frambenet. Här kan ju wilket framben som helst drabbas, beroende på hur hästen "ordnar" det med bakbenen...

Om hältan är av den karaktären att hästen inte vill vila i steget så kommer den mycket snabbare skjuta över vikten diagonalt framåt

när bakbenen skjuter på så gör dem de diagonalt framåt.

om det är skjuta på som gör ont då blir det nog annorlunda

MItt facit

baknäcysta vä bak - hästen gick i vä sluta dvs satte in höger bak under kroppen och placerade vä bak längre ut utanför kroppsmassan

Ryggdefekt kändes mer vid högerböjning ledde inte till synbar snedhet - den spårade, men överbelastade höger fram - skjöt inte på lika bra med höger bak så den funkade inte i något varv.
När det var som värst gick den med bakdelen innanför i vänstervolt

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 134
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Vår ponny har varit mystiskt halt under 4 månader. Bara i vänster varv på vänster fram och ganska lindrigt. Vi har varit på 2 olika... 2
Svar
37
· Visningar
3 785
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till... 2
Svar
21
· Visningar
3 495
Senast: domesticus
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka