En till av alla dessa sadeltrådar...

tinituss

Trådstartare
Igår tog jag hem en Wintec sadel på prov för att se om den passa.. var tvungen att sätta i det X-vida järnet, då sadeln låg i bakvikt med det vida.
Men nu till frågan, sadeln låg an överallt låg helt still vid ridning, gled varken fram eller bak eller i sidled men efter jag ridigt och kollade ryggen så var han "tilltuffsad" mitt under sadeln..
Vad beror det på?

Fick sagt av personen som jag lånar sadeln av att det troligtvis beror på att jag hade i en för bred bomvidd och att jag skulle ha en vidd mindre och en padd i bak för att min häst är underbyggd..

MEN jag tycker att det låter konstigt??

Fick med mig sadeln och två sadlar till (bates)för att testa igen..

Sv: En till av alla dessa sadeltrådar...

När jag har rätt vidd i så blir det mer ruggat under än om jag har på gränsen.
Men framförallt så märkte jag att med cair blir det lit emer ruggat än med ullen och det tror jag beror på att ryggen kan röra sig så pass mycket mer i cairsadeln.

Jag kan tänka mig att sadeln blir för svängd och att det är därför pälsen ruggas.
Om hästen har en rak rygg - wintec är rätt svängda, och blir mer svängda i bommen ju vidare bomvidd man har i..

antigen är sadeln för svängd eller så har hästen helt enkelt väldigt rörlig rygg. ruggad päls betyder inte alltid att sadeln inte passar..

ok.. tackar för svaren..
Ska se om jag kan hitta en rakare sadel och testa..

min ena häst får bara ruggad päls i sin wintec cair sadel.
och det är pro jumping, den är lite mer rak.

i wintec isabell får han det inte, men den är ullstoppad.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Fibusen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Freazer
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka