En väldigt lokal fråga på Södertörn...

cassiopeja

Trådstartare
Varför har Sorunda bytt namn till Spångbro? Är det någon som kan förklara det för mig? Helt plötsligt så ser jag bara att alla vägskyltar som pekade mot Sorunda nu är utbytta så att det står Spångbro istället, men jag har inte hört nånting om varför och jag lyckas inte hitta nånting om det när jag googlar. Varför byter man bara namn på en ort helt plötsligt? Vad blir nästa steg? Ska Nynäshamn kanske byta namn till "Färjeudden", Ösmo till "Banjoby", Stora Vika till "Cementbyn" osv? Och ska Sorundatårtan ny ändras till Spångbrotårtan?
Jag skulle bli jätteglad om allvetande Bukeoraklet skulle kunna förklara detta för mig så att jag slipper känna mig så förvirrad...
:confused::confused:
 
Varför har Sorunda bytt namn till Spångbro? Är det någon som kan förklara det för mig? Helt plötsligt så ser jag bara att alla vägskyltar som pekade mot Sorunda nu är utbytta så att det står Spångbro istället, men jag har inte hört nånting om varför och jag lyckas inte hitta nånting om det när jag googlar. Varför byter man bara namn på en ort helt plötsligt? Vad blir nästa steg? Ska Nynäshamn kanske byta namn till "Färjeudden", Ösmo till "Banjoby", Stora Vika till "Cementbyn" osv? Och ska Sorundatårtan ny ändras till Spångbrotårtan?
Jag skulle bli jätteglad om allvetande Bukeoraklet skulle kunna förklara detta för mig så att jag slipper känna mig så förvirrad...
:confused::confused:

Men Sorunda där typ affären osv ligger har ju hetat Spångbro så länge jag bott i området iallafall, min buss som gick hela 5 ggr om dagen hade slutstation Spångbro. Jag flyttade till området (ej Sorunda/Spångbro men på vägen ditåt) 1993.. Jag tror Spångbro bara är en del av Sorunda? Sorunda i sig är ju ett stort område...

Angående skyltar vet jag inte vilka som pekat mot Sorunda förut så där kan jag inte svara. :)

EDIT: Ovan länken förklarade ju det. ;)
 
Tack bästa bukeoraklet!! :bow: Nu har en sten ätligen fallit från mitt hjärta och jag blivit lite klokare. Jag har alltid trott att Spångbro och Sunnerby bara varit olika typ "stadsdelar" av orten Sorunda, men jag har själv aldrig bott just exakt där så jag har inte haft riktig koll.
Tydligen suger jag dessutom på att googla eftersom jag inte lyckades hitta hela historien kring detta, som NP så fint har skrivit om på länken ovan...
Finns inte svaren någon annanstans så finns dom på Buke! :heart Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp