Endast en testikel nere

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bugsie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 8 410
Sv: Endast en testikel nere

Jag gör så att har inte kulorna trillat ner vid 7 månaders ålder, så får köparen tillbaka 1500 kr. Har hittills aldrig hänt :)

Och som Peter skriver så har aldrig veterinären skrivit något om kulorna varit nere elle uppe vid besiktningen, för de kan ju åka lite hiss under en tid :D

Är nyfiken på anledningen till att du betalar tillbaka eftersom det diskuterats lite om huruvuda man bör, ska, vill :D

Konstigt att vet sa att det borde noterats i protokollet. Hon är ändå en väldigt erfaren vet.

*delvis KL*

På häst så har jag förstått det som att det inte är lämpligt att avla vidare på hingst med "sena" kulor (jag kan ha missförstått förståss.. men har för mig att det var så). Det är inga såna rekommendationer på hund?
OM det är ärftligt tänker jag att det ökar risken för att fler avkommor blir sena/ej kommer ner alls?

Det finns som sagt vare sig att man "ska" eller att man "bör" betala tillbaka något, men för de uppfödare (majoriteten enligt min erfarenhet) som vill, rekommenderar skk att summan bör vara 15% av köpesumman.

De allra flesta uppfödare betalar alltså tillbaka 15% av köpesumman, men de uppfödare som inte gör det, gör inget fel de heller. De är bara snålare ;)

Jag skriver också i kontraktet att om inte båda testiklarna är på plats vid 1 års ålder så återbetalas dom 15 % av köpesumman.

Att jag väntar så länge som 1 år beror på att vi själva hade en krypto hane som fick sin andra kula så sent. Vi hade tom bokat in en kastrering med buköppning på honom, men veckan före ringer min man mig på jobbet och vrålar i luren "Han har båda!!"

Så vi slapp en mer avancerad kastrering, räckte med den "vanliga". Han är blandras hovawart/kuvasz och vår "lilla" gårdshund. Med alla våra tikar som löper, har löpt, ska löpa osv var kastrering i vilket fall planerat.

*delvis KL*

På häst så har jag förstått det som att det inte är lämpligt att avla vidare på hingst med "sena" kulor (jag kan ha missförstått förståss.. men har för mig att det var så). Det är inga såna rekommendationer på hund?
OM det är ärftligt tänker jag att det ökar risken för att fler avkommor blir sena/ej kommer ner alls?

Rätta mig om jag har fel, men måste inte hanhunden ha testikelintyg/minst tvåa (?) på utställning (som alltså gäller som test.int) för att avkomma ska kunna skk-reggas?

*Rättar*

Det räcker med att hunden har pris på officiell tävling. Dvs en 3:a räcker på utställning, eftersom krypt är diskvalificerande fel och alltid renderar en nolla.

Har den inga officiella meriter så krävs att man skickar in ett testikelintyg i samband med registreringsansökan på valparna.

Nej man måste inte kastrera men det rekomenderas eftersom det är en ökad risk för cancer i en testikel som ligger kvar i bukhålan. Det finns massvis av kryptohundar som klarar sig bra ändå.
PL

Min ena hane är krypt, eller heter det monochid när de har en kula nere och en i buken? han är nu 2 år och jag har funderat på att kastrera honom men vet inte om det är värt det, han är en väldigt trevlig hund så som han är, inga problem med agrissivitet osv. Försöker väga för och nackdelar, hur stor/liten risken är för att han ska utveckla cancer vs. risken med att söva honom.

*delvis KL*

Det kan säker vara ärftligt med sena kulor, men som med allt annat måste man väga för och emot. Han användes sparsamt, och den mentalitet, arbetskapacitet, hälsa och extriör som han lämnat vidare till sin avkomma är väl värd den risk som kan föreligga om ökning av sena "drop". Det är ju trots allt en världslig sak om man inte kan använda en hund i avel, men ändå har en trevlig kompis som håller i många år.

Det har dock inte varit vanligare i denna linje än andra, varken med sena drop eller krypta hanar. Så i hans fall var det bara lotterivinst att använda honom. Han hade varit väl värd att användas lite mer än vad som faktiskt blev fallet.

En krypt hund får ej användas i avel, men för sena kulor finns inget hinder.

Senast ändrad:

*Rättar*

Det räcker med att hunden har pris på officiell tävling. Dvs en 3:a räcker på utställning, eftersom krypt är diskvalificerande fel och alltid renderar en nolla.

Har den inga officiella meriter så krävs att man skickar in ett testikelintyg i samband med registreringsansökan på valparna.

Precis vad jag försökte mena:) Frågetecknet var för att jag inte var säker på om det var två eller trea, men nu när du säger det så är det ju självklart ;)

Tack för rättning!

Vår kille som nu är 9 månader fick sin sista när han var sju månader. Än idag kan den "försvinna" tillfälligt men väldigt sällan och den dyker alltid upp igen;)

Vi köpte honom som kryptochid och fick honom därför billigare men nu är allt som det ska så vi gjorde ett riktigt kap.:)

har en schäfer hane på 7 månader som bara har en kula nere... vad "gör" man eller rättare sagt finns det nåt man kan göra eller är det bara att vänta på att den jäkeln ska dimpa ner om den nu gör det... tacksam för svar!!

Rätta mig om jag har fel, men måste inte hanhunden ha testikelintyg/minst tvåa (?) på utställning (som alltså gäller som test.int) för att avkomma ska kunna skk-reggas?
Hanhunden måste dessutom varit minst 9 månader gammal, så meriter innan dess räknas inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka