Energi i gräs än?

I

ia_74

Ska stalla in mina vilddjur under helgen, fast bara på nätterna och har gjort vinterhage där nu.

Min undran är att det finns där mycket gräs än, grönt och fint,det finns brännässlor som håller på att torka plus att det finns ett å annat äpple från 3 träd som ramlar in i hagen.

Jag undrar bara om man ska dra ner på nått annat foder dom får första tiden när det är såpass mycket gräs där för det ger väl energi än och jag är livrädd för att nån av dom ska få fång eller har det nån betydelse på hur gräset är nu och på sommaren?

Har nån nått tips eller ska man fortsätta som vanligt med utfodringen?
I sommar har dom haft fattigt med gräs i sin sommar hage om d har nån betydelse....:confused:

Sv: Energi i gräs än?

Det är fortfarande mycket energi och protein i det gröna gräset så du behöver inte ge full vinterranson ännu.

Det är ingen skillnad i näringsvärde under året, däremot i gräsets utvecklingsfaser. Näringsvärdet sjunker och fiberhalten går ner när strået går i ax (börjar sätta frö). Fång verkar enligt senare tiders forskning bero mycket på snabba foderbyten, inte näringsinnehållet i sig.

Men visst borde det vara så att det mesta gräs så här års är i en rätt sen utvecklingsfas och har därmed lägre näringsinnehåll? Tillväxten är väl inte densamma nu som under för- och högsommar?

tror att det är ganaska så mkt näring i gräset nu, ena ponnyn i vårt stall fick fång får 2 veckor sedan, och då gick hon bara på betet utan annat foder och det betet har dom gått på under hela sommaren.

Men visst borde det vara så att det mesta gräs så här års är i en rätt sen utvecklingsfas och har därmed lägre näringsinnehåll? Tillväxten är väl inte densamma nu som under för- och högsommar?

Mja, med det underliga väder vi hade i Skåne i år tror jag att det varit mera "fart" i gräset nu mot slutet än det var i somras. Under torkan fanns ju ingenting. Jag började t. o. m. fodra med hö ett tag då, men har nu klarat mig i flera veckor på bara bete till mina två hästar. Visserligen är det två lättfödda individer (haflinger och shettis), men de är verkligen RUNDA nu. Jag ser ännu inga tecken på att de inte skulle ha nog med mat...

Så länge det finns gott om gräs och de går ute till kl 19-20 ger jag bara så mycket hö som går åt över natten, dvs 2-3 kg åt Elvira.

Inget kraftfoder att prata om, bara någon dl som krubbskrammel och så mineraler.

När gräset börjar tryta och de börjar gå in tidigare faller sig det naturligt att det blir mera hö, och då börjar jag även att lägga till lite mera kraftfoder om det behövs.

Jo jag är snarare orolig att det fortfarande är för mycket bete till min fånghäst :crazy:

Tack så mycket för svaren :bow: :bow: :bow: :bow:

Ska nog låta dom få mindre av hippon och sånt för det är verkligen grönt och högt gräs och se hur dom reagerar då, det borde väl märkas fort om hö och gräs inte räcker till enbart....:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Krans
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 343
Senast: Djurvän
·
Ridning Hej, har ett sto på 12 år som har gått som turhäst och lite blandat men sedan 3 år tillbaka är hon min egen och har gått både på bana...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: Olympia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka