Sv: Engelska fullblod
_Runaway_ skrev:
Idag satt jag med kompisens tränare och kollade på en dressyrklass efter min ritt, och så snackade vi om skillnader ponny-häst. Så sa jag att nästa häst jag köper det ska vara ett engelskt fullblod. Hans första kommentar var att "det blir bara jobb. Massa dyra foder, den kan inte gå på bete, den skadar sig..". Men HUR känsliga är egentligen fullblod? De har ju tunnare hud/päls än kanske ett halvblod (?) så jag förstår ju att det i regel blir mer täcken höst-vinter-vår, kanske till och med sommartid om nätterna? Och det är ofta man ser fullblod som måste ha mycket käk. Men inget konstigt för mig. Sen sa han också anledningen till att de inte kan gå på bete, han jämförde de med Ferraribilar. Ett fullblod kan inte koppla av på bete, de måste få lugn och ro varje natt för att orka prestera. De måste fixas och trixas med och ha stenhårda rutiner och han pratade säkert en kvart innan jag fick en syl i vädret..
Ni som har fullblod, hur känsliga/"specialkrävande" upplever ni de?
Jag säger såhär: det är en myt för många av fullbloden. De andra kan vara så. Men det är väl som med andra raser? dvs "myten" har alltid en botten av sanning - dock innerbär det inte att ALLA hör till denna kategori.
Mitt fullblod står på vanlig mat.
Han äter dock MYCKET mat.
Kräver grovfoder av bästa kvalitet. När han har det, och står på i princip fri tillgång grovfoder, så äter han enbart betfor, kornkross, lite olja och mineraler.
Han går på bete sommartid, dygnet runt. Vi har bra bete, han blir ganska rund, definitivt extra kilon. sen blir han inte lika övergödd som halvbloden, oavsett om han går på super rikligt bete. en torr sommar utan tillväxt skulle han inte klara att gå ute dygnet runt på enbart bete. Är betet bra så är det helt ok.
ang täcken: han har mindre täcken än många av halvbloden och ponnyerna. Har de mat i hagen och inte är frusna av sig, så har täcken mycket lite med saken att göra.
Han går i enbart fleecefodrat ute täcke ner till -10 grader och är varm och go. Över nollan så är det ofodrat regntäcke som gäller den blöta och kalla perioden. Inga täcken sommartid - skulle aldrig behövas på honom!
den tunna huden gör att de är känsliga för sår upplever jag. de svullnar lätt upp i benen för minsta skrap sår. större sår kan behöva medicineras då de läker dåligt.
Har hört om många som är oerhört skade benägna. Min är normal. lite rivsår och vid ett tillfälle ett sticksår som krävde penicillin, men annars har jag inte haft några problem, peppar peppar

men som sagt - ett litet sår som inte skulle vara ngt på ett halvblod eller ponny kan bli en större grej på ett fullblod.
Det enda jag tycker är lite special krävande om man nu ska säga så, är skoningarna. de har som regel inte särskilt bra hovar (en del har katastrofala!), tunna hovväggar, plattfotade, blir mycket spruckna och trasiga sommartid. Kräver täta sko intervaller och minituös vård av hovarna året runt. spola bort lera så det inte torkar ut, olja in ofta ofta sommartid. Tääääta sko intervaller sommartid. (jag pratar 4-5 veckor i värsta fall). Min har bra hovar för att vara fullblod, han är finare än några av halvbloden i stallet sommartid, (som i och för sig har dåliga hovar), men han är inte sprucken eller trasig. dock har jag tätat sko intervaller sommartid och oljar och har mig. vintertid skos han med 6 veckors intervaller och det funkar bra. han skulle inte kunna gå 8 veckor.
Hoppas jag har fått fram det jag strävat efter vilket är en så objektiv syn på det hela utifrån egen erf. som möjligt. Förlåt att det blev så långt!