Enhästars? För/nackdelar?

Jag har beställt ett CL gold one. Enda som jag inte riktigt gillar är sadelkammaren som stjäl utrymme och rullgardin...
Tycker heller inte om gardin och sadelkammare :(.
Förstår inte varför man inte kan göra enhästars släpen en halvmeter längre och en 30cm bredare i fronten så man kan ha ett sadelkammare utrymme man kan komma åt från utsidan.
Eller bara bredda och platta till fronten lite så man han ha ett sadelskåp liknande startrailer och Thule.
 
Jag hade gärna haft ett enhästars om det inte vore för det där med lastutrymme. Där jag bor åker man på meeting och att då få med sig allt blir ju svårt. Och att köpa en bil där hö och utrustning får plats är inte aktuellt. :)
Idag har jag ett Umeå B60 och är i och med det van vid mycket plats. :D
 
Jag hade ett gammalt Boj enhästarssläp tidigare. Det var suveränt! Hästarna åkte bra i det och det var helt lagom med utrymme.
Har aldrig haft släp med sadelkammare (min stora sadel går ändå inte in ;)) så där kan jag inte uttala mig. Men just enhästars var kanon när man ändå bara kan köra en häst på körkortet.
Enda nackdelen jag kan komma på var när man skulle hämta hö eller köra grejer ;)
 
Jag har ingen vikt kvar att lasta saker på ändå. Så där faller vitsen med en tvåhästars för mig. Dock så om jag hade vikt tillgodo - absolut tvåhästars. Jag har nu strö, hö, grep, lina mm i tomma spiltan. Repet kan läggas i sadelkammare men i övrigt blir det lämna hemma eller bilen.
 
Fått hem min nu. Ligger som en dröm bakom bilen. Och stor fin sadelkammare. Men jäklar så den stjäl utrymme framför bommen.

Men nu kan jag med gott samvete åka omkring utan att i praktiken nog ha överlast.
 
Fått hem min nu. Ligger som en dröm bakom bilen. Och stor fin sadelkammare. Men jäklar så den stjäl utrymme framför bommen.

Men nu kan jag med gott samvete åka omkring utan att i praktiken nog ha överlast.
Roligt med nytt släp :),
Frågade en återförsäljare innan om CL men de faller lite på att skötardörren och frontutlastningen är på "fel" sida. Vill ha frontutlastning men inte behöva leda ut hästen mitt i vägen om ngt skulle hända. Samt att jag lastar på höger sida och inte vill ha en häst i huvudet när jag går in genom skötardörren :o. (Dumt att alla ska ha dörr på högersidan nu så man måste springa runt hela ekipaget för att kolla till hästen ;), ilands problem :p).

Men har ditt kombiramp? Har för mig att det var standard men kan ha fel.
 
Kombiramp ja.

Jag tycker det är fördel med skötardörr på höger sida! (Om man inte har fronturlastning)
Ja har man inte frontut och enhästars så spelar det ju ingen roll :) och hade det funnits släp med stor tvådelad dörr så hade det i mitt fall varit lika bra som en frontutlastning då det är främst möjligheten att kunna öppna ordentligt fram när man står still på tävling som jag vill åt. Har faktiskt aldrig använt frontutlastningen på mina släp :), endast en nödutgång :p.
 
Ja har man inte frontut och enhästars så spelar det ju ingen roll :) och hade det funnits släp med stor tvådelad dörr så hade det i mitt fall varit lika bra som en frontutlastning då det är främst möjligheten att kunna öppna ordentligt fram när man står still på tävling som jag vill åt. Har faktiskt aldrig använt frontutlastningen på mina släp :), endast en nödutgång :p.

Då finns ju släp mer stoor skötardörr?

Jag vill gärna ha åt höger för att ha bort från trafiken om man måste stanna efter väg.
 
Har ngn sett cheval Touring one irl?
Den verkar ju trevligt om man bara ser till bilderna (och struntar i att frontutlastningen är på fel sida ;). )

Tycker om att det är stor skötardörr och kombiramp, samt mycket bredare framtill än Ifors enhästars så man kan få plats med sadelskåpet.

Verkar vara ett väldigt nytt släp dock så är nog svårt att hitta begagnat misstänker Jag,
Undrar sen också om de är i samma kassa kvalitet som man hört att deras billigare modeller är :/..

Inte så jätte mycket billigare än en ny Ifor 403 dock..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en tid funderat på att byta transport och det börjar bli dags. Eftersom jag bara har en häst behöver jag bara så att jag kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
27 049
Senast: MoonAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp