Enliten fråga :)

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare TaylorSwift
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 122
T

TaylorSwift

Måste jag vacinera ponnyn mot hästinfluensa om jag ska tävla lokalt?
Ska ju vacca honom men jag vet nämligen inte om jag hinner inför nästa tävling.

Sv: Enliten fråga :)

okej då får jag ta o dra ut en veterinär så snart så möjligt ^^

Någon som har en uppfattning om hur mkt grundvacinationen kostar?

När är din tävling då? Det ska gå mellan 21 till 92 dagar mellan första och andra vaccinationen, och efter den andra är hästen grundvaccinerad. 7 dagar efter att vaccinationen gjorts får du tävla.

Och som PatchofClovers sa så måste den vaccineras mot hästinfluensa (det är det som är det viktiga när man tävlar). Det vanligaste är att man vaccinerar mot det och stelkramp samtidigt, med en och samma spruta.

alltså 2sprutor grundvac och 1mot influensan?
Eller fattade jag fel nu?
Kan man ta influensa sprutan samtidigt som den sista grundsprutan isåfall? eller man måste vänta ca 30dagar el nåt sånt va?

Fan också! Blir så iriterad över att folk looovar att de kommer vacinera hästen och sedan gör dom det inte :confused:

Nej, influensa sprutan ska du också ge båda gångerna. Efter de två gångerna är hästen grundvaccinerad. Nästa vaccination ska göras inom ett år (gör du det ett år på dagen är det inte giltigt, det är ändrat numera så att du måste vaccinera inom ett år, inte efter ett år).

Så, du ger en spruta mot hästinfluensa och stelkramp, 21 till 92 dagar senare ger du nästa och 7 dagar efter den kan du tävla.

Men, var läser du detta att man inte kan vaccinera på dagen?
Jag läser TR I mom 170 och då står det ingenting om det.

Läs hela mom 170. "Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen."

Jag har läst TR, men nu var det väl inte de 7 dagarna det var frågan om utan omvaccineringen om ett år som jag uppfattade det.
Där står det inget om det vad jag kan se eller tolka det.

Mitt citat står precis efter meningen: Därefter ska hästen revaccineras var 12:e månad (minimikrav).

7 dagars gränsen gäller alltså alltid.

Jag har läst TR, men nu var det väl inte de 7 dagarna det var frågan om utan omvaccineringen om ett år som jag uppfattade det.
Där står det inget om det vad jag kan se eller tolka det.

Ja du kan vaccinera på dagen dvs vaccinerade du 15 jan -07 kan du vaccinera 15 jan -08. Men det är 7 dgr karens till tävling.

Nej det får man inte längre, vi frågade våran veterinär iår och man får inte ha samma datum som året innan längre. Då har det ju gått ett år och en dag.

Nej det får man inte längre, vi frågade våran veterinär iår och man får inte ha samma datum som året innan längre. Då har det ju gått ett år och en dag.

Ehh nä det har det ju inte, ett år och en dag är ju dagen efter.

Det är inga problem att vaccinera på dagen häromkring iallafall.

Då hade din veterinär fel för sig. Nedanstående är kopierat från SvRF:s hemsida:

Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav), senast samma datum som den den andra grundvaccineringen.
Till exempel; en häst som vaccinerades den 12 december 2006 ska omvaccineras senast den 12 december 2007.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka