Ensamstående med hund..

Alindra2000

Trådstartare
Har ständigt dåligt samvete för min hund. Det här med att vara ensamstående och försöka fylla upp för det två personer gjort innan är inte alltid det lättaste.

Ser självklart till att hon kommer ut på sina promenader, hjärngympa, massa gos osv. Men det är oundvikligt att hon är ensam hemma om jag ska komma ut alls. På dagarna när jag jobbar har hon dagmatte, men vissa kvällar blir hon ju ensam några timmar. Samt på dagarna när jag är ledig så hon är hemma med mig så går man ärenden, handlar, tränar. det blir ju några timmar där med.

Hon klagar inte, hon sover när jag är borta. Men det känns som hon har så mkt tråkigare nu än innan. Jag kan ju omöjligt ge henne lika mkt tid som vi tillsammans gjorde innan.

Jag har tre olika hundvakter som hon pendlar mellan men det är bra rutiner och alltid samma tre ställen och hon verkar trygg och glad på alla.

Jag behöver bara höra från någon att det kan vara såhär i perioder..Jag vill ju inte göra mig av med min bästa vän men samtidigt vill jag ju henne det bästa och jag vet ju hur hon älskar att ha livligt runt sig. Ingen trivs så bra som hon när det är så många som möjligt i ett rum.. Nu är hon ju ensam mkt mer än innan... Å oftast är det ju jag ensam som är hemma med henne.

Flummigt inlägg kanske men känner mig så vansinnigt otillräckligt till världens goaste hund.. :cry:

Sv: Ensamstående med hund..

Jag antar att du redan av någon anledning uteslutit dagis?

Tycker det låter som hunden har det bra. Du har hundvakt när du jobbar och då kan du ju göra lite efter jobbet om du vill. För hon har ju inte varit själv innan.

Har själv haft det som du för flera år sedan. Var nog jag som tyckte det var jobbigast. Att alltid lämna och hämta och stressa efter jobbet för hinna osv..

Beundrar barnfamiljer med dagis mm... :)

Så varför inte hunddagis istället? Du skrev ju att hon älskar att ha det livligt runt sig.

Jo det är säkert jag som mår sämst av det hela.

Sen att hon verkar lite nedstämd är säkert dels min inbillning och dels att jag inte mått speciellt bra sen separationen och det smittar säkert av sig, även om jag verkligen försöker vara glad och peppande med henne.

Men det känns ändå som att jag sviker henne varje gång jag lämnar henne. Idag skulle hon åkt med släkt till landet för att leka men nu blev det framflyttat en vecka och jag bara känner mig så löjligt otillräcklig som sagt.

Hon har det ju bra och jag älskar henne över allt samt försöker verkligen få ihop det. Hon är ensam mer än jag skulle önska men förhoppningsvis ser situationen bättre ut snart, jag måste i alla fall ge det en chans.

Så varför inte hunddagis istället? Du skrev ju att hon älskar att ha det livligt runt sig.

Det är när det gäller människor. Andra hundar är inte lika populärt, hon gillar sina hundkompisar som hon alltid lekar med men nya hundar är hon inte alls speciellt förtjust i.

Sen är min personliga erfarenhet av hunddagis rätt dålig så känner mig mycket tryggare med dagmatte.

Det är när det gäller människor. Andra hundar är inte lika populärt, hon gillar sina hundkompisar som hon alltid lekar med men nya hundar är hon inte alls speciellt förtjust i.

Sen är min personliga erfarenhet av hunddagis rätt dålig så känner mig mycket tryggare med dagmatte.

Ah, då förstår jag!

Men vad innebär några timmar? Mina hundar är själva några timmar nästan varje dag och de mår hur fint som helst. Så länge man aktiverar dem som sig bör så är det inget problem enligt mig.

Det är få människor som har hunden med sig överallt och på allting de gör. Det går liksom inte om man är någorlunda aktiv och gör saker!

Jag tycker det låter som att din hund har det bra? Och ja, det går i perioder. :) Tycker du ska släppa ditt dåliga samvete och ägna den energin åt något roligare istället! I

Jag köpte hund när jag var ensamstående. Visst blir man mer låst, men 4-5 timmar enstaka dagar mår hunden inte dåligt av att var ensam (olika individer givetvis).

Du har löst det med dagmatte och har hundvakter - sluta ge dig själv dåligt samvete. Troligtvis är du omkastad med alla känslor och har svårt att urskilja vad som är vad.

Du kan missköta en hund om du jobbar deltid, det hänger inte på mängden du är hemma utan vad du gör med den. Sen beror det mer på vad du känner att du vill kunna göra. Det är inte fel att placera om hunden om det inte passar in i ditt liv just nu, du är ingen sämre hundägare för den delen - snarare mer ansvarsfull än många andra.

I mina öron låter du som en optimal matte :)

Jag tycker också det låter som att hunden har det bra och blir satt först!

Givetvis måste du få komma ut själv på saker ibland och givetvis får man må dåligt i perioder!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 826
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka