Epilepsi-hundar?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare BabeRuth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 027
B

BabeRuth

Min yngsta hund som är en blandras med 5-6 raser i har fått epilepsi. det första anfallet fick han den 2 maj och har nu haft sammanlag 7 anfall.

Dom anfall han har haft har varat i mellan 2-5 minuter och vart både kraftiga och lite mildare.
Det har vart fruktansvärt varje gång för både familjen,den äldre hunden och Ådi som han heter.
Vi har vart hos vetrinären 2 gånger och han äter medicin, fenemal 100 mg/dag,som han ätit sen tredje anfallet. Imorgon ska vi till en neurolog på bagarmossens dj.sjukhus.

Om du har en hund alternativ känner till en hund med Epilepsi undrarjag om du vill skriva till mig om all din erfarenhet?

Tack på förhand en förtvivlad hundägare

Sv: Epilepsi-hundar?

En bekant har en ep-hund. Efter att hunden fått rätt inställning av fenemal har det varit ok. Fungerar hur bra som helst dvs fullt nomalt.

Fenemalmängden ska anpassas efter hundens vikt. Min fråga är om den haft anfall efter det att den fått fenemal och hur mycket den väger...

Min allra första egna hund fick EP som 12 veckors valp..

Trots medicinering så ökade bara hennes anfall snabbt i både längd och antal. Fenemal hade ingen effekt alls.

Hon avlivades vid 18 veckors och obducerades.
För just denna hund så var orsaken till "EP-anfallen" en biverknings-skada av vaccinationen. Dvs ingen medicinering i världen kunde avhjälpa hennes anfall...

/Swat

Hej och tack för svaret

Pigan- Han har haft anfall efter fenemal( igår tre st), när vi började med det vägde han 24 kg nu kan han ha gått upp lite.

Är din hund helt utan anfall eller får den något ibland?

Vi hade en när jag var liten som fick EP. Hon sprang in i ett äppelträd med huvudet före i full fart under lek som valp, och fick mest troligt en hjärnskada då. Fick första EP-anfallen några år senare ( 2 - 4, minns inte exakt).

Hon medicinerades men fick trots detta anfall, och blev även förändrad i temperamentet. I början var anfallen hyfsat milda, hon krampade en kort stund och var sen desorienterad, gick upp i soffor (gjorde aldrig annars) och visste inte riktigt var hon var. Anfallen blev dock både tätare och svårare. Hon krampade svårt, kissade och bajsade på sig, högg vilt omkring sig i luften och tuggade fradga och fick sättas fast i koppel/stängas in under anfallen för annars gick hon rakt in i saker, rakt utför kanter osv. Hon var mer påverkad och längre påverkad efter anfallen, var aggressiv/grinig efter, och längre tid desorienterad. Mamma & pappa försökte allt, men inget hjälpte. Det var dessutom ett himla passande av både barn och hund, iom att hon på slutet blev aggressiv före//under/efter anfall, även om hon var gudasnäll annars. Och det + småbarn + det faktum då att hunden kunde ramla rakt ner för trappen under ett anfall krävde en himla koll. Man provade medicinering i alla möjliga varianter och doser men helt utan effekt.

Sen en dag så utan att det var direkt före/efter ett anfall så sprang vi barn förbi en bit från korgen. Hunden gjorde inget/rörde sig inte, men hon morrade.

När pappa kom hem på kvällen berättade mamma det, och morgonen efter avlivades hon, då hon iom sin EP och sina anfall helt enkelt blivit för farlig just för oss barn =/ (Det var en riesenschnauzer, så hur inte meningen ett hugg skulle varit så kunde det fått förödande konsekvenser)

Hej det där lät intressant!

Konstaterades det genom obduktionen??
Mina hundar är vaccinerade bägge två.
Men inte i anslutning till hundens första anfall,skillnaden mellan dom ät att Ep-hunden nyligen va kastrerad.

Hej

Även tack till dig och ditt svar.

det är lite det jag är rädd för att det ska bli värre,just nu är anfallen fortfarande hanterliga och sen han började medicineras inte uppvisar några aggresiva tendenser,vi har heller inga småbarn men bekanta som har det-

Vi får se vad vetrinären säger idag och vad vi ska göra med vår lilla bebishund.....

Min valp började med sina anfall vid 12 veckor trots att det var 8-veckors vacc som "gett skadorna" - enl. obduktionsprotokollet. Om jag minns rätt så baserade de detta antagande på att "skadorna" inte var "helt nya", utan några veckor gamla.

Och Ja, orsaken till kramperna gick endast att säkerställa via obduktionen.

Nu var detta MÅNGA år sedan, så det finns garanterat både bättre diagnostisering idag och fler alternativa behandlingar.

/Swat

Hej
OBS - en bekants hund!

Den är idag anfallsfri sedan man hittat rätt nivå på fenemaldosen. Det handlar om en 80 kg hund i det fallet. Från början fick han en helt fel dos (för låg i förhållande till vikt) vilket gjorde att anfallen fortsatte komma även om de var mildare och färre. Han fick sedan plötsligt ett rejält anfall och vid ny vet-kontakt visar det sig att det var för låg dos. Dosen höjdes och sedan har det fungerat hur bra som helst- pigg, vild oh glad hund precis som om han aldrig haft ett anfall.

Sen beror det ju givetvis på vad som orsakat detta hos din hund - hans hittar man ingen förklaring på. Det kan - i värsta fall - t ex en tumör. Då är ju säkert prognosen annorlunda.

Kastration är ibland ett sätt att försöka mildra ep så det är ju inte fel.

Sen känns det som att din hund har haft dessa 7 anfall på kort tid eftersom det var 7 totalt och därav 3 igår. Jättebra att det blir vetbesök.

Hej!

Hoppas din hund mår bättre och att behandlingen har hjälpt.

Vi har en rottistik på idag 6 år som fick sitt första EP-anfall när hon var ca 2 år. Hon har gått på Fenemal sedan dess och vi har stadigt ökat dosen (i samråd med vet) så idag äter hon 600mg/dag. Hon har som längst haft 3 mån mellan anfall och som kortast ett par på samma dag. Vi har ökat dosen när anfallen har kommit tätare än 1 gång/mån. Där känner vi att vår gräns går för att hon faktiskt har ett ok liv, men det är naturligtvis olika för alla.

Vi har inte kunnat upptäck någon yttre orsak till anfallen, inte kunnat skönja något mönster, hon är kastrerad men det har inte gjort någon skillnad. Hon har aldrig varit aggresiv, varken före eller efter, ett anfall. Däremot hon desorienterad och går in i saker. Vår andra hund hanterar situationerna bra och väljer att gå undan, kommer rottisen för nära under de här premisserna så morrar den andra, inga utfall.

Hundarna är i hundgård på dagarna när vi jobbar och vi har mest varit oroliga för att vår andra hund skulle ge sig på rottis efter ett anfall. Vi vet att anfall har förekommit i hundgården och ännu har inget hänt, att sära på dem har inte varit ett alternativ för oss.

Jag vet att det känns skrämmande och hemskt och helt tröstlöst när man ser sin hund krampa men hur som helst, lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 163
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 702
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022