Bukefalos 28 år!

Erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel?!

C

Curly

Funderar lite (eller iaf drömmer) om att skaffa en till hund och jag är väldigt sugen på en Cavalier King Charles Spaniel. Gillar de små hundarna och de verkar vara väldigt goa vilket skulle passa mig/oss. Nu har vi en 5½-årig Jack Russell/Silky Terrier. Han är väldigt go när han träffar andra hundar och leker med dem. Det enda är att han kan skälla en del på andra hundar som vi möter på promenader. Det kan ju göra det lite jobbigt när man är ute och går med två hundar, men jag har en känsla av att den mindre skälliga Cavaliern kan lugna honom lite.

Är det någon som har någon erfarenhet av Cavaliern? Hur den är med andra hundar, t ex terrier.
 
Sv: Erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel?!

Jag har jo jobbat med CKCS nu i ca 2 år.
Dom går oftast bra ihop med andra hundar och människor.Älskar småbarn,märker jag när jag är ute å går med dom.
Sen så vill dom gärna vara med,dom kan vara lite envisa men dom är också helt underbara.
Det finns dom som skäller och dom som inte gör det men jag tror det mest beror på om dom är i en flock eller inte.
Deras päls är lätt att sköta enligt mig.
Hmm...vad vill du veta mer?
 
Sv: Erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel?!

Om jag får komma in och stjäla frågan lite - hur är jaktinstinkten på de CKCS du har träffat? Har en foxterrierkorsning nu och jag saknar att kunna gå på promenad i skogen med hunden lös. Håller de sig kring gården, kan man lita på att de håller sig kvar?
 
Sv: Erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel?!

Min chef hade förut 20 stycken hundar som han gick ut å gick med löst,så visst man kan träna dom.
Sen har jag upplevt att Ruby och Black & tan är dom färgerna som är mest intresserade utav fåglar m.m.
 
Sv: Erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel?!

Tack för svaret. Tänkvärt detta med att du har märkt skillnad mellan olika färger.
 
Sv: Erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel?!

Helt OT, men jag gillar verkligen din avatar! :D

Så där ser jag ut när jag går... :P
 
Sv: Erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel?!

Jag hade en cavalierhane förut och det är en sån ras som man nästan kan rekommendera till vem som helst. Mycket blir den vad man gör den till, den är väldigt allsidig och en bra liten allroundhund.
Min hane var ganska självständig (fast jag var rätt grön på hundar och gjorde nog inte allt rätt heller) och knatade gärna iväg på en egen rastningsrunda ibland.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 901
Senast: Bison
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 075
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp