Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Ainon

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av att köpa hund från utlandet?
Vad ska man tänka på?

Hur gjorde ni med proceduren att fysiskt få hem hunden?

Aktuella landet för mig är Tyskland och ras vorsteh (runt året, så Stor)

Största problemet ser jag är att få hem hunden. Uppfödaren bor nästan 9 mil från stor flygplats (altenativ hyrbil, men jag kör faktiskt väldigt ogärna själv på autobahn med okänd stor hund bak :nailbiting:, brukar men ens få ha hund i hyrbil)

Och Ska man flyga, hur gör man med flygbur? man vill ju ogärna köpa en ENORM flygbur för ett tillfälle.

Tåg, vill man sitta 12h, mellanlanda hos någon snäll vän och sedan ev ytterligare 5h nästa dag med ny Stor hund?
Får man ens ha hund på tyska tåg? (hittar verkligen ingen info om hur man tar tåg från Sverige till tyskland)

Sista alternativet är att köra hela vägen ner. 12h enligt eniro (och skulle bli en 6h till dagen efter på hemvägen). Men då är det ju det där med autobahn och själv okänd stor hund bak :nailbiting: Man skulle säkert behöva dela upp resan både ner och upp i två delar för man kan knappast köra själv i 12h, skulle vara om man kan lyckas flörta med någon vän :sneaky:

Inget altenativ känns bra eller simpelt :banghead:
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Nu är jag nog lite onödig, men det finns ju rätt mycket vorsteh i Sverige, du kan inte ta en av dem? :)

När vi parade i Tjeckien (alltså min uppfödare och jag) så körde vi. På 2 personer var det inga större bekymmer. Autobahn är bra att köra på, är du ovan är det ju bättre om du har en körvan vän med dig som kan köra just där.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Jo. Men jag hittar ju aldrig någon tik 6-18 månader utan hälsoproblem (och som inte kostar 20000kr +)
Annars hade jag mycket hellre tagit en svensk ;)


Kanske bara är jag som föreställer mig autobahn som en rallybana kombinerat med slagfält :o
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Har bara köpt valp som kunnat flyga i kabinen. Den första köpt i Lettland flög jag själv och hämtade när han var 4 månader.
Den andra kom också när hon var 4 månader men här åkte uppfödaren från Ryssland hit och lämnade henne, men jag betalade resan.

I ditt fall vet jag inte vad jag skulle välja. Kan uppfödaren komma och lämna hunden på flygplatsen? Eller finns det ingen annan hunden kan åka med? Jag tycker ju flyg är så smidigt eftersom det går så snabbt. Finns det ingen du kan låna bur av?
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Man tar bilen och åker och hämtar hunden. Vill man inte åka själv övertalar man en kompis. Det är inte så svårt att köra i Tyskland, inte ens på autobahn. Har vänner som hämtat från både Italien, Spanien och Tyskland med bil. Inte krångligt alls. Har man dessutom en kompis med blir det ju en kul roadtrip. Jag var själv med som sådant sällskap förra sommaren, dock bara till Köpenhamn den gången. 100 mil tor inom ett dygn.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Ah, det kan var lite knepigt! Du ska ha den till drag också väl, det gör det hela ännu mer begränsat.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Det låter ju som en kul roadtrip, jag hade gärna hängt med en kompis på sån tur. Men det är ju en rätt dyr historia så det får vara en riktigt bra hund för att det ska vara värt det tänker jag mig.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

För några år sen kunde man åka tåg, men hunden behövde ha munkorg på. Men det kan ha ändrats.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Både snabbare och lättare att flyga ,Bor du i min närhet eller kör förbi mig på väg till en flygplats så har jag en vari kennel anpassade för STOR hund,den får du gärna låna.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Fast köra i tyskland denna årstiden är inge kul för då måste man antingen ha dubbfria däck eller ta med sommardäcken och svida om vid gränsen ;) (om dom inte ändrat några regler)
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Ah, det kan var lite knepigt! Du ska ha den till drag också väl, det gör det hela ännu mer begränsat.

Precis, nu har jag inget emot en lite mindre hund men många säljer helst till de dom har jakt som nr 1 och inte nr 2/3.

Det låter ju som en kul roadtrip, jag hade gärna hängt med en kompis på sån tur. Men det är ju en rätt dyr historia så det får vara en riktigt bra hund för att det ska vara värt det tänker jag mig.

Jag tror det går ganska jämt ut om man jämför mot valppris, de är några tusen billigare i Tyskland. :)
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Fast köra i tyskland denna årstiden är inge kul för då måste man antingen ha dubbfria däck eller ta med sommardäcken och svida om vid gränsen ;) (om dom inte ändrat några regler)

Oj, det var bra att veta. Tack för burerbjudandet men passerar nog inte dig. Måste ta och kolla upp om det kanske går att hyra bur för rimlig peng någonstans.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Jag hämtade min hund på flygplatsen, uppfödarna kom med henne och vi gjorde upp köpet på plats. Sedan tog jag henne i en väska och åkte hem.

Smidigt, förutom att jag inte räknade med inställt flyg och därför pajade hela programmet (som jag hade räknat ut skulle vara perfekt i tid) och det blev dyrt som tusan.. :(
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Om du ska flyga hem hunden som cargo så har jag förstått att man bör ha en bur där dörren skruvas och att man därutöver låser dörren med buntband (plastremsa med räfflor som man spänner genom att trä igenom ett hål i ena änden). Säkerhet ifall låset går sönder.

Det är inte farligt att köra på autobahn. Är du osäker o inte vill köra så fort så är det bara att hålla sig i högerfilen hela tiden. Enda gångerna du behöver gå ut i filerna är när vägen delar sig 2 filer höger o 2 filer vänster. Om du åker med färjan Trelleborg/Sassnitz så är den östra autobahn mycket mindre trafikerad. Åker du så att du kommer på den västra (A1) så är det allra mest trafik fredag eftermiddag. O där är en hel del vägarbeten som det kan bli köer vid. A1 är den som går förbi Hamburg.

Man brukar inte få ha hund i hyrbilar, men det ska finnas ett bolag som inte har hundförbud. Minns tyvärr inte vilket. Och så är det odubbade vinterdäck som gäller, sommardäck o dubbdäck är inte tillåtet.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Du säger att jycken är ngr tusen billigare i Tyskland.
Men en oskolad ett årig vorsther? Varför skulle den vara det om det inte är ngt underligt. Hur ser det ut med rönkten o lysning?
Dessutom vad kostar resan fram o tillbaka.
Bara färjorna kostar från 1000 spänn, för att inte tala om bilkostnaden
Tåg eller flyg reguljärt med frakt får du väl inte under 3000:- Så??
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Det är ju inte alls ovanligt att unghundar säljs. De hade kanske tänkt behålla hunden för framtida avel, eller skilsmässa, eller sjukdom i familjen osv osv. Jag har själv fått en förfrågan häromdagen på en unghund, felfri och med stort avelsvärde, just pga skilsmässa.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Du säger att jycken är ngr tusen billigare i Tyskland.
Men en oskolad ett årig vorsther? Varför skulle den vara det om det inte är ngt underligt. Hur ser det ut med rönkten o lysning?
Dessutom vad kostar resan fram o tillbaka.
Bara färjorna kostar från 1000 spänn, för att inte tala om bilkostnaden
Tåg eller flyg reguljärt med frakt får du väl inte under 3000:- Så??

Det är inte så ovanligt att hundpriserna skiljer sig mellan länder, och det finns nog många anledningar till att unga hundar säljs.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Jag har importerat valp från Tjeckien och det var lite pyssel med tillstånd osv och sen hämtade jag henne via flyg (hon satt i liten bur i kabinen med mig).

I ditt fall hade jag absolut föredragit att köra bil. Inbillar mig att det är väldigt mycket trevligare för hunden än att flyga i cargo.
Har själv aldrig kört i Tyskland men tror inte det är farligt på något sätt :)
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Det är väll inte konstigt om en unghund är några tusen billigare när valppriset i tyskland för rasen ligger ungefär motsvarande lägre.

Är såklart lika noga med hälsa som om jag köpt i Sverige.

Tack i alla fall för allas inputs, får ta och tänka igenom det och se om det blir en tysk eller om jag ska hoppas på att det dyker upp nåt i Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp