Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Fast köra i tyskland denna årstiden är inge kul för då måste man antingen ha dubbfria däck eller ta med sommardäcken och svida om vid gränsen ;) (om dom inte ändrat några regler)

Men de är väl inget problem? Många kör ju med dubbfritt har man de inte själv kanske man kan byta bil med en kompis för en helg.

Hyr en skåpbil å passa på å köpa öl på samma gång;)
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Precis köp öl så lönar det sig :)

Bor i norra Tyskland, Bremen och skulle jag ta bilen till Sverige när jag åker på besök kostar det med broavgifter, färjor och bensin ungefär 3000 kr (måste då iof ända upp till Falun). Blir alltid billigare att flyga trots att jag då också måste räkna in tåg och bussavgifter.
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Det låter ju som en kul roadtrip, jag hade gärna hängt med en kompis på sån tur. Men det är ju en rätt dyr historia så det får vara en riktigt bra hund för att det ska vara värt det tänker jag mig.

Hundpriserna ligger så pass mycket lägre i Tyskland att det brukar bli billigare även efter resan, även om det inte är mycket billigare.

/Camilla
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Om du ska flyga hem hunden som cargo så har jag förstått att man bör ha en bur där dörren skruvas och att man därutöver låser dörren med buntband (plastremsa med räfflor som man spänner genom att trä igenom ett hål i ena änden). Säkerhet ifall låset går sönder.

Det är inte riktigt så hårda regler när du flyger inom europa, utan det är om du ska lämna kontinenten som det gäller.

Man brukar inte få ha hund i hyrbilar, men det ska finnas ett bolag som inte har hundförbud. Minns tyvärr inte vilket. Och så är det odubbade vinterdäck som gäller, sommardäck o dubbdäck är inte tillåtet.

Har för mig att det är Hertz här i Sverige i alla fall.

///Camilla
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Jag hade försökt få ihop det med uppfödaren så att denna lämnat hunden på flygplatsen, även om det kan bli att du får betala dom för att dom gör det så underlättar det så pass mycket för dig att jag hade tyckte det är värt det.

Hämtade själv hem en dobbistik i Oktober från Tyskland, flög bara ner över dagen och möttes upp av uppfödaren som lämnade hunden till mig där.
Tyckte det var en för mig enkel lösning, och det mesta fungerade klanderfritt, förutom att dobermannklubben där är långsammare än långsammast, så nu efter nyår är den kullen hon ingick i registrerade fast dom föddes i Maj.
Jag köpte visserligen en bur bara för denna resan, men har haft mycket nytta av den efteråt också.

/Camilla
 
Sv: Erfarenheter av att köpa hund från utlandet?

Fråga uppfödaren hur långt norrut i Tyskland han kan frakta hunden. Ska han iväg på utställning eller nåt kan han kanske skicka hunden i rätt riktning med någon uppfödarkollega. Vanligt att man gör så och du kan kanske få hunden ända upp till Travdmunde och färjan om du har lite flax.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp