Erfarenheter av att sätta in kula för brunstbesvär?

MiniLi

Trådstartare
Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna vilja höra lite erfarenheter.
Någon som testat på egen häst eller känner någon som testat?
Hur har det funkat?
Hur länge har kulan kunnat sitta?

Den info jag fick från veterinären var att man kan få räkna med att byta kula en gång per år. Motsvarar det era erfarenheter?

Nelly har ju stått på munkpeppar i flera år och det ger effekt. Veterinären trodde kula skulle ge ännu bättre effekt. Vore skönt att slippa tänka på munkpepparns tävlingskarens (de få gånger vi ger oss ut), och skulle det hjälpa till ytterligare med brunsthumöret så vore det väldigt tacksamt.

Jag lägger ca 1600 kr per år på munkpeppar, och kula verkar gå på ca 3000 kr plus ultraljud. Känns kanske som att det är värt att testa, men som sagt så vore det skönt att höra från andra hur det kan funka!

(Vet att det finns en risk att den åker ut i förtid)

Kan tillägga att min problem inte är att hon är på dåligt humör/känslig enstaka dagar under brunstcykeln. Hennes problem är snarare att hon brunstar ihållande och därmed är påverkad typ hela tiden. Munkpepparn verkar hjälpa henne att få någon slags cykel, och gör att hon är mindre besvärad vid ridning.
Tar jag bort munkpepparn tar det inte lång tid innan hon är istadig och står på bakbenen vid ridning..

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 758
Senast: bellala
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 543
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 759
Senast: axel
·
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 813
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025