Erfarenheter av att skaffa valp när man har en lite tråkig äldre hund?

Icfafn

Trådstartare
Hej!

Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min situation och jag känner att jag är i behov av lite vägledning från andra mer kunniga så tänkte jag att det var bäst att skapa ännu en tråd.

Det är så att vi i familjen planerar för en ny liten valp, vi har blivit lovade en från en kombination som nog skulle passa oss som handen i handsken och som även föds i en perfekt tid med tanke på semester och liknande. Det ända som vi funderar lite på är hur våran äldre tik, en labbe, kommer ta det och undrar därför hur ni skulle styra upp det hela för att det skulle bli bäst för alla parter?

Tiken är en omplacering som kom direkt till oss från kenneln när hon var 1,5 år då hon var lite för osäker i mentaliteten för att avlas på. Vi märkte det på lite olika sätt, typ att hon bara hängde efter mig vart jag än gick i någon månad hur djupt hon än sov, att hon hade svårt att lägga sig ner utan att man var där och lugnade henne och att hon liksom "frös fast" i hundmötena. Hon gick ut i diket (och hellre längre) och bara stod där tills den andra hunden hade passerat. Detta var nu 7 år sen och under denna tid har vi arbetat mycket med hennes självförtroende (att hon ska lyckas i mindre utmaningar vi ger henne, etc) och genom det arbetet så har vi sett att hon har gått från att morra per automatik när en annan hund råkar ta ett steg för nära till att hon faktiskt känns relativt självsäker och har inga problem med att vara lös kring andra hundar. Däremot så är hon, och jag säger det här med all kärlek i världen, ganska tråkig. Hon kommer in i alla hälsningar med hög svansföring och om hunden är för "otrevlig" (hoppig, gnällande) enligt henne så morrar hon pyttelite och den andra hunden slutar då oftast genast sen så är det inga problem. Hon gillar heller inte när andra hundar skäller, hoppar på människor, springer på henne bakifrån eller skojbits överdrivet mycket i händerna, då säger hon till med ett skall (alltid ett) och då slutar dem. Vi har aldrig upplevt att andra hundar är särskilt rädda för henne, utan tvärtom dem brukar ofta var väldigt intresserade, samt att vi har frågat ägarna till dessa hundar och dem har heller aldrig upplevt att deras hund blir låga/stressade/rädda så vi hoppas att så är fallet. Dem andra hundarna har dock tydligt väldigt mycket respekt för henne. Hon har aldrig bitit någon eller skällt mer än en gång, men hon kan göra ett litet utfall mot dem om hon är en liten distans ifrån. Dem professionella hundtränarna vi har stött på säger att hon är en super flockhund då hon uppfostrar på ett bra sätt, men självklart så är det inte hennes jobb att uppfostra världen och det är lite smått pinsamt när hon håller på. Man kan räkna gångerna hon lekt med andra hundar på en och halv hand (då lekte hon dock väldigt aktivt) men däremot så hade hon ett litet gäng av tikar i samma ålder och äldre som hon gillade att gå på lite halvhjärtade äventyr med. Hon stötte relativt nyligen på en väldigt liten valp (typ 10 veckor) och det skötte hon faktiskt med förvånansvärd bravur, hon hälsade väldigt fint och kunde slappna av snabbt när det var klart. Hon skällde dock två gånger under några timmars sällskap, en gång när valpen hoppade på en människa och en gång när han bet i händerna. Däremot så verkade inte valpen ha tagit åt sig särskilt mycket då han glatt följde efter henne någon minut senare. Värt att nämna också är att detta beteendet blir starkare när hon känner att hon är på "sitt revir", som när hon är hemma, men vi har aldrig haft en annan hund hemma några längre stunder så vi vet inte om det lugnar ner sig.

Så hur skulle ni gå tillväga för att detta ska bli så bra som möjligt? Till viss del så uppskattar jag ju att hon är en sån stark och, i mitt tycke, positiv mentor då hon är en väldigt trevlig hund i vardagen och att ha att göra med, men samtidigt så vill jag egentligen att valpen ska bli uppfostrad på ett positivt vis där den kan behålla all sin naturliga självsäkerhet och glädje och inte bara "nej! nej! nej!". Däremot så kan nog tiken lära ut superbra hyfs i relationer till andra hundar och vi hoppas att hon kan tänka sig att leka nån gång ibland men helst så vill man ju att valpen ska se andra hundar i ett positivt ljus, men det kanske räcker att den får träffa andra som är snäppet mer lekfulla än tiken? Hur tänker ni? Vi vill ju även att tiken ska ha en positiv tillvaro i sitt egna hem så hon kommer behöva lite egentid, är det något mer vi ska tänka på?
 
Helt ärligt kan jag inte se vad problemet är. Är problemet att hon inte leker? Låt henne i så fall slippa det. Att hon säger ifrån när hon tycker att andra hundar är för stökiga är inget konstigt alls, och hon verkar ju dessutom säga till på ett bra sätt (andra hundar förstår och hon skapar inte bråk).

Är ni rädda att hon tycker att det blir för mycket med en valp så kanske ni fortfarande har möjlighet att avgränsa hemmet så att de får vara ifred, och ju äldre valpen blir desto lättare kommer det vara för den att förstå att inomhus vilar man, leka gör man ute. Och så kan den få leka med er människor och andra hundar ute, den kan också få lära sig att man inte behöver leka med precis alla hela tiden.
 
Helt ärligt kan jag inte se vad problemet är. Är problemet att hon inte leker? Låt henne i så fall slippa det. Att hon säger ifrån när hon tycker att andra hundar är för stökiga är inget konstigt alls, och hon verkar ju dessutom säga till på ett bra sätt (andra hundar förstår och hon skapar inte bråk).

Är ni rädda att hon tycker att det blir för mycket med en valp så kanske ni fortfarande har möjlighet att avgränsa hemmet så att de får vara ifred, och ju äldre valpen blir desto lättare kommer det vara för den att förstå att inomhus vilar man, leka gör man ute. Och så kan den få leka med er människor och andra hundar ute, den kan också få lära sig att man inte behöver leka med precis alla hela tiden.

Tack för svar!

Det vi är mest oroliga för är väl att vi tycker att hon kan bli lite väl mycket ibland med sitt "polisande" då hon inte bara säger till när det angår just henne och att valpen därför ska bli nervös för att ta egna initiativ när den har någon som "tittar över axeln" hela tiden alternativt få en dålig minnesbild av andra hundar då hon är lite "utfallsliknande" i sättet hon korrigerar. Jag ser hur löjligt det är nu när jag skriver det, men det vi fundera på är om man ska låta henne leka polis eller försöka avbryta/hålla dem isär under en tid?
 
Jag tänker snarare att valpen när den blir lite större ska bli för jobbig för den äldre hunden. Att valpen ska ta över när den blir lite större (men fortfarande är så där jobbig som unghundar kan vara) och att den äldre inte ska kunna freda sig och säga ifrån. Så länge den vuxna hunden säger från och markerar på ett schysst sätt så är det bara bra för valpen.

Men leker hon polis och bestämmer att valpen inte får vara hos er då får ni ju markera och förklara det bestämmer inte hon.
 
Tack för svar!

Det vi är mest oroliga för är väl att vi tycker att hon kan bli lite väl mycket ibland med sitt "polisande" då hon inte bara säger till när det angår just henne och att valpen därför ska bli nervös för att ta egna initiativ när den har någon som "tittar över axeln" hela tiden alternativt få en dålig minnesbild av andra hundar då hon är lite "utfallsliknande" i sättet hon korrigerar. Jag ser hur löjligt det är nu när jag skriver det, men det vi fundera på är om man ska låta henne leka polis eller försöka avbryta/hålla dem isär under en tid?
Det får man nog kolla av vad som verkar vara bäst. Det kan vara så att de lär känna varandra så bra att hon inte känner ett behov av att "leka polis", det kan också vara så att valpen lär sig att inte vara så vild i just hennes sällskap, eller så behöver hon lite lugn och ro ibland men inte alltid. Det beror mycket på vad det är för valp ni köper och hur de trivs ihop.

Min äldsta är sådan som vill ha koll på läget för att känna sig trygg och hon tycker INTE om att möta stökiga hundar ute. Hundar hon lär känna trivs hon med, men visar tydligt att hon inte är intresserad av att umgås med dem om de är för "på" eller för stökiga rent allmänt. Hon är glad och busig, men vill ha det kontrollerat och där alla har stor respekt för andras "personliga space". Jag tog hem en valp när hon var nästan 4 år gammal.

Hon var mycket skeptisk i början, sådär som vuxna hundar kan vara när nya valpar dyker upp, men efter några dagar började de vara nära varandra och efter en vecka var det full fart här hemma. Min vuxna tik var en utmärkt lektant, men samtidigt tydlig med när det skulle vara lugnt och när hon ville vara ifred. Jag har hela tiden haft så många bekväma liggplatser för dem att de inte behöver vara på varandra hela tiden och i början när jag åkte bil med dem hade jag dem separerade, just för att min äldsta inte skulle behöva stå ut med eventuellt stökig valp.

Nu är de 9 och 5 år gamla. De älskar varandra, leker massor ute när de är lösa och inomhus sover de ganska ofta tillsammans. Det är dock tydligt att det är min äldsta som bestämmer tempot. Sover de tillsammans så är det i 99% av fallen för att min äldsta lägger sig nära, och då är hon glad, men kommer min yngsta och försöker komma nära så accepteras inte det alla gånger. Utomhus så vill ibland min unga leka med pinnar, något min äldsta är helt ointresserad av. Då kommer den yngsta till mig istället, för hon har insett att det inte lönar sig att försöka busa igång den äldre då. Och tja, rent allmänt är de otroligt enkla att ha ihop. De är dock av samma ras och har samma intressen, aktivitetsnivå och kommunicerar på samma sätt. Hade jag köpt en valp av "bufflig och stökig" ras eller en som inte är så tydlig i sitt kroppspråk så hade det säkert gått sämre.
 
Då verkar det som jag inte behöver vara alltför orolig åtminstone, vad skönt! Man blir ju lite nojig med att allt ska vara perfekt när det är en nykomling på gång.

Tiken har fungerat väl med flera av valpens ras och typ tidigare, så jag hoppas att dem kan prata varandras språk. Vi får helt enkelt se till att hon får mycket eget utrymme (fast det skulle jag gissa att hon klarar ganska bra själv) och markera om hon blir helt oresonlig.

Tack så mycket för alla svar!
 
Då verkar det som jag inte behöver vara alltför orolig åtminstone, vad skönt! Man blir ju lite nojig med att allt ska vara perfekt när det är en nykomling på gång.

Tiken har fungerat väl med flera av valpens ras och typ tidigare, så jag hoppas att dem kan prata varandras språk. Vi får helt enkelt se till att hon får mycket eget utrymme (fast det skulle jag gissa att hon klarar ganska bra själv) och markera om hon blir helt oresonlig.

Tack så mycket för alla svar!
Hur tänker du att "perfekt" är i det här fallet? :)
 
En lagom sträng äldre hund som inte bara är snäll, utan också fostrar gör det enkelt för valpägaren. En mycket lekglad och lite mesig äldre tik kan ge valpen en orealistisk uppfattning om sig själv, och överdrivna förväntningar på andra hundar.
Valpar brukar ändå komma undan med det mesta. En ganska lång tid ibland...

Min tvååring kan lugnt äta alla andras mat utan att de säger till. De fräser till först så j on hoppar på dem tillräckligt.
 
Hej!

Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min situation och jag känner att jag är i behov av lite vägledning från andra mer kunniga så tänkte jag att det var bäst att skapa ännu en tråd.

Det är så att vi i familjen planerar för en ny liten valp, vi har blivit lovade en från en kombination som nog skulle passa oss som handen i handsken och som även föds i en perfekt tid med tanke på semester och liknande. Det ända som vi funderar lite på är hur våran äldre tik, en labbe, kommer ta det och undrar därför hur ni skulle styra upp det hela för att det skulle bli bäst för alla parter?

Tiken är en omplacering som kom direkt till oss från kenneln när hon var 1,5 år då hon var lite för osäker i mentaliteten för att avlas på. Vi märkte det på lite olika sätt, typ att hon bara hängde efter mig vart jag än gick i någon månad hur djupt hon än sov, att hon hade svårt att lägga sig ner utan att man var där och lugnade henne och att hon liksom "frös fast" i hundmötena. Hon gick ut i diket (och hellre längre) och bara stod där tills den andra hunden hade passerat. Detta var nu 7 år sen och under denna tid har vi arbetat mycket med hennes självförtroende (att hon ska lyckas i mindre utmaningar vi ger henne, etc) och genom det arbetet så har vi sett att hon har gått från att morra per automatik när en annan hund råkar ta ett steg för nära till att hon faktiskt känns relativt självsäker och har inga problem med att vara lös kring andra hundar. Däremot så är hon, och jag säger det här med all kärlek i världen, ganska tråkig. Hon kommer in i alla hälsningar med hög svansföring och om hunden är för "otrevlig" (hoppig, gnällande) enligt henne så morrar hon pyttelite och den andra hunden slutar då oftast genast sen så är det inga problem. Hon gillar heller inte när andra hundar skäller, hoppar på människor, springer på henne bakifrån eller skojbits överdrivet mycket i händerna, då säger hon till med ett skall (alltid ett) och då slutar dem. Vi har aldrig upplevt att andra hundar är särskilt rädda för henne, utan tvärtom dem brukar ofta var väldigt intresserade, samt att vi har frågat ägarna till dessa hundar och dem har heller aldrig upplevt att deras hund blir låga/stressade/rädda så vi hoppas att så är fallet. Dem andra hundarna har dock tydligt väldigt mycket respekt för henne. Hon har aldrig bitit någon eller skällt mer än en gång, men hon kan göra ett litet utfall mot dem om hon är en liten distans ifrån. Dem professionella hundtränarna vi har stött på säger att hon är en super flockhund då hon uppfostrar på ett bra sätt, men självklart så är det inte hennes jobb att uppfostra världen och det är lite smått pinsamt när hon håller på. Man kan räkna gångerna hon lekt med andra hundar på en och halv hand (då lekte hon dock väldigt aktivt) men däremot så hade hon ett litet gäng av tikar i samma ålder och äldre som hon gillade att gå på lite halvhjärtade äventyr med. Hon stötte relativt nyligen på en väldigt liten valp (typ 10 veckor) och det skötte hon faktiskt med förvånansvärd bravur, hon hälsade väldigt fint och kunde slappna av snabbt när det var klart. Hon skällde dock två gånger under några timmars sällskap, en gång när valpen hoppade på en människa och en gång när han bet i händerna. Däremot så verkade inte valpen ha tagit åt sig särskilt mycket då han glatt följde efter henne någon minut senare. Värt att nämna också är att detta beteendet blir starkare när hon känner att hon är på "sitt revir", som när hon är hemma, men vi har aldrig haft en annan hund hemma några längre stunder så vi vet inte om det lugnar ner sig.

Så hur skulle ni gå tillväga för att detta ska bli så bra som möjligt? Till viss del så uppskattar jag ju att hon är en sån stark och, i mitt tycke, positiv mentor då hon är en väldigt trevlig hund i vardagen och att ha att göra med, men samtidigt så vill jag egentligen att valpen ska bli uppfostrad på ett positivt vis där den kan behålla all sin naturliga självsäkerhet och glädje och inte bara "nej! nej! nej!". Däremot så kan nog tiken lära ut superbra hyfs i relationer till andra hundar och vi hoppas att hon kan tänka sig att leka nån gång ibland men helst så vill man ju att valpen ska se andra hundar i ett positivt ljus, men det kanske räcker att den får träffa andra som är snäppet mer lekfulla än tiken? Hur tänker ni? Vi vill ju även att tiken ska ha en positiv tillvaro i sitt egna hem så hon kommer behöva lite egentid, är det något mer vi ska tänka på?

Min första egna hund var lite som den tiken du har. När han var 2,5 år fick vi hem vår andra valp av samma ras. Det gick verkligen superbra. Vi var väldigt observanta på hur den vuxna hunden skulle reagera särskilt inomhus (extra mycket integritet där pga. trängre) men så fort han fått valpen att förstå att han ville vara ifred var det aldrig några problem. Nu var detta en lyhörd valp som verkligen respekterade den äldre hunden även när han blev vuxen och större än den äldre hunden. Vi valde delvis kombination på nr 2 med tanke på att få en andra hund med stor chans att fungera med andra hundar.

Den äldre hunden blev tryggare i många situationer med sin "lillebror". Han lät lillebror gå närmast främmande hundar vid möten exempelvis. De var goda vänner i nästan 5 år innan mentaliteten gjorde att den äldre fick somna in. Vi har många goda minnen av dessa 2 killar tillsammans och nu gör "valpen" ett bra (med betydligt slappare) jobb med att fostra valp nr 3 av samma ras.

Vi befarade precis som du att det skulle bli problem på grund av den äldre hundens mentala egenskaper men tack och lov vågade vi chansa. Är kanske värt att ha god kontakt med uppfödaren i fall det inte skulle lösa sig så hjälper förhoppningsvis denne er med att hitta ett nytt hem till valpen.

Angående att leka med andra hundar så tycker jag inte man ska låta valpen göra med i tron om att hundmöten kommer bli enkla eller att den skulle lära sig gilla andra hundar, det senare styrs främst av gener. Man kan låta valpen några träffa vuxne vettiga/snälla och lite lekfulla hundar för att den ska få prova att använda sitt hundspråk men absolut inte random hund man möter på en promenad. Mina valpar nästan uteslutande fått umgås med andra hundar inom familjen + några vi tränat/promenerat med. Den äldsta var den som fick träffa flest olika hundar som valp, han avskydde andra främmande hundar som vuxen oavsett, liksom ånga av hans släktingar. Min andra träffade mycket få hundar som valp men är trygg med andra hundar ändå liksom många av hans släktingar.
 
Jag tycker att du ska se om dem kan lösa det själva, om du dock ser att valpen inte respekterar den äldre hunden signaler, och blir för jobbig kan man ju sära på dem ibland så tiken får lite lugn och ro, tids nog kommer ju valpen bli äldre och lite lugnare. Men i dem flesta fall löser hundarna det själv genom egen kommunikation.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 837
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp