erfarenheter av fuktskadad källare?

wtf

Trådstartare
har ett ypperligt tillfälle att köpa ett underbart hus, på rätt ställe och till ett ganska bra pris.. dessvärre är det fuktskadat i källaren.
huset är från 40talet och är odränerat, källaren ligger inte så djupt, kanske 160 cm eller så.

det är en oinredd källare med betonggolv och putsade väggar, vi har inte tänkt att använda den som boyta utan mer som förvaring/hobbylokaler. det finns även en toalett som är ur funktion där nere, men vi skulle gärna vilja göra ett badrum där.

pappa säger att det bara är att gräva och dränera, så är saken biff ungefär.
vi har bra kontakter inom den branschen så vi kan göra det privat = billigare.
pappa har inte sett skadan live utan via mms.

resten av huset är i bra skick! men vad säger ni, rent spontant?
31230_1241754168.jpg
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

givetvis ska huset besiktigas innan ett eventuellt köp ;)
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

Det får vara ett riktigt bra pris med den fuktskadan.
I gengäld är det ju helt klart bättre att veta att skadan finns än att som jag få slänga massor av saker jag hade i ett förråd som nog skulle sett liknande ut om de inte hade målat över med plastfärg:crazy:

Eftersom du har folk i närheten som kan sådant och de gör bedömningen att det bara är att dränera så kör på:)
Lite byggfläkt en tid efteråt gör ju susen!
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

jag har ingen aning om vad det kommer att kosta i slutändan, att reparera skadan.. och inte heller i vilken omfattning fuktskadan är i, förutom det man ser. det kanske är skit rakt igenom liksom!
men vi vill nog ha en andra visning, så kan jag ta med mig pappa å co.
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

Jag tror din pappa har rätt det är bara grävning o dränering som behövs för att du ska kunna få en källare där det inte går in fukt i framtiden MEN det kan innan nu blivit skador på huset svamparoch sånt som gör att det ändå blir dyr renoveringskostnad utöver då dräneringsarbetet.
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

Men hussvamp kan vara förädisk och gömma sig på ställen där den inte syns, mellan liksom iväggar och golv och så.Nya grannen köpte gamla grannens hus och var huset full med hussvamp som besiktningsmannen missade helt och de fick riva upp halva bottenvåningens golv och väggar.Nu var grunden till huset ett fuskjobb så det kom därifrån och så är det antagligen inte i ditt fall.
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

ja det är sant... men säg att det finns svamp, som inte syns och ingen hittar den. då måste ju det gå på försäkringen?
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

Det är ju inte ens säkert att man måste dränera - det beror ju på hur man ska använda källaren. Kolla med besiktningsmannen!

När vi köpte vårt hus (med källare, från 1952) konstaterade besiktningsmannen att det var mkt fukt i källaren. Men när vi började prata om dränering undrade han hur vi tänkte använda källaren, som bara bestod av tvättstuga, förrådsutrymmen m m. När han hörde att vi inte tänkt använda någon del av den till bostadsrum tyckte han att dränering var helt onödigt.

Nästan alla väggar var bara av betong, men på ett ställe hade tidigare ägare satt upp skivor. Vi fick rådet att riva bort dessa skivor eftersom det enligt honom var det enda som kunde mögla. (Och när vi sedan tog bort dem hittade vi också massor av mögel bakom.) I övrigt har vi bara skaffat en luftavfuktare. Har bott här i drygt 10 år och källaren har fungerat utmärkt för förvaring, tvättstuga samt att vi har ett extra badrum där nere. Mamma, som är MKT känslig för mögel, har aldrig känt av något i vår källare (hon var aldrig dit förrän vi tagit bort väggskivorna och sanerat det möglet) och det vi förvarar där börjar inte lukta.

Så mitt råd är att inte automatiskt lägga en massa pengar på dränering bara för att det är fuktigt - det kanske ändå inte behövs! Diskutera saken med er besiktningsman först! (Tror inte luftavfuktaren kostade mer än 2000 kr - så det var verkligen inga stora pengar!)
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

Givetvis ska grunden dräneras, det är viktigt!
Är det bara kal betong överallt så möglar det sällan, om det inte är helt utan ventilation vill säga.
Däremot så tar betongen skada i längden av att alltid stå blöt. Så fixa grävare och platonmatta så blir nog det där bra.
Sen går det måla och göra trevligt också!
 
Sv: erfarenheter av fuktskadad källare?

köper vi det så ska det dräneras, det är så himla rått där nere.
även om vi kanske inte kommer att använda källaren till att bo i, så är det ändå smart att dränera. speciellt eftersom vi kan göra det själva till ett bra pris! tänk den dagen pappa och alla kontakter har blivit gamla och vi plötsligt kommer på att vi vill dränera :p då blir det dyrt.

dessutom så luktar det källare, och allt vi ställer där kommer ju att ta an den lukten..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp