Erfarenheter av korsbandsskada

Nu har han opererats! Opererades i torsdags med tplo och fick hämtas hem i fredags. Har en sele till han nu så man kan ”bära” upp bakdelen som stöd när han går speciellt i vår lilla trappa ut till trädgården. Han är väldigt svullen över knäet ner till hasen som även den är väldigt svullen. Har förstått det som att det är vanligt samt att han har fått blåmärken över benet men ser så brutalt ut:crazy: Annars än han i ganska gott mod men väldigt trött vilket delvis säkert beror på hans starka mediciner.

Stort lycka till med rehaben. Det är tufft de första veckorna, men det blir bättre, jag lovar.
 
Nu har han opererats! Opererades i torsdags med tplo och fick hämtas hem i fredags. Har en sele till han nu så man kan ”bära” upp bakdelen som stöd när han går speciellt i vår lilla trappa ut till trädgården. Han är väldigt svullen över knäet ner till hasen som även den är väldigt svullen. Har förstått det som att det är vanligt samt att han har fått blåmärken över benet men ser så brutalt ut:crazy: Annars än han i ganska gott mod men väldigt trött vilket delvis säkert beror på hans starka mediciner.
Indigo var också väldigt svullen i början, men det försvann efterhand.
 
Indigo var också väldigt svullen i början, men det försvann efterhand.
Kommer du ihåg ungefär hur länge svullnaden satt i? Har gått ca 6 dagar sen operationen och han är fortfarande väldigt svullen speciellt över hasen och nu även tassen som nästan blivit till en vattenfylld boll:eek:
 
Kommer du ihåg ungefär hur länge svullnaden satt i? Har gått ca 6 dagar sen operationen och han är fortfarande väldigt svullen speciellt över hasen och nu även tassen som nästan blivit till en vattenfylld boll:eek:

Nej, jag minns inte riktigt hur länge det höll i, men han blev inte så svullen att det gick ner över tassen utan det höll sig runt hasen. Låter som att er blivit betydligt värre. Kanske läge att kolla med kliniken där han opererades.
 
Nej, jag minns inte riktigt hur länge det höll i, men han blev inte så svullen att det gick ner över tassen utan det höll sig runt hasen. Låter som att er blivit betydligt värre. Kanske läge att kolla med kliniken där han opererades.
Har ringt och rådfrågat veterinären nu som tyckte det inte lät speciellt farligt såvida han inte har feber vilket han inte har. Hoppas att svullnaden börjar gå ner snart! Svullnaden runt knät har gått ner lite iallafall.
 
Har ringt och rådfrågat veterinären nu som tyckte det inte lät speciellt farligt såvida han inte har feber vilket han inte har. Hoppas att svullnaden börjar gå ner snart! Svullnaden runt knät har gått ner lite iallafall.

Om jag inte minns helt fel fick vi rådet att massera försiktigt för att hjälpa svullnaden att gå ner. Sen beror det nog lite på om han är villig att belasta benet eller ej, det går fortare om de belastar lite mer på sina korta promenader.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 047
Hundhälsa Vad är era bästa tips på att aktivera en hund som behöver vila i kroppen? Det verkar som om mina hundar lekte lite väl hårdhänt för...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: lilstar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 908
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp