Ersätta plast och engångs?

När jag gick på högstadiet, sisådär 20 år sen, hade vi miljödag. Då fick vi äta på en slags tallrik som man kunde äta upp sen. Var lite som en såndär "frigolitlåda" man får när man köper med mat hem. Smakade ju typ inget, men smidigt.
Undrar om såna finns idag?
Det borde väl ha varit oblat?
Det får mig bara att tänka på barndomsgodiset flygande tefat. Dom finns inte kvar idag va?... :D
(vilket borde vara ett sundhetstecken hos dagens ungdomar, för vem f-n vill egentligen tugga på något mellanting mellan papper och frigolit som bara smakar damm! :p )
21-14836-20120418150424_1.jpg
 
Sedan jag blev gravid, dottern är nu ett år, har jag försökt läsa på mer och bli mer insatt i det här med plaster, kemikalier osv. Det är ett gigantiskt ämne och ju mer man läser, desto räddare blir jag... Inget känns säkert. Jag försöker dock välja så bra grejer jag kan, eller de minst dåliga... har inte alltid sambon med mig, men eftersom jag gör de flesta inköpen till hushållet kan jag styra rätt mycket.
Jag har plastbantat i köket successivt, allt går ju inte ta på en gång. Bytt ut teflonpannan mot gjutjärn, plastredskap mot trä/ metall, mått i plast mot metall, matlådor till sådana i glas eller metall ( ikea och biltema har såna som funkar jättebra att frysa, bara man inte fyller ändå upp, och går att sätta direkt från frysen i micron. IKEAs är dessutom ugnssäker så man kan laga gratänger mm i portioner och frysa in direkt i formen!)
Har hittat mycket bra utbytesgrejer på tex Ica, ikea, clas Ohlson, biltema, och framförallt loppis är ett jättebra ställe att hitta bla rostfria formar, mått och bunkar!

Trasmattor istället för mattor med tex plastad baksida. Går jättebra även i badrummet!

De redskap jag hittills inte hittat nån ersättare för är slickepotten, det finns många med träskaft, men själva bladet är alltid i plast, samt redningsbägaren, alltså en sån med tätt lock som man skakar mjöl och vätska till redning i, det går väl reda av sås på fler sätt men jag behärskar inte dem. Nån som har tips?

Till dottern har jag köpt mycket träleksaker, även här är loppis bra! Försöker uppmana släkt att inte köpa plastsaker till henne, men det är svårt att nå fram med det... Ser då hellre att de inte köper nåt alls faktiskt. Kläder köper jag det mesta begagnat via tex tradera, loppisar, så de är vältvättade och förhoppningsvis inte innehåller så mycket kemikalier längre. Väljer bort kläder med plastiga tryck. Är lite ambivalent till strumpor typ sockiplast, vet inte hur bra det är med plasten på sulan, men om alternativet är att hon ska halka och slå sig så kanske man får stå ut med plast där... Har inte gått så långt som till tygblöjor, men väljer svanenmärkta blöjor utan lotion. Våtservetter endast om vi är iväg och måste byta tex i bilen, annars IKEAs små frottélappar.
Gosedjur är svårt att veta ad de innehåller, men alla som flyttar in här får gå i tvättmaskinen. Alla har överlevt hittills. Även dem som endast skulle tåla handtvätt!

Städning går förvånansvärt bra utan en massa medel. Såpa, ättika, diskmedel och mirakeltrasa kommer man långt med.
 
De redskap jag hittills inte hittat nån ersättare för är slickepotten, det finns många med träskaft, men själva bladet är alltid i plast, samt redningsbägaren, alltså en sån med tätt lock som man skakar mjöl och vätska till redning i, det går väl reda av sås på fler sätt men jag behärskar inte dem. Nån som har tips?

Slickepotter finns med silikonblad, och ren sjysst silikon är ett mycket bättre alternativ än plast. Det finns även slickepotter i trä. Du har väl hittat Lapland ecostore på nätet?... Bra ställe för den som plastbantar. :)
Redningsbägare har jag aldrig använt och vet inte riktigt vad det är, själv använder jag glasburkar med lock att skaka ihop såser i. Tänk då på att det är bättre att använda "hemmasyltburkar" med typ snäpplock, för andra matvaruburkar (såna man får över när man köper varor från affären) har ofta en beklädnad av bisfenolrik plast (eller annan sämre plast) på insidan av metallocket.
 
Sen är min egen åsikt att jag gärna vill försöka dra ner på papperskonsumtionen. Jag ser inte skogs- och pappersindustrin som helt problemfri, bl.a. så har större delen av Sveriges skogar avverkats och ersatts av trädplantager, vilket påverkar artrikedomen och bidrar till spridning av bekämpningsmedel, plus att det går åt en hel del energi i pappersproduktionen.

Allt jag konsumerar sätter ju fotavtryck på ett eller annat sätt, så jag konsumerar gärna mindre av pappersvaror likväl som av plastvaror, kläder eller något annat.
 
De redskap jag hittills inte hittat nån ersättare för är slickepotten, det finns många med träskaft, men själva bladet är alltid i plast, samt redningsbägaren, alltså en sån med tätt lock som man skakar mjöl och vätska till redning i, det går väl reda av sås på fler sätt men jag behärskar inte dem. Nån som har tips?
Redningsbägare? aldrig hört om såna:o sätter vatten i en vanligt drickglas i med redning och blandar om med den sked.
 
Mitt tips kanske inte passar här egentligen men jag tipsar ändå :p

Köpte efter nästan ett års (!) velande en vattenflaska i glas med silikonskydd från bkr. De kostar 500kr för en liter och 300 för 0,5L. Ruskigt dyrt för en vattenflaska därav velandet..
Men jag har alltid med mig vatten i väskan till jobbet osv. Det blir en äcklig beläggning i flaskorna efter ett tag om man är dålig på att tömma ut vattnet och låter flaskan stå nån dag t.ex dessutom smakar vattnet plastigt efter nästan en dag i flaskan. Inte gott och säkert inte nyttigt heller.

Har inte ångrat mitt köp en sekund. Fräscht vatten hela dagen och förpackningen behöver aldrig bytas ut :)
 
Redningsbägare? aldrig hört om såna:o sätter vatten i en vanligt drickglas i med redning och blandar om med den sked.

Är det bara jag som använder såna hihi tycker det blir klumpar så lätt om man bara rör ut mjölet.
googla redningsbägare
 
Slickepotter finns med silikonblad, och ren sjysst silikon är ett mycket bättre alternativ än plast. Det finns även slickepotter i trä. Du har väl hittat Lapland ecostore på nätet?... Bra ställe för den som plastbantar. :)
Redningsbägare har jag aldrig använt och vet inte riktigt vad det är, själv använder jag glasburkar med lock att skaka ihop såser i. Tänk då på att det är bättre att använda "hemmasyltburkar" med typ snäpplock, för andra matvaruburkar (såna man får över när man köper varor från affären) har ofta en beklädnad av bisfenolrik plast (eller annan sämre plast) på insidan av metallocket.

Haha, trodde alla använde redningsbägare (googla så,ser du hur de ser ut) min hemkunskapslärare i skolan var så frälst i den, så det är kanske pga henne jag fastnade för den, men det funkar såklart med vilken burk som helst, känns bara lite klumpigt med en tung glasburk med snäpplock. Jag undviker precis som du dem med plast i locket just pga bisfenolen.
Är av samma anledning lite restriktiv till konserver i plåtburk, köper hellre konserver i kartong.

Har du några bra slickepotten du kan tipsa om? Är all silikon bra? Eller iaf bättre än plast? Eller finns det olika kvalité , tänker på den här skandalen med silikonbrösten...
visst har jag hittat lapland ecostore, där har jag köpt en del saker.
 
Är det bara jag som använder såna hihi tycker det blir klumpar så lätt om man bara rör ut mjölet.
googla redningsbägare
Jag är uppvuxen med att använda en visp! Mamma har en liten som typ 2cm lång (inte skaftet, utan den delen man vispar med ;))
 
Det borde väl ha varit oblat?
Det får mig bara att tänka på barndomsgodiset flygande tefat. Dom finns inte kvar idag va?... :D
(vilket borde vara ett sundhetstecken hos dagens ungdomar, för vem f-n vill egentligen tugga på något mellanting mellan papper och frigolit som bara smakar damm! :p )
21-14836-20120418150424_1.jpg
:d
 
@pimy Det enklaste sättet att reda såser utan redningsbägare är att istället för att reda såsen efteråt så börjar du med redningen. Då tar du lite vätska (1 dl vätska till 1-2 msk mjöl är lagom, prova dig fram) och mjölet och vispar ut det direkt i kastrullen utan värme. Vispa tills redningen är helt slät innan du tillsätter resten av vätskan och vispa sedan igen tills det är helt slätt. Sedan låter du det koka som vanligt. Man får vispa något mer i början så att redningen verkligen blandar sig med övrig vätska eftersom allt då är kallt men annars gör man som vanligt. Det kallas bottenredning och finns beskrivet i varenda vettig grundkokbok. Om du har en sås som måste redas i efterhand så gör du likadant, dvs vispar ut redningen i en annan kastrull först och häller över den i den kokande såsen sedan.
 
@pimy Det enklaste sättet att reda såser utan redningsbägare är att istället för att reda såsen efteråt så börjar du med redningen. Då tar du lite vätska (1 dl vätska till 1-2 msk mjöl är lagom, prova dig fram) och mjölet och vispar ut det direkt i kastrullen utan värme. Vispa tills redningen är helt slät innan du tillsätter resten av vätskan och vispa sedan igen tills det är helt slätt. Sedan låter du det koka som vanligt. Man får vispa något mer i början så att redningen verkligen blandar sig med övrig vätska eftersom allt då är kallt men annars gör man som vanligt. Det kallas bottenredning och finns beskrivet i varenda vettig grundkokbok. Om du har en sås som måste redas i efterhand så gör du likadant, dvs vispar ut redningen i en annan kastrull först och häller över den i den kokande såsen sedan.
Nej nej, det enklaste sättet heter maizena redning. Vispas i varm eller kall vätska efter behov, klumpar aldrig!

Angående trådens ämne:

Jag har ett större antal örngott sedan stenåldern som går sönder ett efter ett som klipps i lagom rutor. Funkar till snoriga barn och sånt. Tar ingen plats i tvättmaskinen heller plus att snåljåpen (jag) slipper köpa näsdukar. Den dagen, om sisådär ett antal år till, de går sönder hamnar de i kassen i förrådet med andra textiler som ska lämnas för återvinning på HM.

Använder i princip bara grejer av god kvalitet som håller i alla år numer. Uuuuunderbara gjutjärn! Tar man bara hand om det ordentligt finns det verkligen inget bättre att laga mat i! För första gången någonsin har jag lärt mig att steka pannkakor i gjutjärn. Hemligheten? Varje gång man behöver diska gjutjärnspannan med diskmedel, t.ex efter kladdiga rätter som inte ger med sig, så tar man lite matolja, smörjer in järnet och låter det stå och gotta till sig. Det enda jag bränt fast i gjutjärnspannorna hittills är linsbiffar men det är mest skit bakom spakarna på mig. Har helt enkelt inte hittat rätt vad gäller smeten än.

Slickepott köpte sambon förra veckan. Då har vi klarat oss i flera år utan men ja, så kan det vara. Jag har kunnat använda sked länge och fått det att funka men han ville visst ha en :p

Köper det mesta begagnat då det är både billigt och inte lika kass kvalitet som mycket nya prylar. Har tittat lite efter DEN metallvispen. De jag har hittat hittills är ballongvispar och det är inte intressant. Ska kika på tradera och se om det finns något jag vill ha. Teflonpannan har inte använts på många månader, den ska väl få åka med till tippen när vi gör oss av med vår trasiga spis här i dagarna. Hoppas de kan ta hand om den, har hört att de är rent pest för miljön när man kastar dem, annars vet jag inte. Stuvar upp den på vinden i hopp om att det en vacker dag kommer något bra sätt att ta hand om den? Vill inte gärna kasta den innan man kan ta hand om eländet.

Städar inte med konstiga rengöringsmedel utan håller mig till såpa. I nödfall, typ handfat som fått beläggning och häromdagen tuschpenna på golvet, blir det tvättmedel. Tvättmedlet har jag haft länge länge, när det är slut om någon månad tänkte jag prova att tvätta kläder med såpa och se om jag kan leva med doften. Nya handfatsmedlet får då bli bakpulver och ättika. Bakpulver används flitigt i rör som börjar ta stopp så pass att sugprylen inte tar. Vid behov, dvs riktigt sega stopp, går det i lite ättika också. Pssssss säger det då och så rer det ut sig :)

Försöker klimatkompensera det jag "måste" grisa ner i miljön med trädplantering i alla fall även om det tar tid innan träden sörplat i sig mina synder. Borde säkert plantera fler träd egentligen. Får sätta på autogiro någon dag när jag orkar ta i det.
 
Jag har lite fobi för att slå sönder induktionshällen om jag använder en tung gjutjärnspanna. Jag är ganska klumpig av mig...
 
Jag har lite fobi för att slå sönder induktionshällen om jag använder en tung gjutjärnspanna. Jag är ganska klumpig av mig...
Jag har inte lyckats slå sönder någon häll än och jag är rätt klumpig av mig. Installerar vår induktion i morgon, vi får se hur det går med den men jag tror det går bra. Min stora panna har ett långt handtag så jag kan hålla nära själva pannan och hålla handtaget under underarmen på nåt vis som en slags motvikt. Jag har galet klena handleder, alltid haft, så en panna med typ pastasås eller så är inte så lätt att dra omkring på för mig.
 
Servetter (detta överklassens njutningsmedel :D ) använder jag eftersom jag gillar vackra servetter i ett ställ på bordet. Men åtgången är inte så stor.

Torka upp från vasken gör jag med tidningspapper som jag sedan slänger i komposthinken.
Engångstrasor förekommer inte. Hushållpapper räcker länge.
Handdiskar med linnetrasa eller borste, kör wettexdukar i diskmaskinen tills de inte hänger ihop längre.

Mindre översvämningar och spill är wettextrasans jobb. Större översvämningar har jag en handduk till. Den slängs sedan i tvättmaskinen.

Jag har allvarligt talat inte ens tänkt tanken att jag skulle ha engångsprodukter i plast till städning? Vad använder ni andra??
Varför tvättar du inte wettex i tvättmaskinen istället? Om du ändå tvättar handduken.
 
Bra trad, jag och mannen pratade senast igar om vilka mänger plastsopor vi har och att vi borde försöka minska. Även fa bort mkt av all plast i köket. Leksaker är ocksa svart, vi undviker sen länge mycket av den "billiga kinaplasten" men jag kan inte neka barnen barbie, lego, dublo, playmobil osv.

Min yngsta dotter är 14 manader och jag vet inte riktigt vad jag ska använda till henne när hon äter, hon slänger gärna iväg allt sa glas eller porslin känns inte rätt att använda. Bestik har hon sma i metall. Har ocksa börjat läsa mig in pa tygblöjor och avveckla vatservetter.

Hur gör ni när ni köper frukt och grönsaker? Här är den mesta ekologiska frukten/grönsakerna redan förpackade, i plast saklart. Till charkprodukter ska jag börja ta med en egen burk, köper det mesta över disk.

Hur fryser ni in kött? Vi köper kött direkt fran en bonde och den förpackar vi i plastpasar och fryser in. Finns ngr bra alternativ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp