Ersättning efter att varit kattvakt

Nu tänker jag vara lite vrång. Jag förstår att det var första gången du hade katter hemma och att det blev hastigt men väskan kunde enkelt ha lagt undan. I en garderob eller på en hylla eller vad som helst när du vet att den är så dyr. Det är djur de handlar om och de kan vara oförutsägbara. Känns orimligt att kräva ägarna på den sortens ersättning oavsett om det bara är lagning. De andra sakerna håller jag helt med om dock.
Ägaren sa att katterna aldrig hade rivit på något hemma, hade ingen anledning att misstro. Väskan hänger en bra bit från golvet, men nåddes från sängen att klösas på.
Hade verkligen inte en tanke på att de skulle göra så. Hade jag vetat så hade jag stängt av alla rum jag kunde, men fanns ingen anledning att tro att det skulle klösas på väska eller säng.
 
Håller delvis med men det var lika hastigt för ägarna. Du anser alltså att de skulle ha gått igenom hela TS hem och pekat på saker som måste plockas undan? Det jag menar är att en snordyr väska bör läggas undan, katterna kan inte beskyllas för det.
Borde och borde, som jag skrev tidigare hade jag aldrig kunnat förutse det som hände trots att jag har vuxit upp med katt och haft katt nästan hela mitt vuxna liv men när det nu blev så så får man såklart också betala för det som kattägare. Katternas fel är det självklart inte.
 
Ägaren sa att katterna aldrig hade rivit på något hemma, hade ingen anledning att misstro. Väskan hänger en bra bit från golvet, men nåddes från sängen att klösas på.
Hade verkligen inte en tanke på att de skulle göra så. Hade jag vetat så hade jag stängt av alla rum jag kunde, men fanns ingen anledning att tro att det skulle klösas på väska eller säng.
Jaha men nej, då hade jag inte heller haft en tanke på det. Supertråkigt situation verkligen.
 
Ägaren sa att katterna aldrig hade rivit på något hemma, hade ingen anledning att misstro. Väskan hänger en bra bit från golvet, men nåddes från sängen att klösas på.
Hade verkligen inte en tanke på att de skulle göra så. Hade jag vetat så hade jag stängt av alla rum jag kunde, men fanns ingen anledning att tro att det skulle klösas på väska eller säng.
Du bör kontakta ägarna igen, och be dom anmäla skadorna till sin hemförsäkring. Det finns möjlighet för ersättning. Då är det försäkringsbolaget som bedömer värdet på dina saker och hur mycket som det ska ersättas med. Ta kort på alla skador och ta fram kvitton så har du gjort vad du kan.
Erbjud familjen att komma och kolla på skadorna i lugn och ro om de önskar. Säg att det blev lite stressigt vid hemlämningen men att nu när det gått några dagar så behöver ni prata igen. Jag hade inte bara låtit det bero med tanke på den skadade dyra väskan.
 
Vi reste bort i drygt 2 veckor och en kattvakt matade och kollade katterna 2 ggr per dag. De har kattlucka och går ut och in som de vill, i lugnt villaområde med stor trädgård. Hon fick 3000:- för besväret - och tyckte det var mycket, men det var det värt. Du borde få minst den summan, oavsett förstörda saker. Tycker jag.
 
Och jag har haft två stycken och har inte alls svårt att förstå det. Vår ena gillade att klösa på möbler. Den andra var väldigt aktiv och då råkade det bli rivmärken på de möbler han sprang över. Man måste ju fälla ut dubbarna när man springer! Om sen en blomkruka eller två åker i golvet när man jagar en fluga det brydde sig inte katten om. Tapeterna hade klösmärken på några hörn som var extra klösvänliga trots flera klösbrädor och stort och populärt golv till tak klätterträd av bra kvalitet.

Jag hade dock aldrig låtit någon passa dem hemma hos dem!

Jag har inte heller det minsta svårt att förstå det! Har två bengaler och jag hade aaaaldrig låtit dem bo hos någon annan. :D Det är nog jobbigt för mig att ha dem trots att att de är mina älsklingar. De är inte ute efter att förstöra grejer men de går på Upptäcksfärd, sliter i allt som inte sitter fast och kan klösa på det mesta om man inte aktiverar dem nog. I och för sig, de kan klösa på det mesta trots att de är aktiverade. Mammas katt hade man kunnat ha hos vem som helst, hon gjorde aldrig något väsen av sig.
 
Håller delvis med men det var lika hastigt för ägarna. Du anser alltså att de skulle ha gått igenom hela TS hem och pekat på saker som måste plockas undan? Det jag menar är att en snordyr väska bör läggas undan, katterna kan inte beskyllas för det.

Inte katterna, men definitivt ägaren. När jag har rest med mina katter till andra personer har jag definitivt kattsäkrat innan jag släpper ut dem någonstans. Jag känner ju mina djur och vet vad de "går igång på". Men även jag kan bli förvånad över vad de kan hitta på. Hade aldrig slängt mina katter på någon annan för en semester ärligt talat. Hade det varit kris och att något hänt, typ sjukdom eller dylikt, får ju nöden styra men då hade jag varnat telefonledes och absolut betalat allt katterna eventuellt förstört.
 
Oj! Så fruktansvärt tråkig upplevelse! Det är ju lätt att vara efterklok såklart men genom alla år med egna katter (över 25 år och många olika katter) har inte så mycket grejer gått hädan här hemma så jag hade aldrig heller kunnat förutse att det skulle bli så. Det katterna måste antingen varit extremt stressade eller väldigt på!

Oavsett, kattägaren får såklart ersätta det som gått hädan. Det blir dyrt såklart men du ska ju gå skadelös ur det här.

Eller bara vanliga aktiva katter 😁
Paisley hade jag aldrig lämnat hos någon annan 😅 Så är hon ändå en liten tjock exotic men komplett galen och klumpig.

Till ts.
Hör av dig till ägaren igen. Självklart ska du ha ersättning för allt trasigt.
 
Jag har inte heller det minsta svårt att förstå det! Har två bengaler och jag hade aaaaldrig låtit dem bo hos någon annan. :D Det är nog jobbigt för mig att ha dem trots att att de är mina älsklingar. De är inte ute efter att förstöra grejer men de går på Upptäcksfärd, sliter i allt som inte sitter fast och kan klösa på det mesta om man inte aktiverar dem nog. I och för sig, de kan klösa på det mesta trots att de är aktiverade. Mammas katt hade man kunnat ha hos vem som helst, hon gjorde aldrig något väsen av sig.
Bengaler är väl ändå en liten klass för sig :p.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp