Överklaga arv

astronaut

Trådstartare
Person A har avlidit och några år innan han avled skrev han ett testamente. De ekonomiska tillgångarna skulle fördelas på 10 personer. 8 av dem har godkänt allt medan 2 av dem överklagade så nu är hela processen ett ärende hos advokaten.

Kommer de som godkände bouppteckningen och testamentet behöva betala från sitt arv till advokaten eller hamnar hela den summan hos de 2 som överklagade?
 
Det vanligaste är att dödsboet betalar kostnader kring bouppteckningen. Därför det sällan lönar sig att klantra ett testamente eftersom det man eventuellt ville vinna äts upp av administrativa kostnader såsom jurister osv.

Handlar det om extremt mycket pengar kan det ju vara värt det, men i slutändan brukar alla utom juristerna gå ut som förlorare.
 
Känner en vars syskon klandrade arv. Precis som @Ramona skriver kostar det mer än det smakar. I deras fall försvann i princip hela arvet till följd av tvisten och det fanns relativt mycket pengar..i deras fall handlade det bland annat om hur det skulle se på förskott på arv och en del olika legat i testamentet till utomstående. Sorgligt hade alla varit nöjda från början hade de fått ett antal hundra tusen kronor var.
 
Men vad ledsamt. En av de hade sett fram emot det där arvet som fattigpensionär hon är. Skulle underlättat en hel del för henne ekonomiskt.. :cry:

Om det finns något klandervärt med testamentet kan det ju vara värt att nå en förlikning med de övriga arvtagarna eftersom man ändå lär förlora i rätten.

Klandervärt kan ju t ex vara att laglotter kränks.
 
Men vad ledsamt. En av de hade sett fram emot det där arvet som fattigpensionär hon är. Skulle underlättat en hel del för henne ekonomiskt.. :cry:


Ja det är sorgligt med arvstvister och att folk inte kan nöja sig med vas de får såvida det inte finns något klandervärt eller brottsligt bakom då. Men om folk bara bråkar för bråkandets skull är avskyvärt tycker jag. Det är ju pengar man inte skulle haft från början.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 810
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 394
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 125
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp