Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Ainon

Trådstartare
Min far och mot skiljde sig för dryga året sedan och det stora sovrummet har inte blivit använt sedan dess. I påsk så ska jag vakta huset medans mamma är i fjällen och jag tänkte ta och göra om där inne totalt, nya tapeter/färg, textilier osv osv.

Skulle behöva lite tips och ideer.
18713425.jpg


Tjocka strecket neråt är dörren och det övre är ett fönster.
Rummer är drygt 3,8x3,8 (m)
Garderoberna är vita, väggarna har jag redan hunnit slipa, spackla och grundmåla.
Det är ett ganska mörkt rum trots fönstret, fönstret går nämligen till en liten del av gården som är omgärdad av väggar eller häck nästan helt., lummigt där också.

Det som måste få plats i rummet är en stor dubbelsäng och en platt vägghängd tv.

Massor med inspiration tack :banana:

(pst, ja jag vet att jag får göra om rummet)
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Ja jag är galen i vitt eller brutet vit tycker att du ska måla, tapetsera med så ljusa neutrala färger som går för att ljusa upp rummet och få det att se större ut också.

Nu är jag inte mycket för fondväggar, men väggen mittemot fönstret vid dörren kan du ju ha en glad blommande tapet i orange eller så.
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Åt vem ska rummet renoveras - dej eller mamma?

Jag tror att en orange eller röd fondvägg MITTEMOT fönstret kan bli väl häftigt - den klatchiga färgen "färgar av sig"/speglar sig på de andra väggarna. Bodde en gång i en sån lägenhet. Trodde det brann i köket. Men det var solen som lyste in i det rödtapetserade sovrummet och färgade väggarna i köket utanför brandröda!
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Åt vem ska rummet renoveras - dej eller mamma?

Jag tror att en orange eller röd fondvägg MITTEMOT fönstret kan bli väl häftigt - den klatchiga färgen "färgar av sig"/speglar sig på de andra väggarna. Bodde en gång i en sån lägenhet. Trodde det brann i köket. Men det var solen som lyste in i det rödtapetserade sovrummet och färgade väggarna i köket utanför brandröda!

Det är tänkt att bli min mammas sovrum.

Tack för tipsen båda, ska ta och fundera lite. Gillar idéen med en tydlig fondvägg.
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Sandbeige enfärgade väggar och den vänstra som brun fondvägg, ev med schablonmålningar i annan brun nyans. :idea: Likadana schabloner men i beige på garderobsdörrarna! Brunt kanske låter trist men det finns ju med glitter/glans/sammetseffekt.
Hmm...mörkblått tak med stjärnhimmel...

Så skulle jag vilja ha det iaf ;) tycker det är väldigt kvinnligt och 6igt:o dessutom är det jordfärger som känns lugnande i sovrum.
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Det är ett ganska mörkt rum trots fönstret, fönstret går nämligen till en liten del av gården som är omgärdad av väggar eller häck nästan helt., lummigt där också.
Det kanske går att trimma upp lite växtlighet utanför fönstret också så att man får in lite mer ljus. Bara en tanke!

I rummet tycker jag att du ska ha en ljus varm färg (sandbeige lät bra), men bruna och rosa nyanser.

Lägger in lite bilder på sovrum jag tyckte var snygga:

Gillar ALLT i detta sovrummet
indo_118260_1_a.jpg


Själva rummet är kanske inte så fint, men färgerna gillade jag.
venice_15608_c.jpg


Såhär är det väl knappast många som har, men man känner verkligen värmen i det där sovrummet. Bra färger och belysning.
bedroom4.jpg


Några random jag gillade:
Amelia.jpg


BH0511-111a_e_9c53654d7f7c9c72667efde1daba6b35.jpg


Och kom ihåg att köpa nya fina påslakan. Om det är en dubbelsäng, har hon ett dubbeltäcke eller två stycken enkeltäcken? Har hon inte ett dubbeltäcke se till att köpa det till henne!
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Oh, jag vill tjuvåka på den här tråden!

Funderar på att måla om mitt sovrum till ljust ljust grönt på tre väggar, och låta väggen med fönster (en kortsida) vara vit.

Men började sen fundera - går det att inreda mot det? Är man fast med beiga eller gröna sängkläder och ljust träfärgade möbler samt vitt?

Inspiration sökes AKUT - jag kan bara inte flytta in i ett sovrum med hård-i-magen-bruna väggar! :D


Ytterligare info: Köket är vitt och rejält vackert grönt, mild sommarängsvariant, och vardagsrummet är sand-beige, kommer att bli lite choklad över det rummet med brun soffa och lite sånt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Nu börjar tråden bli gammal - och rummet kanske är klart, men jag hann inte leta upp tråden igen då jag var inloggad förra veckan.

Tänkte ändå som så att:

Under fönstret skulle det kanske passa med en byrå. På den kan man ha nån blomma eller så, så byrån är liksom ett fönsterbräde samtidigt.

På väggen till vänster skulle det kanske passa med en spegel nära fönstret. Då får man in mer ljus från fönstret och så kan man spegla sig då man står och rotar i garderoben efter nåt att ha på sig.

Fondvägg kan vara samma vägg som spegeln hänger på. Fondväggen syns då bäst då man kommer in i rummet. Är fondväggen häftig i färg eller mönster så är en spegel lite "lugnande" speciellt om motstående vägg är i diskretare färg eller omönstrad.

Sängen kan stå mot fondväggen. Då ser man inte det häftigaste mönstret då man ska somna. Med sängen till vänster kommer man lätt fram till garderoberna från dörren.

Tv:n vill jag se från sängen. Den skulle jag då sätta på väggen till höger om dörren. Tvn ska inte hänga på en mönstrad fondvägg, det blir för rörigt. Detsamma blir det om man kan se spegeln och tvn samtidigt, speciellt om man ser en spegelbild av tvn i ögonvrån.
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Och kom ihåg att köpa nya fina påslakan. Om det är en dubbelsäng, har hon ett dubbeltäcke eller två stycken enkeltäcken? Har hon inte ett dubbeltäcke se till att köpa det till henne!

Eller inte! Har hon inte ett dubbeltäcke så kanske det är för att dubbeltäcken är hemska skapelser från helvetet, som endast finns till för att de som vistas under dem ska drabbas av sin sänggrannes kroppsvärme och snabbt täckas av ett och ett halvt lager svett. Dessutom måste man slåss om täcket.

Skämt åsido - jag hade ALDRIG valt ett täcke framför två. Det må vara marginellt snyggare, men det är i princip omöjligt att sova så.
 
Sv: Ett omgjort sovrum i present, idéer sökes

Fast man kan ju ha ett dubbeltäcke även när man sover själv så man riktigt kan gosa in sig i täcket utan att riskera att det tar slut.:D

Om man sen har sänggranne någon gång och tycker det blir för varmt att vistas under samma täcke kan man ju ha ett extra täcke. Så slipper man slåss om täcke.

Det beror väl på hur ofta man har sängpartner och om man gillar att dela täcke eller inte. :p ett vanligt täcke räcker inte till mig längre när jag sover, går ju inte att kura ihop sig.

Eller inte! Har hon inte ett dubbeltäcke så kanske det är för att dubbeltäcken är hemska skapelser från helvetet, som endast finns till för att de som vistas under dem ska drabbas av sin sänggrannes kroppsvärme och snabbt täckas av ett och ett halvt lager svett. Dessutom måste man slåss om täcket.

Skämt åsido - jag hade ALDRIG valt ett täcke framför två. Det må vara marginellt snyggare, men det är i princip omöjligt att sova så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp