"Ett renrasigt helvete" - min cavalier

Ferrari

Trådstartare
Efter att ha sett på den här dokumentären och de berättade om sjukdomen SYRINGOMYELIA så började jag fundera lite. Jag och min familj har en 9 år gammal cavalierhanne som haft en del lite annorlunda beteenden under sitt liv.

Det började med att han ibland bara kunde stanna upp, böja huvudet uppåt & lite bakåt och ungefär snappa i luften. Ibland kunde detta få honom att pipa & gnälla till ganska ordentligt. Inte alla gånger. Dessa "anfall" kunde komma med jämna mellanrum, när det var som värst fick han det ungefär 2-3 gånger under en månad.

Vi har varit inne och undersökt honom, ifall han har haft någon fästingsjukdom eller något annat som skulle kunna åstadkomma detta. När vi berättade detta för veterinären blev denne helt fundersam, och bad oss filma detta. Dock så var vi inte jättebekymrade, för normalt sett fick han det bara någon gång i månaden - och det varade bara en kort stund. Sen var allt bra igen. Veterinären och vi diskuterade epilepsi, men det kändes inte så troligt.

Hösten 2007 så kom jag hem till en apatisk hund. Han kunde inte äta eller dricka. Han bara låg. Inne hos veterinären försökte de titta i munnen på honom. Han skrek av smärta när de försökte öppna munnen på honom. De trodde han hade käkmuskelinflammation - men blodproverna visade negativt. Han började gå på kortison, en ganska hög dos till en början, han fortsatte att gnälla den första veckan vid mat. Sen så försvann alla symptom helt. Och sen dess har han inte haft några "anfall" överhuvudtaget.

Något som dock inte stämmer är kliandet. Han har aldrig kliat sig på det sättet som de visade i en dokumentär. Det som han däremot har gjort ett antal gånger är att frenetiskt slicka sig på tassarna, så att det blivit sår, och så har vi dom gångerna till slut fått bryta det genom att sätta på honom en tratt.

Men vad tror ni - vad hade han för problem egentligen? Förmodligen lär vi väl aldrig få veta det. Men denna dokumentär, med denna sjukdom, satte griller i huvudet på mig. De sa ju att vissa hundar knappt visade några symptom alls, och just det att han höjde huvudet uppåt & lite bakåt samt gnällde kan ju om man tänker efter, vara ett tecken på att han har ont i nacke/huvud.

Känner mig som en dålig hundägare när jag inte undersökt detta närmre. Men trots allt så var jag ung när vi fick honom, och det är först nu jag börjat fundera bra mycket mer på det här. Har sökt en del på internet men aldrig funnit ett svar. Inga blodprover har visat något. Så, det har helt enkelt blivit så att man tänkt att det inte varit något livshotande i varje fall.

Nu mår han ju toppen, har varit helt kärnfrisk sedan vintern 2007.

Så, låt oss spekulera i vad min lilla Charlie har för dold sjukdom bakom sina gamla "anfall".
 
Sv: "Ett renrasigt helvete" - min cavalier

Det kan kanske vara det.. Eftersom hundarna med detta inte alltid visar sina symptom. Men just skrikandet som du beskriver och de "obefogade" rörelserna kan tyda på något neurologiskt.

Jag och min kompis diskuterade just detta idag, hon har en cavalier från just storbrittaninen och han har aldrig visat något, men risken är ju där, hur som helst.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete" - min cavalier

Det är just det som får mig att tänka på det. Men hur kommer det sig isåfall att han inte haft några såna här anfall sen den 5 månader långa kortisonbehandlingen (som veterinären för övrigt ordinerade fastän det inte fanns någon bevisad sjukdom).

En tanke kan vara det att hjärnan kanske hade svullnat upp, för han var lätt svullen i ansiktet. Att det orsakade detta slutgiltliga som ledde till veterinären och 5 dagar inlagd på IVA. Efter detta var han ju väldigt öm, hade ont och gnällde en del.

Men som sagt, mycket spekulationer.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete" - min cavalier

Syringomyelia är en progressiv neurologisk sjukdom.

Vanligaste symtomen är att hunden känner obehag i området runt nacken eller skuldrorna, vilket resulterar i att hunden börjar klia sig.

Kliandet förvärras när hunden är upphetsad eller går i koppel, oftast kliar sig hunden bara på ena sidan. Det kan även yttra sig som överkänslighet runt huvudet, nacken och frambenen. Hunden kan också gnälla eller skrika utan någon synlig orsak. Detta stämmer ju in på Charlie.

Orsaken är på en missbildning i bakhuvudets skallben. Missbildningen gör skallen för trång och hjärnan kläms ihop med neurologiska skador som följd. Det är alltså skallbenets missbildning som orsakar sjukdomen.

Symtomen debuterar ofta mellan 3 mån till 3 års ålder, men kan även dyka upp senare. Sjukdomen förekommer hos tikar och hanar, samt i alla färgvariater. Hos Charlie började symptomen dyka upp runt 2 års ålder

Korrekt diagnos ställs med hjälp av magnet röntgen.

Rekommendationer från forskare är att:
- inte para nära besläktade hundar med varandra
- vänta tills hunden är 3 år innan den används i avel (vilket även passar bra ur hjärtsynpunkt)
- var uppmärksam på symtomen

Den här sjukdomen förekommer hos Cavalier King Charles Spaniel. Han är en cavalier king charles spaniel.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete" - min cavalier

Är hunden röntgad?

Det är nästan omöjligt säga vad det är. Som liten jämförelse har jag haft två greyhounds som förutom att de varit äldre när symptomen kommit, skulle kunnat ha varit Charlie. Och de hade absolut inte syringomyelia =)

Hund 1 började 'oprovocerat' skrika till plötsligt. Försvann lika fort som det startade, och när man klämde igenom honom så nada. Undersökte, hittade inget. Det blev värre över något år, och då skrek han mest när han böjde halsen/huvudet i en viss vinkel, och gjorde man likadant på honom skrek han. Han visade sig sedemera ha en inflammation i nacken.

Hund 2 skrek också till ibland, kunde gå månader mellan gångerna, och ibland vara flera stycken/dag. Utreddes i flera omgångar med röntgen och prover osv. Hittade inget. Ibland kunde hon vara väldigt öm om man böjde halsen åt ena sidan, andra dagar bra. Vissa perioder var hon 'sänkt' mådde uppenbart inte bra och som sagt den där smärtan. När hon var som sämst var hon öm från nacke ner till bogen. Enda 'fel' man hittade var spända muskler då, men ingen förklaring till varför de var spända.

Ironiskt och förbluffande nog upptäcktes några år senare att hon hade kroniska förändringar på sin livmoder som hade kommit under lång tid (år). Livmodern togs bort - 'nacksymptomen' kom aldrig någonsin mer tillbaka efter livmoderop.

Kortison dämpar immunförsvaret och är antiinflammatoriskt, och hjälper vid en lång rad smärtsamma, inflammatoriska tillstånd, och det kan vara anledningen till att det hjälper.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete" - min cavalier

Han har har aldrig blivit röntgad, tyvärr. Och nu när han mår så bra så lär han nog aldrig bli det heller. Men klart att man undrar vad som är/var felet på honom...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 367
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 679
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp