Ett täcke på, ett täcke av

Där jag står ingår inte täckesbyte. Man kan köpa den tjänsten av personalen om man vill, men det är nog bara ett fåtal som gör på hela anläggningen. De flesta står med utetäcket inne. Större delen av året går det bra, inte någon dramatisk temperaturskillnad mellan ute och inne.
Så skulle jag ha gjort om jag hade inackorderingar. Våra egna tre står står med utetäcket på även inne. På morgnarna innan jobbet har jag ingen lust att stå och borsta hästar och lägga på täcken tunga av gårdagens lera. Nu kan jag lägga ut hö i lådorna och släppa ut hästarna med stalljacka och stallskor, behöver inte ett helt ombyte dessutom. Som plus torkar täckena bäst om de ligger på hästen (förutsatt givetvis att de är torra under).
 
Så skulle jag ha gjort om jag hade inackorderingar. Våra egna tre står står med utetäcket på även inne. På morgnarna innan jobbet har jag ingen lust att stå och borsta hästar och lägga på täcken tunga av gårdagens lera. Nu kan jag lägga ut hö i lådorna och släppa ut hästarna med stalljacka och stallskor, behöver inte ett helt ombyte dessutom. Som plus torkar täckena bäst om de ligger på hästen (förutsatt givetvis att de är torra under).
Det funkar fint om det är ungefärligen samma temp ute som inne. Men funkar dåligt i de stall där temperaturen diffar. För många hästar funkar det iofs dåligt med samma temp med. För ute i hage med blåst och nederbörd är många mer frusna än inne i lä.

Så jag tycker inte per definition det är fel men man ska vara försiktig att göra det av bekvämlighet anser jag
 
Det funkar fint om det är ungefärligen samma temp ute som inne. Men funkar dåligt i de stall där temperaturen diffar. För många hästar funkar det iofs dåligt med samma temp med. För ute i hage med blåst och nederbörd är många mer frusna än inne i lä.

Så jag tycker inte per definition det är fel men man ska vara försiktig att göra det av bekvämlighet anser jag

Prinsessponnyn skulle hata att ha täcke inomhus. Hon anser att man inte får bli blöt, därav täcke. Men inne kan man inte bli blöt, så då blir det upprörda känslor. ;)
 
Jag tror det får bli diskussion med tilltänkt stall (den dag jag hittar ett passande) att helt enkelt betala lite extra för att borsta av spån/halm (mycket mjuk borste och godis) på morgonen, så hon kan ha täcke ute och vara naken inne.

Tack alla för bra svar, intressant hur man löser det på olika vis. :)
 
Jag tror det får bli diskussion med tilltänkt stall (den dag jag hittar ett passande) att helt enkelt betala lite extra för att borsta av spån/halm (mycket mjuk borste och godis) på morgonen, så hon kan ha täcke ute och vara naken inne.

Tack alla för bra svar, intressant hur man löser det på olika vis. :)
Nu vet jag inte om du har reella planer på att i närtid hitta stall. Men min erfarenhet är att det generellt är MYCKET svårt hitta stall där massa olika speciallösningar är okej. Helt enkelt för det tar för mycket tid. En häst är sällan problem men 10-20-30 hästar med samma blir snabbt väldigt mycket tid

Det är med andra ord sannolikt enklare att börja träna ponnyn ha täcke inne eller snabbt bli nödtorftigt avborstad det värsta spånet utan särskilda mankemang
 
Det funkar fint om det är ungefärligen samma temp ute som inne. Men funkar dåligt i de stall där temperaturen diffar. För många hästar funkar det iofs dåligt med samma temp med. För ute i hage med blåst och nederbörd är många mer frusna än inne i lä.

Så jag tycker inte per definition det är fel men man ska vara försiktig att göra det av bekvämlighet anser jag
Jag var tveksam till att ha utetäcket inne först, tänkte på ev temperaturskillnader osv. Sen kom jag på att det innetäcke jag använt mest på vintern (när jag stod i stall där täckesbyte ingick) var varmare än mitt tjockaste utetäcke🤣😅

Men håller med om att man såklart måste tänka kring vad man har för typ av stall osv.
 
Så skulle jag ha gjort om jag hade inackorderingar. Våra egna tre står står med utetäcket på även inne. På morgnarna innan jobbet har jag ingen lust att stå och borsta hästar och lägga på täcken tunga av gårdagens lera. Nu kan jag lägga ut hö i lådorna och släppa ut hästarna med stalljacka och stallskor, behöver inte ett helt ombyte dessutom. Som plus torkar täckena bäst om de ligger på hästen (förutsatt givetvis att de är torra under).
Ja och jag har alla gånger hellre utetäcket inne än att de ska ha innetäcket under ute. Mest för att jag är rätt kinkig kring täckespassform och upplever att ganska få innetäcken har lika bra passform som utetäcken. Framförallt när hästarna rör sig.

Håller förövrigt med om att täckena torkar bäst på hästen. Mina täcken blir aldrig blöta igenom och de blir inte heller supertunga eller liknande. Tar man däremot av täcket så är det ju fuktigt på insidan på nolltid..
 
Jag var tveksam till att ha utetäcket inne först, tänkte på ev temperaturskillnader osv. Sen kom jag på att det innetäcke jag använt mest på vintern (när jag stod i stall där täckesbyte ingick) var varmare än mitt tjockaste utetäcke🤣😅

Men håller med om att man såklart måste tänka kring vad man har för typ av stall osv.
Min står i hage utan träd/vindskydd, med begränsat foder. Det är ett par minusgrader. Idag har han ute 100 grams täcke med hals. Det skulle han bli helt kokt under inne i stallet där det är ett par plusgrader. Inne har han 100 gram stalltäcke. Men trots samma tjocklek blir han varmare under utetäcket (andas sämre?) Även om man fäller ner halsen. Sen när det är såg minus 10 ute och fortfarande nån plus inne och han har 250 gram ute skulle det ju bli ännu större problem inne.

En annan häst skulle kanske inte ha minsta problem med samma sak dock.

Och att ha dubbla täcken får fö min problem med. Det blir skav. Omöjligt få samma passform med stalltäcke under som med bara utetäcke
 
Min står i hage utan träd/vindskydd, med begränsat foder. Det är ett par minusgrader. Idag har han ute 100 grams täcke med hals. Det skulle han bli helt kokt under inne i stallet där det är ett par plusgrader. Inne har han 100 gram stalltäcke. Men trots samma tjocklek blir han varmare under utetäcket (andas sämre?) Även om man fäller ner halsen. Sen när det är såg minus 10 ute och fortfarande nån plus inne och han har 250 gram ute skulle det ju bli ännu större problem inne.

En annan häst skulle kanske inte ha minsta problem med samma sak dock.

Och att ha dubbla täcken får fö min problem med. Det blir skav. Omöjligt få samma passform med stalltäcke under som med bara utetäcke
Ja de är ju olika. Men de flesta hästar har ju en ganska bred ”komfortzon” temperaturmässigt så några grader hit eller dit brukar inte spela så stor roll.
Jag köper ibland täckestjänst kring sen vår/tidig höst när det är så varmt på nätterna att jag vill ha henne naken inne men att täcke krävs ute, samt ibland i de kallaste perioderna om det är typ 20 minus ute men några få plus inne.
Annars har vi ofta ganska mild vinter och har öppet så mkt det går i stallet så det är relativt lika temperaturer + att jag har hennes fönster öppet en hel del i boxen. För de flesta hästar är det helt lugnt att ha samma täcke ute i typ 2 minus som inne om stallet håller typ 3 plus.

Jag vill inte heller ha dubbla täcken.
 
Hästar har större komfortzon än människor. I stallet jag står har det inte varit några problem med samma täcke ute som inne trots att det skilja en hel del, är kallstall men håller några plusgrader inne även vintertid.
Ute rör sig hästarna mycket iom stora hagar, har även tillgång till vindskydd. Upplevt dem mer kalla när de står stilla på box.
 
Det funkar fint om det är ungefärligen samma temp ute som inne. Men funkar dåligt i de stall där temperaturen diffar. För många hästar funkar det iofs dåligt med samma temp med. För ute i hage med blåst och nederbörd är många mer frusna än inne i lä.

Så jag tycker inte per definition det är fel men man ska vara försiktig att göra det av bekvämlighet anser jag
Håller verkligen med. Hos oss skulle det aldrig funka eftersom det blir så pass varmt i stallet jämfört med utomhus.
 
Hästar har större komfortzon än människor. I stallet jag står har det inte varit några problem med samma täcke ute som inne trots att det skilja en hel del, är kallstall men håller några plusgrader inne även vintertid.
Ute rör sig hästarna mycket iom stora hagar, har även tillgång till vindskydd. Upplevt dem mer kalla när de står stilla på box.
Fast det hjälper ju inte de hästar som det inte funkar för. Dvs de som står och svettas i sina utetäcken inne. Eller fryser ute om de har tunna nog täcken för att vara lagom inne.

Det är just det individuella man måste ha i åtanke. Dvs funkar det är det perfekt - men ha koll så det verkligen funkar

Min får 1 kg ute kl 7, 10.30 och 14.30. Äts upp på ca 20 min/gång. Står i hage utan vindskydd eller skog och ganska trist hage (inte mkt att göra). Har kompis i hagen som dock inte är så leksugen. Han frös arslet av sig när jag täckade honom som förra året (då stod vi i annat stall). Så jag fick öka täckningen.

Inne får han 1 kg vid intag kl 18. Sen får han 3 kg hösilage och 4 kg halm vid 20-21. Dvs inne har han fri mat i princip hela natten. Och står i lä/skydd för nederbörd. Så jag är inte alls förvånad det blir för varmt inne med utetäcket. I förra stallet som hade mer varmt stall, ca 5 plus, så om de tagit in kl 16 och jag kom 18 så stod han och svettades under sitt 50 gr utetäcke de dagar han haft det. Även hans mamma var lika,svettades under ofodrat regntäcke. Andra hästar i samma stall stod inne med 200 gram utan problem. Däremot behövde man sällan öka hennes täckning. Hon hade 100 gram från minus 5 och neråt. Punkt. Men det löste inte problemet inne/ute om hon skulle behövt ha täcket på inne.

Det vore jävligt mkt enklare om all hästar kunde bete sig likadant...
 
Fast det hjälper ju inte de hästar som det inte funkar för. Dvs de som står och svettas i sina utetäcken inne. Eller fryser ute om de har tunna nog täcken för att vara lagom inne.

Det är just det individuella man måste ha i åtanke. Dvs funkar det är det perfekt - men ha koll så det verkligen funkar

Min får 1 kg ute kl 7, 10.30 och 14.30. Äts upp på ca 20 min/gång. Står i hage utan vindskydd eller skog och ganska trist hage (inte mkt att göra). Har kompis i hagen som dock inte är så leksugen. Han frös arslet av sig när jag täckade honom som förra året (då stod vi i annat stall). Så jag fick öka täckningen.

Inne får han 1 kg vid intag kl 18. Sen får han 3 kg hösilage och 4 kg halm vid 20-21. Dvs inne har han fri mat i princip hela natten. Och står i lä/skydd för nederbörd. Så jag är inte alls förvånad det blir för varmt inne med utetäcket. I förra stallet som hade mer varmt stall, ca 5 plus, så om de tagit in kl 16 och jag kom 18 så stod han och svettades under sitt 50 gr utetäcke de dagar han haft det. Även hans mamma var lika,svettades under ofodrat regntäcke. Andra hästar i samma stall stod inne med 200 gram utan problem. Däremot behövde man sällan öka hennes täckning. Hon hade 100 gram från minus 5 och neråt. Punkt. Men det löste inte problemet inne/ute om hon skulle behövt ha täcket på inne.

Det vore jävligt mkt enklare om all hästar kunde bete sig likadant...

Visst är det så, alla är individer.
Vara går ute 06 - 22 i en stor gräshage, 2.5 ha.
Min har varit väldigt frusen hos tidigare ägare, här har jag istället fått byta till tunnare täcke ute eftersom hon varit för varm.
Min förra jag hade i samma stall var likadan, även stallägarens hästar klarar sig fint med samma täcke 😊
 
Visst är det så, alla är individer.
Vara går ute 06 - 22 i en stor gräshage, 2.5 ha.
Min har varit väldigt frusen hos tidigare ägare, här har jag istället fått byta till tunnare täcke ute eftersom hon varit för varm.
Min förra jag hade i samma stall var likadan, även stallägarens hästar klarar sig fint med samma täcke 😊
Ja och framförallt det där med när förutsättningarna ändras, vilket du också beskrev när en tidigare frusen kunde gå ner i täckning hos er
 
Ja och framförallt det där med när förutsättningarna ändras, vilket du också beskrev när en tidigare frusen kunde gå ner i täckning hos er

Ja, vilket är ganska naturligt iom större hage och mer naturlig rörelse samt vindskydd.
Inne har hon fri tillgång på hösilage samt står på halm. Stallägaren checkar hästarna vid in och utsläpp så ingen är för varm, kall eller blöt 😊
 
Ja, vilket är ganska naturligt iom större hage och mer naturlig rörelse samt vindskydd.
Inne har hon fri tillgång på hösilage samt står på halm. Stallägaren checkar hästarna vid in och utsläpp så ingen är för varm, kall eller blöt 😊
Mm. Jag är dock fortfarande chockad hur min kunde gå från helt ofrusen till rejält frusen bara av ändrade förhållanden
 
Jag har jobbat eller stått uppstallad i ett antal stall med det upplägget och i inget av det har det någonsin ingått att borsta av hästen innan utsläpp. Personalen drar av det värsta med handen, sen på med täcke, ingen häst har fått skav av lite spån under täcket, ingen rullar extra mkt i hagen och de flesta är rena under täcket när de kommer in och täcket tas av.
 
Vi har haft ett täcke på/1 av. Dvs på med ett vid utsläpp och av med ett vid insläpp. Eller tvärt om. Om det var fint väder men kallt hade vi hellre täcke på "inne" (i utebox) än ute i solen.

Nu går mina mest nakna oavsett. tanten har skydd i hagen och blir det nederbörd brukar vi sätta på täcke kvällen innan för att underlätta.
 
Ja det är ju den som driver stallet som bestämmer vad som är rimligt.

Personalen hos oss borstar av hästarna och lägger på utetäcke. Min har stalltäcke och behöver inte borstas. Jag kan ju tycka att det tar lika lång tid att ta av stalltäcket o lägga på utetäcket, som att borsta av spån på båda sidor och sedan lägga på utetäcket. Men täckesbyte ingår inte och vi kan inte köpa till tjänster (säkert eftersom det inte direkt efterfrågas heller) men då måste hon gå med dubbla täcken ute. Vi har minst +8 i stallet och enda gången jag hade haft utetäcke inne är om stallet håller runt 0 eller lägre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 454
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 279
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp