Eventuella biverkningar av en kort kortisonkur

EmmaBovary

Trådstartare
Börjar med en disclaimer, den rationella sidan av mig vet bättre. Jag har läst på fass, jag har talat med läkare och jag vet att risken för biverkningar av kortison är mindre vid en kort tur. Jag vet också med mig att jag haft tur, jag har bara behövt använda kortison som pre-medicinering inför min bromsmedicin, inte vid några skov (peppar peppar). Men nu står jag här med en förpackning av Prednisolon 5 mg som jag ska ta fem stycken av, en gång om dagen i fem dagar mot min luftrörskatarr som aldrig ger med sig och även om jag borde veta bättre så är jag paniskt rädd för att min kropp ska samla på sig vätska och att mina sömnsvårigheter ska bli värre. :( Utöver det så är jag lite ledsen över att det gick från "Du får hostmedicin utskrivet, blir det värre kan du kanske få en kortisonkur" via. samtal med sköterskor när jag behövt förnya receptet som sa att det inte är farligt att äta hostmedicin ett tag, till att få lite skäll, fått lyssna på hjärtat och "blir det inte bättre måste jag boka en lungröntgen". Hade jag vetat om det från början hade jag inte härdat ut som jag gjort.

Finns det någon här med erfarenheter av att äta kortison en kort tid? Hinner det hända mycket på den tiden? Den ätstörda delen av mig, som oftast är under kontroll numera, skenar som fan.
 
Bästa medicin som finns! Jag blir hypad och orkar med vad som helst. Är aldrig så effektiv som då jag äter kortison. Har också ätit 5x6 om dagen i typ tio dagar plus upp-och nedtrappning.
 
Min sista kur tog jag kortison i 5 manader mot crohn's. Jag har inte matt sa bra pa mycket lange.
Predisone tar jag ibland mot reumatismen ... ocksa det gor att jag mar super bra. Alla effekter av kortison har varit mycket possitiva och jag har inte markt nagra bieffekter efter att jag slutat.
 
Jag äter såna kurer varje år pga astma. Får inga negativa biverkningar, blir lite piggare men framförallt så får jag luft!
Hinner inte hända så mycket på 5 dagar. Gapa och svälj så får du må bättre :)
 
Börjar med en disclaimer, den rationella sidan av mig vet bättre. Jag har läst på fass, jag har talat med läkare och jag vet att risken för biverkningar av kortison är mindre vid en kort tur. Jag vet också med mig att jag haft tur, jag har bara behövt använda kortison som pre-medicinering inför min bromsmedicin, inte vid några skov (peppar peppar). Men nu står jag här med en förpackning av Prednisolon 5 mg som jag ska ta fem stycken av, en gång om dagen i fem dagar mot min luftrörskatarr som aldrig ger med sig och även om jag borde veta bättre så är jag paniskt rädd för att min kropp ska samla på sig vätska och att mina sömnsvårigheter ska bli värre. :( Utöver det så är jag lite ledsen över att det gick från "Du får hostmedicin utskrivet, blir det värre kan du kanske få en kortisonkur" via. samtal med sköterskor när jag behövt förnya receptet som sa att det inte är farligt att äta hostmedicin ett tag, till att få lite skäll, fått lyssna på hjärtat och "blir det inte bättre måste jag boka en lungröntgen". Hade jag vetat om det från början hade jag inte härdat ut som jag gjort.

Finns det någon här med erfarenheter av att äta kortison en kort tid? Hinner det hända mycket på den tiden? Den ätstörda delen av mig, som oftast är under kontroll numera, skenar som fan.

I stort sett ingen risk för biverkningar förutom sömnstörningar (om du tar dem för sent på dagen).
Om du har diabetes - låt bli att mäta blodsockret under kuren.
 
Mitt ex fick kurer pga astma och han fick lite svårt att sova (svåra sömnstörningar i grunden). Men det var ju bara så länge kuren varade, och vägdes med råge upp av de positiva effekterna.
 
I stort sett ingen risk för biverkningar förutom sömnstörningar (om du tar dem för sent på dagen).
Om du har diabetes - låt bli att mäta blodsockret under kuren.
Jag har ganska rejäla insomningsproblem, så det var biten utöver viktuppgång som jag var orolig för. Hade koll på risken för sömnstörningar, blev lite lustigt när läkaren viftade bort det och råkade skriva att jag skulle ta en tablett fem gånger om dagen ;) Men apotekaren rätade ut den lilla fadäsen + att han sa nog fem en gånger per dag. Har inte diabetes, som tur är! Men tack för svar. :)
 
Bästa medicin som finns! Jag blir hypad och orkar med vad som helst. Är aldrig så effektiv som då jag äter kortison. Har också ätit 5x6 om dagen i typ tio dagar plus upp-och nedtrappning.
Haha, jo jag vet många som älskar hur effektiva de blir på kortison. Men jag har lite problem med psykisk ohälsa, utöver allt annat, som gör att jag blir nervös inför något som potentiell ändrar grundstämningen. Jag fick inte höra att att jag ska trappa ner något, men det måste väl betyda att det inte behövs eftersom att det är så kort tid, antar jag. Tack för svar iaf :)
 
Haha, jo jag vet många som älskar hur effektiva de blir på kortison. Men jag har lite problem med psykisk ohälsa, utöver allt annat, som gör att jag blir nervös inför något som potentiell ändrar grundstämningen. Jag fick inte höra att att jag ska trappa ner något, men det måste väl betyda att det inte behövs eftersom att det är så kort tid, antar jag. Tack för svar iaf :)

En så kort kur behöver inte trappas ned. Och ta - förstås - alla fem på morgonen så brukar inte sömnen påverkas.
Om du inte har bipolär sjukdom så behöver du nog inte vara orolig över det psykiska. Det som kan hända är att man blir mer mot det maniska hållet.
 
Varför ska man inte mäta blodsockret?
för att det stiger, och under fem dagar kanske man inte vill veta det (utom, vilket jag borde ha skrivit, om man har typ 1 diabetes) eftersom man oftast inte behöver bry sig om ett kortvarigt förhöjt blodsocker (utom som sagt vid typ 1 diabetes).

Klantigt formulerat av mig, och utifrån att jag i stort sett inte träffar typ ettor utan enbart typ tvåor
 
Har man typ 1 bör man verkligen kolla blodsockret under kortisonkur. Vi fick hacka* mammas insulinpump för att den skulle kunna ge så mkt insulin som hon behövde under sina kurer.

Ja... faktiskt hacka. Med hjälp av läkare förstås.
 
Åt en sådan 5-dagars kur förra veckan pga pollenallergi.

Fick inte alls mer energi (som jag sett fram mot) utan var så trött att jag sov massor extra dagtid! Upplevde att jag samlade på mig lite mer vätska, lite svullen i fingrar tex, men inte mkt
 
Jag har tagit de flertalet gånger under senaste åren när jag blir förkyld och får problem med andningen. Allt mellan 5 dagar upp till 10 dagar. Händer inte så mycket med kroppen på den korta tiden. Är glad att de finns när jag låter som en skördetröska.
Förövrigt har jag med svåra sömnproblem.
 
Funderar så på vad som är vad, utgångsläget var redan jobbigt. Det händer ganska mycket saker samtidigt just nu, har sedan innan problem med psykisk ohälsa och triggas lätt av att exempelvis känna mig svullen. Men allt har liksom trappats upp flera snäpp senaste veckan, känner knappt igen mig själv (och då är jag van vid att ha mycket ångest, det brukar inte kännas främmande). Var exempelvis ute och sprang i ösregnet under gårdagskvällen, vilket var urbota korkat och smärtsamt med tanke på luftrörskatarren. Men kunde liksom inte hantera att magen är mer svullen. Det senare är väl kanske mest så att min ätstörda sida triggas, inte någon sinnesstämning som ändrats. Men det är ju inte bara det, svårt att tänka klart. Det var en märkbar skillnad så sett redan första dagen, det känns konstigt. Något jag inte upplevt när jag pre-medicinerats inför dropp med annat preparat. Vet inte vad jag vill med den här utläggningen heller, sista dagen på kuren imorgon och skulle jag behöva äta mer så kommer jag att ta upp det här med läkaren och vilja testa en annan sort. Men det kanske inte alls är kortisonet som påverkat något alls, jag är inne i en jobbig period sedan innan, men det är just det här med att det inte känns som vanligt. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp