Vad läser du just nu?

Ceta

Trådstartare
Den gamla tråden har hamnat alldeles för långt bak, så tänkte att vi startar en ny fräsch en och hoppas att gamla och nya boknördar hittar hit :)

Tänk på att hålla högt i tak och inte dissa andras boksmak. Allt är ok här, från facklitteratur, deckare, chiklit och noveller :bump:
 
Själv lyssnar jag på Kvinnornas stad av Elizabeth Gilbert. Utspelar sig i NY under andra världskriget. Inte övertygad ännu, men tror det delvis beror på att jag inte riktigt fallit för uppläsaren.

I helgen lyssnade jag på 6e delen i Doggerland-serien. Tyckte den var riktigt bra!
 
Jag har nästan lyssnat klart på Harlan Cobens "Lämna inga spår". Den är bra, ingen fantastisk bok men helt ok. Jag hoppas att allt knyts samman nu i slutet annars blir det nästan som 2-3 berättelser som binds ihop rätt löst.
 
Själv lyssnar jag på Kvinnornas stad av Elizabeth Gilbert. Utspelar sig i NY under andra världskriget. Inte övertygad ännu, men tror det delvis beror på att jag inte riktigt fallit för uppläsaren.

I helgen lyssnade jag på 6e delen i Doggerland-serien. Tyckte den var riktigt bra!
Åh den läste jag för två år sedan (i bokform) Jag gillade den mycket, speciellt miljön och människorna på en offbroadway-teater.
 
Jag håller väldigt, väldigt långsamt på att läsa Starsight av Brandon Sanderson. Tycker den är bra men jag läser mest på sommaren så just nu går det väldigt segt.
 
Har precis läst ut Törnrosens triumf - av Anna Laestadius Larsson.
Utspelar sig i mitten på 1800-talet och handlar om en kvinnorättskämpe (Sophie Sager) som fanns på riktigt och hennes liv.
Jag har totalt snöat in på Anna Laestadius Larsson. Jag älskar hennes historiska romaner med kvinnor i fokus. Jag älskar hennes beskrivningar av dåtiden, det feministiska fokuset, att det förekommer queerpersoner och att hon skriver om kända människor som funnits på riktigt.
Älskade hennes serie om Pottungen/Barnbruden.
 
Har även precis avslutat Detaljerna - av Ia Genberg som vunnit Augustpriset.
Först hade jag lite svårt för hennes sätt att skriva, men sen kom jag rätt snabbt in i det och föll verkligen för sättet hon beskriver olika personer. Den handlar om ett berättarjag som ligger i feber och minns tillbaka till 4 olika personer som på olika sätt funnits i hennes liv. Den är indelad i 4 kapitel, ett för varje person.
Trots att det var drygt tre veckor sedan jag läste ut den återkommer jag då och då i tankarna till en del personer i boken.
Är det någon som läst någon av hennes tidigare romaner?
 
Har precis läst ut Törnrosens triumf - av Anna Laestadius Larsson.
Utspelar sig i mitten på 1800-talet och handlar om en kvinnorättskämpe (Sophie Sager) som fanns på riktigt och hennes liv.
Jag har totalt snöat in på Anna Laestadius Larsson. Jag älskar hennes historiska romaner med kvinnor i fokus. Jag älskar hennes beskrivningar av dåtiden, det feministiska fokuset, att det förekommer queerpersoner och att hon skriver om kända människor som funnits på riktigt.
Älskade hennes serie om Pottungen/Barnbruden.
Låter väldigt intressant, får kolla upp henne. Tack för tipset :D
 
Jag håller på med Chasing Dreams at Hedgehog Hollow av Jessica Rowland. Del fem av de sex som hittills finns om Hedgehog Hollow, ett räddningscenter för igelkottar i England. Supermysig brittisk feelgood! :up:

Därefter väntar senaste boken om Doggerland av Maria Adolphsson och sen Sofia Rutbäck Erikssons senaste släpp. De senare är norrländska mysdeckare med en komisk twist. Välskrivna och underhållande :up:
 
Jag håller på med Chasing Dreams at Hedgehog Hollow av Jessica Rowland. Del fem av de sex som hittills finns om Hedgehog Hollow, ett räddningscenter för igelkottar i England. Supermysig brittisk feelgood! :up:

Därefter väntar senaste boken om Doggerland av Maria Adolphsson och sen Sofia Rutbäck Erikssons senaste släpp. De senare är norrländska mysdeckare med en komisk twist. Välskrivna och underhållande :up:
Åh, gillar mysdeckare så den serien får jag spana in!
Även igelkottarna låter trevlig 💕
 
Åh, gillar mysdeckare så den serien får jag spana in!
Även igelkottarna låter trevlig 💕
Hon har faktiskt tre serier! Katarinas eminenta detektivbyrå är knasrolig men ändå lite kluriga fall. Sen Morden runt med Herkules Persson som är en spinoff på den första serien men med mer låsta rummet gåtor eftersom det utspelar sig på ett kryssningsfartyg. Den sista är Arvidsträsk, lite mörkare och mer seriöst men med en lättare underton.
 
Jag läser just nu Alla förlorade platser av John Boyne. Det är en uppföljare till Pojken i randig pyjamas, som jag inte läst men jag har sett filmen. Den är välskriven och intressant. Jag hoppas att den håller ihop hela vägen.

Innan det läste jag Den andra pandemin av Daniel Sandberg. Väldigt obehagligt ämne men skriven med väldigt platt och tråkigt språk vilket gjorde att den - tack och lov - inte blev särskilt gripande.

Och innan det sträckläste jag Sofie Sarenbrants deckare om Emma Sköld. Jag är inget fan av deckare men tyckte de var underhållande och välskrivna. Men sååå tröttsamt med de ständiga beskrivningarna av hur otroligt snygg Emma är :banghead:
 
Att jag har missat denna tråd 🤔
Jag har sedan i höstas snart plöjt igenom alla Lucinda Rileys böcker på svenska och antagligen de flesta av Jojo Moyes också.

Sitter på tåget och läser när jag pendlar till och från arbetet.
Just nu släpar jag runt på denna;
47618CA3-AEF0-418B-97A7-9ACD71779273.jpeg

Vet inte vad jag ska läsa sen men Kvinnornas stad verkade ju intressant :)
 
Läser just nu Teju Cole - Öppen stad. :)
Har precis tagit upp mitt bokläsande igen och försöker föra in det som rutin att läsa lite varje kväll efter flera års uppehåll. Tänkte börja med att dra igenom en del klassiker, så har sen årsskiftet även läst Maya Angelou - Jag vet varför burfågeln sjunger och J.D. Salingers Räddaren i nöden.
 
Jag lyssnar på nya Doggerland, älskar den serien högt och rent! Nödvändigt ont heter den väl.

Läser också A girl called Justice av Elly Griffiths, första boken om en tolvårig (tror jag) tjej som löser mord på en internatskola i England. Inte kommit så långt men den är rolig och rar hittills.

Och så Morden i Marlow, av Robert Thorogood som verkar rätt kul och lättläst.

Kronan på verket - prins Harrys Spare. Den håller förvånansvärt hög litterär kvalité. Stycket som tidningarna blåst upp så infernaliskt om hans sexdebut består av fyra rader i boken, så det är inte riktigt lika tabloidaktigt som jag trodde.

Slalomläsare, moi? :D
 
Hon har faktiskt tre serier! Katarinas eminenta detektivbyrå är knasrolig men ändå lite kluriga fall. Sen Morden runt med Herkules Persson som är en spinoff på den första serien men med mer låsta rummet gåtor eftersom det utspelar sig på ett kryssningsfartyg. Den sista är Arvidsträsk, lite mörkare och mer seriöst men med en lättare underton.
När jag sökte på henne på storytel såg jag att jag lyssnat på två av Katarinas eminenta detektivbyrå, men de var lite för tramsiga för mig tyvärr, så blev inte mer.
Kanske skulle kolla på Arvidsträsk då, om den är lite seriösare :)
Läser också A girl called Justice av Elly Griffiths, första boken om en tolvårig (tror jag) tjej som löser mord på en internatskola i England. Inte kommit så långt men den är rolig och rar hittills.
åh, Elly Griffiths får jag spana in! Gillar ju hennes andra serier :D
 
När jag sökte på henne på storytel såg jag att jag lyssnat på två av Katarinas eminenta detektivbyrå, men de var lite för tramsiga för mig tyvärr, så blev inte mer.
Kanske skulle kolla på Arvidsträsk då, om den är lite seriösare :)

åh, Elly Griffiths får jag spana in! Gillar ju hennes andra serier :D
Ja Katarina är lite tramsig, det var alldeles lagom lyssning på jobbet i somras :D men Arvidsträsk är annorlunda! Testa :)
 
Kronan på verket - prins Harrys Spare. Den håller förvånansvärt hög litterär kvalité. Stycket som tidningarna blåst upp så infernaliskt om hans sexdebut består av fyra rader i boken, så det är inte riktigt lika tabloidaktigt som jag trodde.

Slalomläsare, moi? :D
gällande den så tänker jag att den spontant är bättre i pappersform väl? De små inläsningarna man hört av Harry själv känns rätt cringe 🙈
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 228
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp