Examensarbete

Fille

Trådstartare
Jag läser till lärare, åk f-3. I höst ska vi börja skriva examensarbete men redan innan 15/4 ska våra ansökningar med önskemål på ämnen vara inne. Jag funderar på att välja SO i försfa hand och NO eller svenska i andra hand. Men jag har noll ideer på vad jag kan skriva om. Jag ogillar starkt dessa valmöjligheter :angel: Hade varit så mycket lättare om jag fick tre alternativ att välja på... Har ni några tips eller någon tanke? Känns dumt att skicka in alternativen innan jag ens har ett hum...

Alltså inom so kan man ju inrikta sig på bokanalyser, eller hur religion eller samhälle lärs ut idag mot tidigare.
Finns massor av ingångar, kan du peka mot ett lite mindre område?

Alltså inom so kan man ju inrikta sig på bokanalyser, eller hur religion eller samhälle lärs ut idag mot tidigare.
Finns massor av ingångar, kan du peka mot ett lite mindre område?

Jag har ingen ingång :banghead: är nästan nollställd, men gillar SO, gillar dock alla ämnen där. Möjligtvis att jag gillar geografi mindre än de andra ämnena. Men hur religion lärs ut idag vs hur det lärdes ut förr skulle kunna vara intressant och borde ju finnas mkt vettig litteratur!

Jag har ingen ingång :banghead: är nästan nollställd, men gillar SO, gillar dock alla ämnen där. Möjligtvis att jag gillar geografi mindre än de andra ämnena. Men hur religion lärs ut idag vs hur det lärdes ut förr skulle kunna vara intressant och borde ju finnas mkt vettig litteratur!
Absolut och även intervjua SO-lärare hur de ser på det under tid

"förr"? Inser att jag nog är väldigt gammal. (Religion som skolämne kom väl med Lgr 1969, dvs infördes successivt i början av 70-talet)

Skriver ni examensarbete inom ett visst undervisningsämne? Du kan inte fördjupa dig inom pedagogik?
Aktionsforskning är ganska kul, men kanske svårt att genomföra?

Jag läser till lärare, åk f-3. I höst ska vi börja skriva examensarbete men redan innan 15/4 ska våra ansökningar med önskemål på ämnen vara inne. Jag funderar på att välja SO i försfa hand och NO eller svenska i andra hand. Men jag har noll ideer på vad jag kan skriva om. Jag ogillar starkt dessa valmöjligheter :angel: Hade varit så mycket lättare om jag fick tre alternativ att välja på... Har ni några tips eller någon tanke? Känns dumt att skicka in alternativen innan jag ens har ett hum...

Jag tänker att ett examensarbete där man riktar in sig på hur ett visst ämne lärs ut i en klass med elever som har mångkulturell bakgrund är både aktuellt och intressant att fördjupa sig inom kanske? Eller vilka pedagogiska utmaningar som finns för att lära ut t.ex. svenska eller samhällskunskap med elever med skiftande språkkunskaper och kunskap om svenska samhället. Det var några tankar jag fick.

Skriver ni examensarbete inom ett visst undervisningsämne? Du kan inte fördjupa dig inom pedagogik?
Aktionsforskning är ganska kul, men kanske svårt att genomföra?

Vi måste välja ämne att skriva inom! Vad är aktionsforskning? Googlade men förstod inte riktigt :)

Jag tänker att ett examensarbete där man riktar in sig på hur ett visst ämne lärs ut i en klass med elever som har mångkulturell bakgrund är både aktuellt och intressant att fördjupa sig inom kanske? Eller vilka pedagogiska utmaningar som finns för att lära ut t.ex. svenska eller samhällskunskap med elever med skiftande språkkunskaper och kunskap om svenska samhället. Det var några tankar jag fick.

Ja det kan vara intressant! Vi läser mycket mångkulturalitet och elever med svenska som andraspråk! Tack för tips :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Otherside
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 285
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 🌺Nu skriver jag helt öppet om mig även om det är ett starkt ämne. Fast många drabbas eller är, varit anhörig. Men det finns häst i...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: blommma
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka