Excel akuten

Asko

Trådstartare
Hjälp! Sitter på jobbet med en jäkel till excelblad som jag kämpade och googlade med hela eftermiddagen igår och har inte lust med att försöka igen idag 😅 Jag har alltså ett dokument med rader över partnummer som innehåller kolumner med beskrivningar, conditions, antal och serienummer. Se nedan på screenshotten.
Skärmavbild 2024-01-05 kl. 11.01.13.png

Problemet är att i detta dokument så har vi samma partnummer på flera rader som har samma condition, de skulle vi vilja slå ihop och då addera quantity.
Men gud, hur ska man göra detta? 😵‍💫😵
Det närmsta jag kom var med SUMMA.OMF och UNIK med denna formel:
=SUMMA.OMF(F3:F256; E3:E256;UNIK(B3:B256); B3:B256;UNIK(B3:B256))
Men jag har solklart gjort något fel där med E-numren för den bryr sig inte om vilket condition PN-numret har utan adderar alla med samma PN.

Jag orkar inte ens bry mig om att serienumren skulle gärna hamna i samma cell om PN-numret och condition är samma.. 😅 Men om någon kunde lösa även detta i ett trollslag så skulle ni vara en gudagåva 🙇‍♀️
 
Ber om ursäkt, det var fel formel ovan. Den jag lyckades med var denna:
=SUMMA.OMF(F3:F256; B3:B256;UNIK(B3:B256))
Jag försökte med ovan för att få med e-numren (conditions) men lyckades uppenbarligen inte.
 
Jag tror också att en pivottabell är enklaste lösningen. Jag brukar göra makron istället, men kan man inte skriva kod alls är det nog en krångligare lösning (fast det mest går att googla sig fram till).
 
Hjälp! Sitter på jobbet med en jäkel till excelblad som jag kämpade och googlade med hela eftermiddagen igår och har inte lust med att försöka igen idag 😅 Jag har alltså ett dokument med rader över partnummer som innehåller kolumner med beskrivningar, conditions, antal och serienummer. Se nedan på screenshotten.
Visa bifogad fil 136175
Problemet är att i detta dokument så har vi samma partnummer på flera rader som har samma condition, de skulle vi vilja slå ihop och då addera quantity.
Men gud, hur ska man göra detta? 😵‍💫😵
Det närmsta jag kom var med SUMMA.OMF och UNIK med denna formel:

Men jag har solklart gjort något fel där med E-numren för den bryr sig inte om vilket condition PN-numret har utan adderar alla med samma PN.

Jag orkar inte ens bry mig om att serienumren skulle gärna hamna i samma cell om PN-numret och condition är samma.. 😅 Men om någon kunde lösa även detta i ett trollslag så skulle ni vara en gudagåva 🙇‍♀️
Jag satte ihop en kod. Är lite osäker på om det är så som det är tänkt att det ska fungera. Här är i alla fall koden:
=SUMMA.OMF($F$2:$F$7;$B$2:$B$7;"208";$E$2:$E$7;"ar")
och här visar jag hur jag har tänkt.
exempel.JPG

Som jag tolkade ditt behov så skulle kolumn F summeras om Kolumn B och E var lika? Återkom gärna om jag missuppfattat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp