Bukefalos 28 år!

Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

J

Jossan

Jag har skrivit en liknande tråd innan, men med lite mer kött på benen skriver jag en till, och hoppas att ni inte tröttnat...

Jag vill ha tips om den bästa sadeln för mig och min häst.

Hästen är en arabkorsning, mycket BRED över ryggen, kort, och lite svankig. Hon har inga tydliga bogar, vilket som ni säkert förstår medfört att alla engelska sadlar åkt fram. Just nu (och ganska ofta) är hon dessutom lite överviktig, vilket vid barbackaridning gör att man lätt hamnar i stolsits, om man inte hela tiden tänker på att sitta på muffen, inte på baken (ursäkta språket).
Jag vill alltså ha en mer stående sits.

Jag rider mycket markarbete, och är väldigt intresserad av AR. Vill ha en BOMLÖS sadel, som ger lite känsla av barock. Den ska påminna om barbackaridning, men med den skillnaden att den har ett ordentligt framvalv (då hästen är lite högre bak, känns lite som att rida i nedförsbacke) som gör att jag inte åker fram, samt ett högt bakvalv. Där emellan vill jag gärna känna hästen så mycket det bara går.
Jag vill ha en bra tryckfördelning, bogfrihet för hästen och en sadel som är tillräckligt kort för att inte ligga och trycka på njurarna (ja, jag vet att det diskuteras huruvida en bomlös sadel kan vara FÖR lång, men hon har haft problem med just det partiet, svullnader m.m så jag vill inte chansa).

Jag bryr mig mindre om hur sadeln ser ut, eller om den är godkänd för tävling. Jag rider för ridningens skull, inte för att plocka rosetter.

Det spelar heller ingen roll om den bomlösa sadeln kräver en padd under, huvudsaken är att ryggraden lämnas fri.

Så, tror det var allt. Vad tror ni? Finns det någon sadel därute för mig? Ge gärna tips i både lilla och stora prisklassen... De lite dyrare får jag kanske mest drömma om, då kassan är skral just nu. Så om ovanstående inte vore nog, vill jag gärna ha en så billig sadel som möjligt.....


Jag är oerhört tacksam till de som tar sig tid att hjälpa mig hitta den optimala sadeln!


TACK PÅ FÖRHAND!!!



/Josefine
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Hej!

Va bra, nu har både du och Sweet rekommenderat Startrekk Espanola!
Ska definitivt titta närmare på den!
Vad har du får stigläder till? Övriga tillbehör? Schabrak?


Många hälsningar/


Josefine
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Ett förtydligande att jag inte har espanolan jag har comfortmodellen.
Espanolan fanns inte när jag köpte min :devil:
Iaf jag har mina vanliga schabrak både dressyr och allround,
har vanliga stigläder i läder men har valt att ha spännet nere vid foten för att slippa knöl vid låren.
Om man vill ha finns fästen för både brösta och svanskappa.
mvh T
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Ja, jag har fått tips om svanskappa, men jag tycker det känns lite oschysst mot hästen att lägga allt tryck där.... Borde inte vara så skönt.
Men jag kanske kan beställa med fästen, och sen testa om det går utan först.
Jag skulle vilja ha andra stigbyglar, typ såna lite bredare, lättare, vet du om det finns att köpa till?
Jag är så himla sugen på den här sadeln!!!


MVH/


Josefine
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

den bomlösa espanolan såg jättefin ut! Ingen som testat?
Sån vill jag ha! Tills man får råd med en Bent sadel...
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Jo alltså fästena finns bara att välja om man vill använda dem eller inte.
/T
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Jag har beställt en Espanola och har den snart i min hand, ska ge en rapport när jag fått den.
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Nica2!!! Du måste bara berätta! Hur lång tid tar det att få sadeln sedan man beställt?
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Hur visste du vilken vidd du behöver? Har du provat en annan ST för att få någon hum eller chansar du bara?

/T
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Skulle också vilja ha svar på det, vart beställde du, vad kostade det, och hur lång tid tog det?
Och storleken? Hur går mätningen till?
Hur kom duf ram till att du ville ha just en startrekk espanola?


MVH/


Josefine
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Ursäkta, gör en liten utstickare...

Bentsadel? Sadel som tränaren Bent "designat"? Eller vad? Hur ser den ut, och hur skiljer den som mot den bomlösa?
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Bent Branderup har väl varit med och utvecklat den nu kallade "Bent-sadeln". Det finns tre varianter, en av dem är "bomlös" - Epona, med en bom i läder, men ett koppjärn framtill och ett i bakvalvet. Det är väl denna sadel som Star Trekk Espanola ska efterlikna, antar jag.

Här är lite bilder och info om "Bentsadeln"

Bent-sadlar i sverige


Bent-sadlar i Danmark
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Hej!

Har du fått Espanolan än? Håller på att spricka av nyfikenhet :)

Den ser superfin ut och jag är mer än sugen :d

//Hanna
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Då tycker jag att du borde prova en barefoot... Den rider jag barock i och det funkar jättebra :) Den ger den lite mer lodräta sitsen...
Den åker inte ens fram på min islänning som inte har nån manke alls :)
 
Sv: Experterna på bomlöst - här har ni nåt att bita i!

Jag har provat en Barefoot och tyckte den var för bred att sitta i jag hade väldigt svårt att hitta den lodräta sitsen, men smaken är väl som baken *ler*. Sen kanske det beror på vilken häst man har , nu är inte min häst särskiljt bred. Jag är också jättesugen på ST Espaniola. :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Esmeralda
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 455
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 749
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 414
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp