Varför funkar det inte längre?

drutta

Trådstartare
Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien.

Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit till Sverige från Irland tre månader tidigare. Hon köptes billigt som projekt med okänt förflutet. Hon var då väldigt rädd och osäker. Gick i princip inte att rida i ridhus eller ridbana då hon stannade vid utgången och vägrade gå. Gick mycket bättre att rida ut i skogen, så länge man inte red för långt i hennes värld. Så till en början blev det mycket tillitsövningar och korta uteritter. Det gick ganska fort att få det att lossna och vi började träna lite dressyr och hoppa små hinder. Efter några månader fick hon en skada och fick vila 1,5 år.

När vi kommit igång efter långsam igångsättning började vi tävla lite dressyr. Lätt c och lätt b. Det gick ganska bra. Hon var så lydig och fin och vi fick några placeringar.

Efter jag flyttat till nytt stall 2019 och sålde min andra häst så tappade hon all framåtbjudning och fick väldigt svårt med galoppen, särskilt vänster. Kollad på klinik, halt båda bak och lindriga pålagringar höger bakkota(av trauma, ej förslitning) svarade mycket bra på behandling och veterinären tyckte jag kunde sätta igång helt och se hur det funkade.

Hon har senaste åren haft extremt dålig framåtbjudning sommartid. Jag har varit på kliniken otaliga gånger och gjort olika tester. Har röntgat hovarna och har tecken på att ha haft hovbenssänkning någon gång. När vet vi ej men undviker kraftigt bete.

Sen hältan 2019 har hon varit igång för det mesta och vilat perioder när hon känts väldigt seg. Tävlade några gånger och det funkade helt okej. Hösten 2022 skulle vi tävla och jag kände på framridningen att det inte fanns någon vilja. Gick inte fram över huvud taget. Inne på banan gick det okej i skritt och trav, men i galoppen tog det stopp så vi utgick.

Har bytt stall några gånger till och står nu i ett stall hon trivs jättebra i. Hon är nu 18 år och vi rider mest ut då det är det som funkar bäst. Men har varit väldigt fin när vi tränat hemma så jag tänkte att vi börjar om från början och åker och startar en lätt c. Sagt och gjort. Katastrof!! Ju mer jag rider på framridningen desto mer bromsar hon. Lägger jag på skänkeln så stannar hon. Först kan jag rida i alla gångarter, sen bara skritt och trav. Sedan går det bara att skritta och till sist går hon inte överhuvudtaget. Jag valde naturligtvis att inte starta.

Nu blir det aldrig mer någon tävling men jag vill så gärna veta vad det är som händer.. finns det något fysiskt som man bör kolla upp eller blir hon så stressad så hon blir helt blockerad mentalt? Varför har det då funkat förr? Nu är vi tillbaka som hon var när jag köpte henne 2015.

Jag känner mig som världens sämsta hästägare och vill bara förstå. Hoppas någon orkar läsa och har något tips och erfarenheter.
 
Låter i min värld som att hon inte vill tävla.

Skötte en travare en gång. Fantastisk på hemmaplan i jobben m på startlinjen blev han ostkrok o med handbromsen i.
 
Hästar åldras olika fort. Det finns pigga fräscha 25-åringar som inte bangar för en vild galopp längs en skogsväg och yngre hästar som tydligt visar mycket tidigare att de vill ta det lugnare.

Du vet inte mycket om hennes första tio år. Hästar kan inte prata som bekant.

Du har inget att förebrå dig. Du verkar ha skött henne på bästa sätt. Men man kan inte alltid förvänta sig att hästar bara ska fortsätta funka upp i ålder.

Lyssna på hästen och jobba henne som hon vill. Och skippa tävling. Hon visade väl tillräckligt tydligt vad hon ansåg?
 
Låter i min värld som att hon inte vill tävla.

Skötte en travare en gång. Fantastisk på hemmaplan i jobben m på startlinjen blev han ostkrok o med handbromsen i.
På en grannklubb tränade för länge sedan en häst som var superfin hemmavid. Men när de lastade ur den på tävlingsplatsen var den blockhalt.
Så de åkte hem och hästen var frisk och helt ohalt. De försökte nån gång till och resultatet var alltid det samma :D :D
 
Tack för era svar. 🙂
Nä, nu håller vi oss definitivt från tävlingar. Är bara rädd att det ska vara något fysiskt fel som visar sig när hon blir spänd på tävling. Skadar ju kanske inte att kolla upp henne på klinik igen för säkerhets skull.
Dumt av mig att försöka tävla igen med min gamla tant. Men hon var ju så fin när jag tränade hemma så ville så gärna åka på en liten tävling igen. Nu får jag lyssna på min häst och stanna hemma. Får försöka hitta en annan häst att tävla.
 
Hästar åldras olika fort. Det finns pigga fräscha 25-åringar som inte bangar för en vild galopp längs en skogsväg och yngre hästar som tydligt visar mycket tidigare att de vill ta det lugnare.

Du vet inte mycket om hennes första tio år. Hästar kan inte prata som bekant.

Du har inget att förebrå dig. Du verkar ha skött henne på bästa sätt. Men man kan inte alltid förvänta sig att hästar bara ska fortsätta funka upp i ålder.

Lyssna på hästen och jobba henne som hon vill. Och skippa tävling. Hon visade väl tillräckligt tydligt vad hon ansåg?
Sen med importer vet man ju heller inte hur gamla de faktiskt är, det förekommer en del fusk… överkörde ett samtal på klinik nyligen där en familj köpt var de trodde var en tioårig ponny, den var tjugo enligt tänderna :(
 
Sen med importer vet man ju heller inte hur gamla de faktiskt är, det förekommer en del fusk… överkörde ett samtal på klinik nyligen där en familj köpt var de trodde var en tioårig ponny, den var tjugo enligt tänderna :(
Jag har gjort samma sak :( dock inte så mycket som tio år, men antagligen är hästen minst fem år äldre än vad passet säger.
 
Sen med importer vet man ju heller inte hur gamla de faktiskt är, det förekommer en del fusk… överkörde ett samtal på klinik nyligen där en familj köpt var de trodde var en tioårig ponny, den var tjugo enligt tänderna :(
Tanken har väl slagit mig ibland om åldern verkligen stämmer på min häst. Men det borde dom väl sagt när jag varit på tandkontroller.
 
Tack för era svar. 🙂
Nä, nu håller vi oss definitivt från tävlingar. Är bara rädd att det ska vara något fysiskt fel som visar sig när hon blir spänd på tävling. Skadar ju kanske inte att kolla upp henne på klinik igen för säkerhets skull.
Dumt av mig att försöka tävla igen med min gamla tant. Men hon var ju så fin när jag tränade hemma så ville så gärna åka på en liten tävling igen. Nu får jag lyssna på min häst och stanna hemma. Får försöka hitta en annan häst att tävla.

Om hon är fräsch på veterinärkoll (och be dem åldersbestämma) så finns ju digitala dressyrtävlingar. Jag tävlade en del när mitt sto var dräktig/hade föl och det gav mycket, dels kritiken från en dressyrdomare och dels att jag hade kvar filmen och kunde detaljstudera flera gånger med kritiken bredvid. :)
 
Nja. Jag har ju sagt hur gammal hon är men har aldrig bett att få kontrollerat om det verkligen stämmer.
Tänker att det är svårt att vara exakt ju äldre hästen är. Och skillnaden mellan 18 och säg ...23 är ändå rätt ordentlig?
Tänderna kan dessutom vara olika slitna beroende på vad den ätit förr.
......
Min egen erfarenhet är att just irländska importer inte alltid har de mest noggranna handlingar. Jag har sett helt tomma konturdiagram, hästen saknade chip och hade inga tecken. I passet hade den inte ens en färg.

Skulle kolla en betäckt islänning som skulle hem till nånstans i Europa. (Veterinärens chipläsare hittade inget så de ringde mig för att se om min läsare hittade bättre). Utan tecken, utan chip och även där ett helt blankt konturdiagram. Hingstägaren kunde med andra ord inte intyga att hans hingst betäckt stoet i passet. Och veterinären kunde inte intyga vilken häst det var som skulle lämna landet.
 
Tack för era svar. 🙂
Nä, nu håller vi oss definitivt från tävlingar. Är bara rädd att det ska vara något fysiskt fel som visar sig när hon blir spänd på tävling. Skadar ju kanske inte att kolla upp henne på klinik igen för säkerhets skull.
Dumt av mig att försöka tävla igen med min gamla tant. Men hon var ju så fin när jag tränade hemma så ville så gärna åka på en liten tävling igen. Nu får jag lyssna på min häst och stanna hemma. Får försöka hitta en annan häst att tävla.
Det är inte så att hon är känslig för underlaget? Har träffat hästar som knappt vill röra sig om det t ex är framridning på en utebana med lite djupt underlag, men sen är helt ok på t ex en fastare grusväg eller en annan ridbana/ridhus med fastare underlag.
 
@Fiorano s vill jag minnas också visade sig vara äldre.
Yes min Dio är antagligen 4-5år äldre än vad passet säger. Hade möjlighet att byta honom direkt från säljaren men valde att behålla. Gjorde en tandkoll på honom ganska omgående när han kom för att jag ville ha grönt ljus innan jag hade bett på honom. Vet faktiskt inte varför jag bad dom kolla ålder då, men första importen och duplikatpass gjorde mig lite misstänksam.
 
Vår ponny (irländsk import) är också äldre än passet säger, enligt det är han 14 men är snarare 20. Vi visste det när vi köpte honom men ridskolan som sålde honom till oss fick en överraskning när de kollade tänderna inför försäljningen.
 
Tänker att det är svårt att vara exakt ju äldre hästen är. Och skillnaden mellan 18 och säg ...23 är ändå rätt ordentlig?
Tänderna kan dessutom vara olika slitna beroende på vad den ätit förr.
......
Min egen erfarenhet är att just irländska importer inte alltid har de mest noggranna handlingar. Jag har sett helt tomma konturdiagram, hästen saknade chip och hade inga tecken. I passet hade den inte ens en färg.

Skulle kolla en betäckt islänning som skulle hem till nånstans i Europa. (Veterinärens chipläsare hittade inget så de ringde mig för att se om min läsare hittade bättre). Utan tecken, utan chip och även där ett helt blankt konturdiagram. Hingstägaren kunde med andra ord inte intyga att hans hingst betäckt stoet i passet. Och veterinären kunde inte intyga vilken häst det var som skulle lämna landet.
Enligt konturdiagramet i min häst pass, har hästen en relativt stjärna, medans det i verkligheten är typ två vita hårstrån. :rofl:
 
Enligt konturdiagramet i min häst pass, har hästen en relativt stjärna, medans det i verkligheten är typ två vita hårstrån. :rofl:
Fast sånt kan ju hända om konturdiagrammet ritas väldigt tidigt. Jag hade en swb som hade en tydlig men mindre stjärn när hon föddes. När hon var vuxen var det typ några vita strån bara, inte något vitt fält.
 
Yes min Dio är antagligen 4-5år äldre än vad passet säger. Hade möjlighet att byta honom direkt från säljaren men valde att behålla. Gjorde en tandkoll på honom ganska omgående när han kom för att jag ville ha grönt ljus innan jag hade bett på honom. Vet faktiskt inte varför jag bad dom kolla ålder då, men första importen och duplikatpass gjorde mig lite misstänksam.
Min häst visade sig vara 4 istället för 5 🤷 det gjorde inte speciellt mycket men den oseriösa hästhandlaren brydde sig inte speciellt mycket. Jag fick inte heller med passet med hästen (köpte osett, säljaren hade en bulvan som var helt ok när jag kollade upp henne. Säljaren var redan ökänd, så från henne ville jag inte köpa häst..). Jag fick dock en riktig kanonhäst superbilligt, så jag var trots allt nöjd!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp