Få barn under studietiden.

Tink

Trådstartare
Hej!
Jag har planer på att börja studera, samtidigt funderar jag också på att eventuellt försöka få barn nummer två någon gång under studietiden.
Fungerar det att få barn och ta studieuppehåll mitt i terminen?

Om man istället skulle få barn under sommaren, sänks ens SGI då med tanke på att man inte får varken CSN eller (troligtvis) inte jobbar under sommaren innan barnet föds?

Något annat att tänka på?
Någon som har studerat med småbarn och tycker att det fungerat bra/mindre bra?

Naturligtvis kan jag ju vänta med att försöka få ett till barn till studierna är över men det känns lite väl långt fram i tiden.
 
Jag studerar och har fått barn mitt i. Nu gör jag iofs som så att pappan tar ut ledighet och jag fortsätter med studierna. Dottern var 2 dagar när hon hängde med på redovisning. Har gått utan problem, har helammat och allt flyter på fint. Pluggar heltid, men är oftast bara i skolan två dagar i veckan oxh då rätt korta dagar. Hade inte gjort det med barn nr ett, men med syskon kände jag mig säkrare på vad som skulle komma. Och vet ju att jag.började jobba när äldsta var 6 månader.

Angående SGI osv har jag dock ingen aning, aldrig satt mig in i det då jag inte tagit ut några dagar ännu.
 
Hej!
Jag har planer på att börja studera, samtidigt funderar jag också på att eventuellt försöka få barn nummer två någon gång under studietiden.
Fungerar det att få barn och ta studieuppehåll mitt i terminen?

Om man istället skulle få barn under sommaren, sänks ens SGI då med tanke på att man inte får varken CSN eller (troligtvis) inte jobbar under sommaren innan barnet föds?

Något annat att tänka på?
Någon som har studerat med småbarn och tycker att det fungerat bra/mindre bra?

Naturligtvis kan jag ju vänta med att försöka få ett till barn till studierna är över men det känns lite väl långt fram i tiden.

Jag fick barn i början på min studietid. Jag tog ett halvår mammaledigt (aka en termin) och sen tog min man (pappan) ett halvår pappaledigt så att jag kunde fortsätta studera. Det har funkat jättebra, lillan började dagis när hon var ett år och kunde gå korta dagar eftersom jag har haft mycket hemstudier. Det man ska räkna med är dock att första året på dagis så får barnen mycket förkylningar/sjukor så man kan behöva vara hemma med sjukt barn emellanåt. Vi löste det så att min man vabbade så att jag kunde fixa mina studier men det beror ju helt på hur eran situation i övrigt ser ut om ni kan lösa det.

SGI sänks inte under sommaren, du kan ta ut SGI-dagar eller dagar med lägstanivå, och det bestämmer du själv vilken sorts dagar du vill ta ut :) Själv har jag tagit ut dagar på lägstanivån nu under sommaren för att få några pengar alls när dagis är stängt.

Kom också ihåg att det är svårt att planera exakt när barn kommer, dom gör lite som dom vill redan från början ;)
 
Precis som @Emor har jag inte tagit studieuppehåll utan maken är hemma. Fick barn i mitten av april - mitt i C-uppsatsen - med resultatet att jag får gå upp med uppsatsen i augusti istället för i juni, men i övrigt har det inte påverkat just någonting. För mig var studieuppehåll inte ett alternativ, dels för att jag inte ville göra en redan lång utbildning ännu längre (jag är ingen ungdom, direkt) och dels för att jag inte mår bra av att vara utan någon form av mental utmaning.

Att studera som gravid var stundtals utmanande då jag hade väldiga problem med foglossning. Att gå eller ens sitta var överhuvudtaget inte aktuellt vissa dagar, hade jag inte haft fantastiska studiekamrater som spelade in en massa föreläsningar och tog anteckningar från seminarier hade det aldrig gått. Så det kan vara klokt att ta med även graviditetskrämpor i beräkningen.
 
Tack för alla svar och synpunkter.
Har ju som sagt ett barn redan så känner mig inte helt grön i den frågan, detta blir ju dock en ny situation.

Jag antar att om man vill ta studieuppehåll (jag har inga problem med att skjuta upp examen lite), så ser man iaf till att försöka avsluta pågående kurs efter att barnet fötts?
Har man rätt att bara hoppa in mitt i terminen sen igen, då man vill återuppta studierna eller hur funkar det?
 
Tack för alla svar och synpunkter.
Har ju som sagt ett barn redan så känner mig inte helt grön i den frågan, detta blir ju dock en ny situation.

Jag antar att om man vill ta studieuppehåll (jag har inga problem med att skjuta upp examen lite), så ser man iaf till att försöka avsluta pågående kurs efter att barnet fötts?
Har man rätt att bara hoppa in mitt i terminen sen igen, då man vill återuppta studierna eller hur funkar det?

Går du ett program så har du ju platsgaranti som inte försvinner i och med föräldraledighet.

Det är klokt att försöka att bara ha avslutade kurser i bagaget när barnet väl kommer, för även om du skulle få börja mitt i en kurs så kanske det inte går om kursens upplägg förändrats allt för mycket.
 
.

Jag antar att om man vill ta studieuppehåll (jag har inga problem med att skjuta upp examen lite), så ser man iaf till att försöka avsluta pågående kurs efter att barnet fötts?

Jag gjorde så att jag avslutade alla pågående kurser innan jag tog föräldraledigt. Jag går visserligen kurser som bara sträcker sig över en termin i taget så det var enkelt att prata med studievägledaren så fixade dom studieuppehåll.

Har man rätt att bara hoppa in mitt i terminen sen igen, då man vill återuppta studierna eller hur funkar det?

De brukar inte vilja att man hoppar in mitt i terminen, men om det är en kurs som börjar mitt i terminen så brukar det gå bra. Man kan helt enkelt inte hoppa in mitt i en kurs även om man redan har gått första halvan, utan standard är att man får gå om hela kursen men att man i samråd med läraren kan få använda tex de uppgifter som man gjorde förra gången. Eller så får man göra kompletteringar i efterhand för att göra upp för allt som man missade när man var borta. Det enklaste är att du pratar med studievägledningen när det är dags, dom brukar vara väldigt hjälpsamma :)

Sen är inte alla graviditeter lika, även samma kvinna kan ha olika jobbigt med olika graviditeter. Så planera inte in för mycket under graviditeten eller planera in tid att ta det lugnt kanske är bättre uttryckt ;)
 
Jag har inte studerat med barn själv, men jag studerade tillsammans med folk som hade barn. En tjej i vår klass hade två barn (hon hade ju dock båda barnen som var typ fyra och sex när vi började redan från start), pappan jobbade heltid med kontorstider och hon var utan tvekan den som hade bäst resultat i alla kurser av oss. Sen var det en kille i klassen som fick barn när vi gått ungefär halva tiden, det var barn nummer två för hans del. Där har jag väl dock förstått att mamman tog det mesta av föräldraledigheten, så hans studier påverkades väl inte jättemycket av att det kom en till bebis mitt upp i allt.

Det var även en tjej i gruppen över oss som fick barn på sommaren mellan första och andra året (kandidatprogram, så vi gick tre), hon fullföljde programmet med sin riktiga grupp men läste någon kurs tillsammans med oss som hon hade missat när barnet hade varit sjukt mycket. Vi var små grupper, både vår grupp och deras, och lärarna var väldigt förstående, så om det körde ihop sig kunde hon alltid ta med barnet.
 
Jag fick barn mitt i sista terminen ,gjorde inget uppehåll utan kämpade på (som jag brukar) .
Det slutade med utmattnings/förlossningsdepression och är inget jag skulle göra igen.

...och alla terminens kurser gick åt skogen också.
Tror dock att om man har/får mer gynnsamma förutsättningar än vad jag hade så kan det kanske flyta på helt ok :)
 
Skönt att höra att det har funkat bra för de flesta i alla fall!

@DarkInNight Kämpigt med utmattningsdepression!
Jag känner ju redan nu att jag inte vill plugga med en nyfödd.
Ett år mer eller mindre till examen spelar ingen roll för mig.
 
Kontakta studievägledning på den utbildning du är intresserad av och be om ett "studiebesök". Då får du chansen att möta studenterna och prata med dem. För vissa utbildningar är svåra att kombinera med småbarn och andra följer mer "kontorstider" och funkar att kombinera med småbarn och detta vet studenterna om men det är inget som skrivs i kurskatalogen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 782
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 716
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 206
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 174
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp