Bukefalos 28 år!

Få bort hårspraysrester

SprinkleOfStars

Trådstartare
Någon här som jobbar som frisör eller nån annan som har tips på hur jag kan få bort hårspraysrester från håret? Jag har väldigt tjockt hår och nu har hårsprayet jag använder blivit till ett klet i håret (tänk blandning mellan häftmassa & tuggummi...:crazy:) Hur sjutton ska jag få bort det utan att raka av mig håret?? har testat schamponera med vanligt schampo flera gånger, använt ett djuprengörande schampo & i ren desperation även tagit diskmedel men det vägrar försvinna. Min far föreslog thinner (:eek:) men det känns ju inte som man vill stoppa hela huvudet i det + att det förmodligen kommer förstöra håret totalt, det måste väl finnas nåt bättre sätt & jag kan väl inte vara den första som har hårspray som "byggts upp" i håret...
 
Testa med att schamponera det torrt dvs blöt inte håret innan och låt schampot få sitta 10 min innan du sköljer bort det.
 
Oj aldrig hört talas om att det blivit så, får jag fråga vad du använder för spray?

Har du provat att borsta ur sprayen? (försiktigt!!) börja separera håret med fingrarna, sen en gles kam, en tätare kam osv. Kom ihåg att börja längst ner på det ihop tovade och arbeta uppåt. Nu vet jag inte om det hjälper i ditt fall men en ordentlig glansspray skulle kunna hjälpa att reda ut det.

Sen får man utgå ifrån regeln lika löser lika, vatten löser vatten och fett löser fett. Är det så att har blivit fett av hårsprayen hade jag kunnat överväga att göra en inpackning av olivolja att sitta med en stund innan schamponering. Hade sprayen vart vattenlöslig borde du ha fått ut den nu tycker jag.

Det var ett par år sen jag jobbade som frisör nu så det kanske kommit någon superprodukt som kan hjälpa dig. Gå in på en salong och fråga om det inte löser sig för dig :)
 
Just det!
Vad använder du för schampo till vardags? Schampon har jag faktiskt sett leda till de problemen du beskriver när håret blivit mättat av silikoner
 
Hårsprayen borde inte vara problemet. De löses ju upp av både vatten i viss mån och shampoo/balsam. Men hårspray samt annat kanske.

Men har du provat tvätta med balsam? Mitt hår kan bli som ett skatbo ibland, en enda tova. Permanentat och lite torrt, har tjockt hår men tunna hårstrån. Så om jag slarvar och fixar lockarna och sen lägger mig och sover med produkter i håret kan jag efter en natt vakna med en enda stor svintotova (jag gnussar runt håret när jag sover). Då fungerar att blöta det och sen ösa i balsam och massera och skölja. Sen är värsta trasslet borta och det kan tvättas som vanligt.
 
@ainasoja Tack jag ska testa det :)

@Piek Jag har mest använt Wella Hairspray Strong Hold 4. Tror problemet är att jag satt det i fuktigt hår & inte tvättat ur det varje dag (eller de dagar jag använt det), så det har byggts upp. Kan sitta & dra med naglarna & få bort klumpar från hårstrået om jag tar till lite våld (sitter som berget!). Har testat försöka borsta ut det i torrt hår men det hjälper knappt, ser bara ut som håret får en grå hinna med massa mjäll (är inte mjäll utan sprayrester som sprider sig i håret). Får testa med kam nån dag men lär väl troligtvis bryta av kammen :crazy:
Ang. schampo har jag inte varit så noga med vad jag använt men oftast blir det Barnängens pärlglans schampo (och balsam).

@Alexandra_W I så fall är det mitt hår eller hårbotten som inte "tål" hårsprayet på nåt sätt för använder inga andra produkter i håret (mer än schampo och balsam då). Jag har inte testat att bara använda balsam men ska testa.

(kan tillägga att jag nu beställt ytterligare ett djuprengörande schampo som ska ta bort även de starkaste stylingprodukterna, det återstår väl att se :cool:)
 
Jag hade provat något schampo som är godkänt som sistschampo enligt balsammetoden. Jag tror inte sprayet är problemet, utan skiten ur dina andra produkter (schampo och balsam)
 
@Piek
Ang. schampo har jag inte varit så noga med vad jag använt men oftast blir det Barnängens pärlglans schampo (och balsam[/QUOTE]

På min tid som frisör (fem år sedan) var det schampot med på BIG NO NO listan. Det innehöll en himla massa silikoner och skit. Jag vet inte om de ändrat receptet sen dess.
Byt schampo!

Tänk på att djuprengörande schampon är extremt uttorkande så du måste ha bra balsam och inpackning om du använder det.

En kund jag hade hade liknande problem som dina orsakade av dåligt schampo. På henne tvättade jag igenom med SP Depp cleanser två gånger. Därefter Sebastian Hydre schampo två gånger, Sebastian Hydre inpackning en halvtimme i värme och avslutade med Hydre balsamet. Efter två sånna behandlingar och inköp av bra produkter var hennes hår helt rent
 
Det här inlägget skulle såklart till @SprinkleOfStars
@Piek
Ang. schampo har jag inte varit så noga med vad jag använt men oftast blir det Barnängens pärlglans schampo (och balsam

På min tid som frisör (fem år sedan) var det schampot med på BIG NO NO listan. Det innehöll en himla massa silikoner och skit. Jag vet inte om de ändrat receptet sen dess.
Byt schampo!

Tänk på att djuprengörande schampon är extremt uttorkande så du måste ha bra balsam och inpackning om du använder det.

En kund jag hade hade liknande problem som dina orsakade av dåligt schampo. På henne tvättade jag igenom med SP Depp cleanser två gånger. Därefter Sebastian Hydre schampo två gånger, Sebastian Hydre inpackning en halvtimme i värme och avslutade med Hydre balsamet. Efter två sånna behandlingar och inköp av bra produkter var hennes hår helt rent[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 312
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det handlar alltså om en hårbehandling.... Någon här som har erfarenhet? En person i min närhet har jättelockigt, långt hår - JAG och...
Svar
4
· Visningar
893
Senast: gulan
·
Hemmet Jag kan konsten med att lyckas få till det mest konstiga :o Jag avfrostade frysen sent igår kväll och passade även på att rensa ut...
Svar
4
· Visningar
12 638
Senast: Villasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp