Bukefalos 28 år!

få hem hästen.

M

miillan

Kommer få hem min lilla sessa om ca 3 veckor och undrar om det är något speciellt jag ska tänka på när jag får hem henne, ge gärna tips osv också!
vill också tillägga att hon har stått i 4månader och fått en semestermage :angel: , hur ska man göra med träningen och fodret osv? för att hon ska gå ner och börja muskla upp sig?
 
Sv: få hem hästen.

Mitt bästa tips är att först ge henne lite tid att landa i allt det nya och att sen ge sig ut på långa skrittrundor, varvat uppsutttet och vid hand, därefter lägga in trav så småningom.
Jag hörde nån gång att motion 30 minuter per dag ger mer effekt än en timme varannan dag.
 
Sv: få hem hästen.

Magtarm är den första veckan tycker jag är en bra investering (dubbel dos enligt förpackning). För att minska stressen med flytt och foderbyte. Redan från början följa de rutiner man tänkt ha. D v s utföra lättare jobb på de tider man tänkt sig för ridning/träning.

Många gör det stora misstaget att låta hästen vila sig till stallmod, och så kommer problemen som ett brev på posten.

För mig är det viktigt att det blir rätt med hagvistelse, det är en hel del hästar som springer sönder sig vid hopsläpp.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
583
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp