Få mörkbrunt läder ljusare, går det?

Cydonia

Trådstartare
Då mina shortchaps sjunger på sista visan och oturligt nog gått ur sortiment i brunt så beställde jag hem ett par nya från ett annat märke som kom i brevlådan idag.
Dock så är dom så pass mörkbruna att dom lika gärna kunde vara svarta, vilket är tråkigt då det ser så illa ut till bruna skor.
Dom sitter dock super så det vore synd att behöva skicka tillbaka, därav undrar jag ifall det går att ljusa upp brunt läder på något vis? Har googlat lite men det verkar vara knepigt att få läder ljusare.. tänkte att någon här inne kanske har ett knep eller två i bakfickan? :idea:
 
Sv: Få mörkbrunt läder ljusare, går det?

Lägg dom i solen?

Kan dock inte garantera att det hjälper, men har hört att det kan funka.
 
Sv: Få mörkbrunt läder ljusare, går det?

tror faktiskt inte att lädret blir blekt i solen. möjligtvis uttorkat och förstört.
 
Sv: Få mörkbrunt läder ljusare, går det?

Går inte, läder går bara att få mörkare i princip om man inte försöker färga det.
 
Sv: Få mörkbrunt läder ljusare, går det?

solskadad läderklädd stol (ljusare)
Fading-300x225.jpg


solblekt armstöd på en soffa, här ser man tydligt var solen har legat på och inte
6042a2e501a5e110_5558-w501-h376-b0-p0--home-design.jpg


Solblekt fåtöjl före och efter restaurering
6342ba_0a0719855ebf4b508816c058248c489d.png_256


Här är en bild på hur solen bleker trä (kan gå så fort som 3-6 månader)
Sun_damage1.jpg
 
Sv: Få mörkbrunt läder ljusare, går det?

Kan tänka mig att dom skulle behöva ligga ute i en riktigt gassande sol några veckor minst för att kunna bli ljusare, så det är nog inte någon idé.. men att solen kan bleka både skinn och trä har jag fått uppleva själv!:)

Buck: Ja det är väl så tyvärr.. attans. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp