Få raka tak/golvbjälkar...

snurran

Trådstartare
Konstig rubrik, men kom inte på nåt bättre.
Bröt upp golvet i ena sovrummet på övervåningen eftersom det såg ut som ett vågigt, fruset hav. Upptäckte att det från murstocken skiljde ungefär en decimeter till andra sidan av rummet på bjälkarna under golvet. Räknade väl hastigt ut att kåken från 50-nångång antagligen sjunkit överallt utom vid murstocken.
Så när man nu ska lägga nytt golv, för att få det rakt och fint så vill jag ha lite tips på vad man kan göra med bjälkarna. Ska man skarva dem snyggt, om det alls är möjligt?? Eller ska man försöka byta ut, alternativt lägga nya?

Vill ju gärna ha ett rakt golv ;)
 
Sv: Få raka tak/golvbjälkar...

Den stora frågan är Hur ser grunden ut? Är det sprickor i den så bör ni ta ut en fackman som kan kolla om det är någon risk för huset.

Vilken slags grund är det? Är det torpargrund så kan man om man kommer åt, gå in utifrån och sedan pumpa upp huset där det har sjunkit och lägga kilar underifrån för att det ska komma i våg.
 
Sv: Få raka tak/golvbjälkar...

Golvet vi ska byta ligger på 3:e våningen. Finns inga sprickor eller skador vad vi kan uppringa i källaren (betong), så att räta upp hela huset blir aldrig aktuellt.
Nu var det bara själva golvet uppe jag funderade över hur man skulle få rakt, om man skulle skarva på befintliga reglar, eller om man skulle byta ut dem helt.


Det där lät nästan otrevligt :crazy: men var inte menat så. Men skulle det bli aktuellt att räta upp huset så kommer den kostnaden att bli större än vad själva huset kostade ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Få raka tak/golvbjälkar...

Aha det är så stort hus! :D Fast svägerskan och svågern har ett 2 våningshus med kallvind överst, från början av 1800talet och de fick lov att börja med att räta upp grunden. Men då var det som sagt grund som gjorde det möjligt! :D Och hela huset var ett renoveringsprojekt från början så de var väl medvetna om det.

Men jag skulle nog ändå i erat läge prata med en fackman som vet hur det är i praktiken, mitt teoretiska jag säger, lägg dit kilar på de befintliga reglarna, men om det fungerar i praktiken har jag ingen aning om... Fast hitta en fackman som vet vad den håller på med, vi har upptäckt att firman som la golvet i våran tillbyggnad för 25 år sedan inte har lagt skarvarna på regler vilket gör att det sviktar i en del skarvar...:crazy:
 
Sv: Få raka tak/golvbjälkar...

Fast... De reglar (bjälkar) som finns är ju trots sina år i gott skick.
Borde man inte kunna lägga nya reglar bredvid dem istället för ovanpå? Och så vattra in dem och få dem raka?
För om golvet kommer upp en dm gör just inget då det ändå är hyfsat bra takhöjd. Och väggarna ska även de få nytt gips, så krympa kommer ju rummet ändå att göra.
Ska ta en liten diskussion med vår granne mitt emot som arbetat med golv innan sin pension (han hade tydligen nekat lägga badrumsgolv åt husets förra ägare då de velat snåla på kostnaden för badrummet - de hade bara lagt matta direkt på klinkersgolvet :crazy: ). Han tycker ju att det är roligt att "ungdomarna" i byn renoverar, för det är ju att tecken på att vi blir kvar :D
 

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 297
Senast: majha
·
Hemmet Vi har såna där garderober som man går in i längs med ytterväggar/tak i vårt sovrum och vi har pratat om att ta bort de väggarna för att...
Svar
18
· Visningar
4 707
Senast: tomten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp