Få skimmel vit

Novienna

Trådstartare
Det är dags för våran första utställning om en vecka och jag har inte haft möjlighet att bada henne under våren (hon står på lösdrift och vi har bara kallvatten i stallet) så nu behöver jag era bästa knep/medel för att få henne VIT!
Jag har köpt vattendunkar för att ta med mig varmvatten och Fiebing's Blue Frost schampo, vad mer kan jag tänkas behöva? Green Clean? Eller något annat fläckborttagningsmedel som funkar bättre? Det är framför allt svansen och bakbenen som är mer gula än vita 🙃

20250331_183104~2.webp

Det är dags för våran första utställning om en vecka och jag har inte haft möjlighet att bada henne under våren (hon står på lösdrift och vi har bara kallvatten i stallet) så nu behöver jag era bästa knep/medel för att få henne VIT!
Jag har köpt vattendunkar för att ta med mig varmvatten och Fiebing's Blue Frost schampo, vad mer kan jag tänkas behöva? Green Clean? Eller något annat fläckborttagningsmedel som funkar bättre? Det är framför allt svansen och bakbenen som är mer gula än vita 🙃

Visa bifogad fil 167276
Hon är i alla fall inte rosa längre? 😇

(för den oinvigde.. V bodde hos Cattis en månad när jag behlvde akut sällskap tilm E. Cattis har falu rödfärgvägg i vinterhagen. V tyckte att hon behövde rouge och fyllde på den ofta).

Jag snubblade över denna artikel, vet ej om den är till hjälp.

https://www.tidningenridsport.se/wp...1/8a/c18a14e5-aeee-49ea-adba-468e3456ee60.pdf

Visa bifogad fil 167276
Schampoo med hampa. Helt fantastiskt!

Svansen; först tvättar du rent den med schampo. Funkar med billigaste i affären, inget dyrt hästschampo. Sen tar du i ketchup och låter verka en kvart. Sköljer ur och du har en kritvit svans.

Skulle det verkligen inte fungera så kan även jodopax funka, helst den på tub.

Jag har även haft ketchup på hovskägget på mina fjordhästar som hade ljust hovskägg, det funkade lika bra. :)

Tack för alla svar!
Ketchup har jag testat och det gav inte så mycket resultat annat än en svagt rosa nyans i svansen.

Blivit rekommenderad Green Clean, någon som testat det eller annan liknande fläckborttagare?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka